Visa alla bilder

SAAB 900 SE Cabriolet 2.0T — 1997

Härlig svensksåld sommarbil i fint skick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Prisvärd cabriolet i ett bra skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
37 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12475
SIMRISHAMN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Prisvärd cabriolet i ett bra skick."

Beskrivning

Bilen är svensksåld och har vårdats väl genom åren. Nuvarande ägare köpte den 2017 och har kört ca 1000 mil med den.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1997/1997 
  • Första registreringsdatum
    1996-09-24 
  • Avläst mätarställning
    131000 km 
  • Regnr
    FKZ919 
  • Chassinummer
    DF75N5V7000645 
  • Kw / hk
    136 / 185 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 5-vxl 
  • Klädsel
    Skinn 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, välservad inga anmärkningar enl ägare. Ej testad av BWA

  • Skick interiör:

    Hel och fin inredning utan några större skador.

  • Skick exteriör:

    Originallack med något dörruppslag och liten repa. Hel och fin sufflett.

  • Skick helhet:

    En bil som tål att användas både som bruksbil och samlarbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-09-03
Ursprungsbesiktning: 1996-09-18 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1996-09-24
Besiktigad tom: - 2020-05-31
Senast godkända besiktning: 2019-04-01
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2199 Kr
Betalningsmånad: Feb 2019
Skatt betald t.o.m 2020-02-29
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Saab kunde under ägaren General Motors utveckla en helt ny modell som såldes under samma namn, Saab 900, 1993-1998 men som ofta betecknas som NG, New Generation. Den skiljer sig mycket från den första Saab 900-generationen men har kvar flera gamla Saab-attribut i designen. Denna andra generationens Saab 900 genomgick ett stålbad 1998 och det gjordes 12 000 modifikationer. I linje med den 1997 introducerade SAAB 9-5, fick Saab 900 namnet Saab 9-3 under modellåret 1998. Saab 900 har flera gemensamma komponenter med Opel Vectra, generation 1.

För första gången i en Saab kunde kunderna erbjudas en V6-motor, på 2,5 liter och 170 hk. Tyvärr förvärrade denna motor understyrningsproblemen hos Saab 900. Modellen fick också kritik för dåliga utrymmen i baksätet. De positiva omdömena gällde det stora bagageutrymmet och riktningsstabiliteten. De övriga motorerna var samma 4-cylindriga som i SAAB 9000. Som tillval fanns en halvautomatisk växellåda där kopplingspedal saknades, men växlingen gjordes manuellt med en vanlig växelspak.

Invändigt hade nya 900:an samma placering av tändningslåset som 99 och gamla 900, d v s bakom växelspaken mellan framstolarna. I stället för rattlås hade man ett växelspakslås som tvingade föraren att lägga i backväxeln innan nyckeln togs ur. Denna konstruktion hade inte använts på 9000-modellen, men återinfördes i nya 900. En nyhet var "Night Panel", som innebar att instrumentbelysningen kunde släckas ner helt vid mörkerkörning, förutom hastighetsmätaren, och att övriga instrument tändes om de gav ovanliga utslag.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG