Visa alla bilder
Visa film

Citroen DS 19 S — 1964

En drömbil i en verkligt läcker färgkombination. Var ligger närmaste lottförsäljare?

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En lågmilad långfärdsvagn i ett fantastiskt skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
116 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12569
KILAFORS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
360 - 400 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En lågmilad långfärdsvagn i ett fantastiskt skick."

Beskrivning

Utrustning enligt broschyr: Värme och defroster. Ställbara framsäten, bäddbara och klädda med nylontyg. Fällbart centralt armstöd i baksätet, dubbla vindrutespolare, vindrutetorkare med automatisk återgång, balanserad bagagelucka med automattändning för belysning. Servostyrning.

Bilen har 6 registrerade ägare men bara en brukare. Bilen har stått i olika bilsamlingar sedan förste ägaren sålde den. Klockorna till fjädringen är fyllda och höjdregulatorerna fram och bak är renoverade.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-10-01 
  • Avläst mätarställning
    23946 km 
  • Regnr
    EPJ143 
  • Chassinummer
    4277138 
  • Kw / hk
    61 / 83 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell / H-låda 
  • Klädsel
    Textil 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går och växlar bra. Fjädringen är nyligen servad och fungerar som den ska.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick.

  • Skick exteriör:

    Lack med många mindre skador. Förste ägaren hade en mekaniskverkstad varför man kan misstänka att det är slipspån som landat på lacken och orsakat skadorna. Men det är i såfall en del av bilens historia. Gummilister vid sidoruterna behöver bytas. Nya medföljer. Nästa ägare får själv avgöra om de ska bytas eller om den fortfarande ska ha sina originallister kvar.

  • Skick helhet:

    Det är så här jag vill ha en bil. Lågmilare med spår av brukande. Möjligtvis färre lackskador. Inget tyder på att bilen är omlackerad men skylten med färgkoden överenstämmer inte med den röda lacken. Enligt "Citroenfolk" så hände det att förändringar genomfördes redan innan förste ägaren fick bilen levererad men som aldrig dokumenterades. Kan det ha skett i detta fallet?

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-02-10
Ursprungsbesiktning: 1964-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1964-01-01
Besiktigad tom: 2013-04-30
Senast godkända besiktning: 2011-04-07
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Nya Citroën DS presenterades vid Parissalongen 1955. Designer var Flaminio Bertoni. Succén blev total. Den strömlinjeformade karossen var något nytt i bilvärlden. Visst hade det funnits bilar som på ett snyggt sätt försökt att undvika allt för högt luftmotstånd förut, men inte på detta sätt. Möjligtvis hade flygplanskillarna i Linköping tänkt i samma riktning när de fick för sig att bygga bilar, Saab 92.
1959 introducerades en av de mer rymliga kombibilarna, Citroën ID 19 Break. 1961 hände det en hel del i Citroënslokaler. Bland annat höjdes motoreffekten från 75 till 83 hästkrafter och Chaprons öppna modeller började säljas via de ordinarie handlarna. 1962 omarbetades instrumentpanelen och på hösten ändrades fronten för att få ännu bättre aerodynamik och förbättrad bränsleförbrukning . Toppfarten var nu 160 km i timmen. Inför 1965 årsmodell kom den nya lyxmodellen Pallas. Totalt byggdes 1 456 115 st, 1955-1975,

För den som vill läsa mer kan jag rekommendera https://citroenklubben.se/medlem/citroen-ds-och-id/

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG