Visa alla bilder

Rolls Royce Silver Shadow 6.2 V8 — 1967

En tidig vänsterstyrd Silver Shadow i ett mycket bra skick.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En bil i ett bra skick som ytterligare kan förädlas om man tycker att det behövs."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13326
LINKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"En bil i ett bra skick som ytterligare kan förädlas om man tycker att det behövs."

Beskrivning

Denna lyxbil är såklart utrustad med bl.a. automatlåda, servostyrning, skinnklädsel, läslampor, tjocka ljuddämpande mattor, justerbara armstöd på dörrarnas insida. Picknickbord för baksätespassagerarna samt en tidstypisk radio finns också tillhands.

Även om det kan vara både bra och trevligt att åka och besiktiga bilen så slipper man detta eftersom den numera är besiktningsbefriad.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1989-11-27 
  • Avläst mätarställning
    44972 miles 
  • Regnr
    PCH063 
  • Chassinummer
    SRX1662 
  • Kw / hk
    131 / 178 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och växellåda. Nyrenoverade bromsar bak.

  • Skick interiör:

    Bra bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Bra skick med några mindre skador i lacken.

  • Skick helhet:

    En bil i ett bra skick som ytterligare kan förädlas om man tycker att det behövs.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-10-31
Ursprungsbesiktning: 1989-11-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-02-03
Senast godkända besiktning: 2019-12-20
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Silver Shadow innebar ett rejält tekniksprång för Rolls-Royce. Drivlinan hämtades från företrädaren Silver Cloud, men i övrigt var bilen nykonstruerad från grunden. För första gången använde man sig av självbärande kaross. Bilen hade skivbromsar och individuell hjulupphängning runt om. Fjädringen hade automatisk nivåreglering via ett hydraulsystem, tillverkat på licens från Citroën.

Silver Shadow var mycket framgångsrik och är den Rolls-Royce-modell som sålts i flest exemplar. Samtidigt höll märket Bentley på att gå under: för varje såld Bentley T-type, sålde man 13 Silver Shadow. Totalt tillverkades över 33 000 exemplar av Silver Shadow och T-type.

Mark I
Silver Shadow tillverkades liksom företrädaren med två olika hjulbaser. Konstruktionen med självbärande kaross gjorde det i praktiken omöjligt för fristående karossmakare att leverera specialkarosser till den nya Rollsen, men Mulliner Park Ward byggde en tvådörrars coupé från 1966, jämsides med en något mer upprätt tvådörrarsvariant byggd av James Young. Endast femtio exemplar byggdes av James Young varianten; produktionen tog slut redan 1967. Två år senare tillkom en öppen cabriolet. 1971 blev tvådörrarsvagnarna en egen modellserie under namnet Corniche.

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG