Visa alla bilder
Visa film

Rolls-Royce 20hp "Twenty" Cabriocach 3.2l/6cyl — 1927

Modellen kallas Twenty och var Rolls mest moderna bil på 1920-talet. Bilen startar men bromsar behöver ses över. Äldre renovering. Har varit utställd på Arvikas fordonsmuseum i många år. Oregistrerad.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Chassie och framdel till bilen är original, modell 20hp (Twenty) men bakdelen är byggd senare, troligtvis i samband med renovering på 1960-1970-telet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
400 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13300
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls-Royce 20hp "Twenty" Cabriocach?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Chassie och framdel till bilen är original, modell 20hp (Twenty) men bakdelen är byggd senare, troligtvis i samband med renovering på 1960-1970-telet."

Beskrivning

Bilen köptes in av mannen bakom Arvika fordonsmuseum, Lennart Johansson, 1977 och har visats på museet i olika perioder genom åren. Det är en pampig vagn med många fina detaljer och 6 cyl. motor på 3,2 liter.
Vi vet inte vilken karosserimakare som byggt karossen och vi får en känsla av att bakdelen är byggd senare, att bilen är ombyggd till cabriolet-modell?. Kanske när bilen renoverades? Bilen var renoverad när Lennart Johansson köpte den av en samlare tillsammans med flera andra engelska bilar som importerats från England några år tidigare (såsom även MG:n som också är med på auktionen).
Bilen är oregistrerad och handlingar saknas. Vi har inte heller kunnat hitta chassienumret, men bilen har haft samma ägare sedan 1977 och köparen får ett kvitto och info om känd historik, för ev. registrering i framtiden. Köparen får själv ta reda på om den går att regga på något sätt. Säljs som projektbil - utställningsföremål, alltså oregistrerad utan mer handlingar än kvitto.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1927/1925 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    87940 
  • Kw / hk
         / 54 
  • Drivmedel
    Benin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart skinn 
  • Färg
    Primrose Yellow 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går, men hackar lite vid gaspådrag. Troligtvis behöver tanken rengöras då den stått länge och verkstaden bara tappat ur gammal bensin och fyllt på ny.

  • Skick interiör:

    Normalt fint skick, skinnklädseln kan behöva en rengöring. Äldre renovering, ser mkt bra ut.

  • Skick exteriör:

    Ser bra ut. Hel och fin bil både på in- och utsidan men kan behöva en uppustning och invändig rekond för att bli tip-top.

  • Skick helhet:

    Pampig bil som pryder varje samling. Ser mycket bra ut och bör funka fint att köra med efter lite service.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Denna bil säljs oregistrerad som utställningsobjekt / reservdelsbil. Gamla registreringshandlingar saknas. Köparen får ett kvitto av Bilwebauctions, där det framgår att ägaren ägt bilen i 40 år och att bilen tillhört ett museums samlingar. Med dessa underlag och ev. dispenser får köparen själv försöka registera bilen, om det är möjligt, om han så önskar. För mer info kontakta Transportstyrelsen.

Fakta om modellen

Rolls-Royce 20hp (Twenty) tillverkades i England mellan 1922 och 1929. Den svaga ekonomin efter första världskriget tvingade Rolls-Royce att överge sin enmodellspolitik och 1922 introducerades den mindre, mer moderna och mer prisvärda modellen 20hp, eller Twenty (namnet hänvisar till den brittiska skatteklassen, inte motoreffekten). Den nya bilen var helt nyutvecklad och på många sätt mer avancerad än den äldre Silver Ghost, med toppventilsmotor med avtagbart cylinderhuvud, hjulupphängning med längsgående bladfjädrar och centralt placerad växelspak. Äldre Rolls-bilar hade växelspaken placerad längst till höger, ute vid förardörren. Detta var ett arv från tiden med sekventiell växellåda. Dock flyttades växelspaken till höger sida även på Twenty redan 1925, efter krav från konservativa brittiska kunder och där blev den kvar på alla högerstyrda Rolls-bilar till 1955, då automatlåda infördes som standard.
Den sexcylindriga motorn hade cylinderdiametern 76,2 mm och slaglängden 114,3 mm, vilket ger en cylindervolym på 3127 cm³. Effekten var 53 hk och var lite lite med en tung limousine-kaross med med cabrolet/cabricoach gick den bra. Växellådan var först treväxlad, med från 1925 infördes fyrväxlad låda. Tidiga bilar hade mekaniska bromsar endast på bakhjulen, men 1925 kom fyrhjulsbromsar med servo.

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG