Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 300d Adenauer (W189) — 1958

Mäktig, lågmilad och i stort sett orörd direktions-Mercedes från sent femtiotal med en spännande svensk historik. Och bestyckad med den lika mäktiga och mekaniskt bränsleinsprutade masklnen som satt i dåtidens måsvinge-supersportare från varumärket, 300 SL Gullwing.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"I stort sett ett orört orenoverat originalskick. Har inte rullat sedan i början av sjuttiotalet och mätaren säger bara 4 800 mil. Väckt och startad från sin törnrosasömn, går fint i motor och växellåda, men bromsarna behöver en översyn och renovering."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
378 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13235
CHARLOTTENBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 300d Adenauer?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"I stort sett ett orört orenoverat originalskick. Har inte rullat sedan i början av sjuttiotalet och mätaren säger bara 4 800 mil. Väckt och startad från sin törnrosasömn, går fint i motor och växellåda, men bromsarna behöver en översyn och renovering."

Beskrivning

Bilen levererades i januari 1958 till ett framgångsrikt ingenjörsföretag i Stockholm, Zander & Ingeström. Året före, 1957, introducerades företaget på Stockholms Fondbörs och ägarna fick sannolikt därför möjlighet att unna sig en ståtlig direktionsvagn. En 300d W189 är en dåtidens motsvarighet till dagens mer exklusiva versioner av stora S-Klass. De gamla handlingarna berättar om ett försäkringsbolag som ägare efter två år, senare såld till en bilverkstad och därefter till ett företag i Norrköpingstrakten. Det här kan indikera en mängd olika scenarios att fortsätta att göra mer research runt för en fordonshistoriskt intresserad ny ägare. Säljs för Lennart "Torpar'n" Johanssons dödsbo. Lennart Johansson var mannen som grundade Arvika Fordonsmuseum och denna bil köpte han tidigt i sitt samlande, redan runt 1970. Bilen har varit en av hans ögonstenar i samlingen och visats på museet i olika omgångar. Bilen är i ett spännande och fantastiskt skick med en körsträcka på bara 4 800 mil sedan ny. Inredningen är som en möbel med sina fina trädetaljer och plyschklädseln ser ut som ny, trots att den är mer än 60 år gammal.
Zander & Ingeström AB grundades redan 1898, såldes som ett dotterföretag till Alfa Laval AB 1969 och förvärvades av Berner-koncernen så sent som 2018.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-18 
  • Avläst mätarställning
    47 891 km 
  • Kw / hk
    118 / 160 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4 växlar manuell  
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Grafitgrau DB190 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En bil med dåtidens finaste fordonsteknik och kvalitet. Den startar, går och låter piggt men har inte körts i trafik på många år. En stor service, en grundlig teknisk översyn och renovering av bromsarna är självfallet nödvändigt innan bilen kan registrerings- och kontrollbesiktigas efter den normala processen med ursprungskontroll.

  • Skick interiör:

    Hel och fin med små spår av varsamt vackert åldrande på lackade trädetaljer. Snygg och speciell tygklädsel med en exklusiv textil framtoning. Allt i ett fint orört originalskick.

  • Skick exteriör:

    Orörd kaross, men vissa partier nedtill kan vara omlackerade. Något kan ha hänt med bilen efter två års brukande då ett försäkringsbolag och bilverkstad är noterade i ägarlängden. Kanske ett stöldförsök eller liknande. En försiktig polering/lackbehandling borde ge ett spännande och fint yttre resultat. Krom och gummilister i bra skick, men små prickar finns på kromet tillsammans med lite skav på stötångaren vänster fram.

  • Skick helhet:

    Enligt dokument och historik sannolikt bara brukad i knappt 15 år, sedan undanställd av en samlare. Som sådan är den i ett vackert utställningsskick med en inredning i nära nyskick. Visas i Charlottenberg efter tidsbokning på 0705-669023.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Säljs oregistrerad som utställningsobjekt. Det innebär att en köpare inte kan ta den i trafik och bruka den på vanligt sätt utan att ursprungskontroll och registreringsbesiktning först måste göras. Kopia på gamla registreringshandlingar finns för reg. nr.T14649. Köparen får ett kvitto av Bilwebauctions, där det framgår att ägaren ägt bilen i 50 år och att bilen stått på museum. Med dessa underlag får köparen själv registera in bilen, om han så önskar. Läs mer om registreringsbesiktning på www.transportstyrelsen.se

Fakta om modellen

MB Typ 300 "Adenauer" (W186)
The highly luxurious typ 300 introduced in November 1951 came to be known as the Adenauer after having become a personal favorite of Germany Federal Republic's first Chancellor, Konrad Adenauer. Besides a beautiful aristocrat-friendly styling, the car was packed with some of the latest in car technology, such as an advanced chassis made out of oval steel tubes and a load-leveling suspension complete with independent front double wishbones and a coil spring axle as well as a rear rigid swing axle with double coil springs. The cars were immensely successful, having been produced for some 10 years before being replaced with the Fintail (Heckflosse) models. Motor 6cyl 3 liter, insputning, 160 hk Toppfart 180 km/h
En 300 Adenauer ansågs vara Tysklands finaste bil på den tiden och hade, som dagens S-Klass, många innovationer och nya tekniker, till exempel:
– Avancerad sexcylindrig motor med överliggande kamaxel, samma som i 300 SL Gullwing och Roadster.
– Mekaniskt styrt insugningsgrenrör för bensininsprutning (från 1957).
– Säkerhetslås med koniska stift för att förhindra att dörrarna öppnas vid till exempel en kolliision.
– Elektriskt manövrerad fjädring för nivåreglering med tunga laster.
– Uppvärmning med fläkt som standard.
– Luftkonditionering som tillval (från 1958).
– Servostyrning som tillval (från 1958).

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG