Visa alla bilder

Honda CX 500 T PC03 Turbo — 1982

En milstolpe i Hondas motorcykeltillverkning.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En av få, av denna kultmaskin som fortfarande finns kvar i livet. De flesta är kraschade sedan länge."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
40 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12854
GÄVLE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Honda CX 500 T PC03?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En av få, av denna kultmaskin som fortfarande finns kvar i livet. De flesta är kraschade sedan länge."

Beskrivning

Denna Honda CX 500 Turbo årsmodell 1982 är tillverkad hösten 1981. Den har gått drygt 6 000 mil med två försiktiga ägare. Hondan är oskruvad och okrockad efter 40 år i trafik. Servad varje år utan tanke på kostnader. Besiktigad för evigt utan anmärkning. Den fungerar lika bra nu som den alltid gjort.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    1982-03-02 
  • Avläst mätarställning
    60400 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra och välservad.

  • Skick interiör:

  • Skick exteriör:

    Några få repor och skav finns. Men allmänt i mycket gott skick.

  • Skick helhet:

    Ett osannolikt bra skick för att vara en närmare 40 år gammal, brutal turboförsedd motorcykel.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-07-19
Ursprungsbesiktning: 1982-03-02 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1982-03-31
Senast godkända besiktning: 2020-05-30
Besiktigad tom: -
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

CX 500 Turbo tillverkades i ca 1100 ex bara som årsmodell 1982. C:a 100 st tillverkades sent 1981. De var då Hondas mest avancerade motorcykel. De tillverkades mest för att visa vad de klarade av. 1983 tillverkades en snikvariant i ca 500 exemplar med 650 cc. Totalt tillverkades runt 1 700 exemplar men bara 500 cc typen var utrustad med allt hokus pokus som de kunde hitta på. 650 cc varianten var en kraftigt förenklad 500 cc Turbo med allt roligt bortplockat för att priset skulle kunna hållas på en lägre nivå. Man använde bl.a. ett billigare material i kåpor. Ungefär 1200 st tillverkades totalt av 500 cc. Av dessa exporterades 650 till USA och Kanada. Av dessa kom runt hälften ut på gatorna resten skänkte Honda till olika tekniska skolor och museer i utbildningssyfte. Det sägs att av de som finns kvar är ca 75 % kraschade någon gång under sitt liv. Ryktet säger att de flesta försvann redan första månaderna i trafik. Turbokicken och våt asfalt var säkert orsaker som många ovana förare hade svårt att klara av. Det betyder att inte många finns kvar som är i originalskick och ofördärvade.

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter att auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG