Visa alla bilder

Lancia Beta HPE — 1977

Snygg modell! Här i ett exemplar som inte ätits upp av rosten.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Orenoverat originalskick. Närmast rostfri."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
41 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13638
MALMÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
45 - 50 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Orenoverat originalskick. Närmast rostfri."

Beskrivning

Besiktigad till december 2021. Körd ca 500 mil sedan 2011.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1977/1977 
  • Första registreringsdatum
    1977-05-27 
  • Avläst mätarställning
    155000 km 
  • Regnr
    AXP543 
  • Chassinummer
    828BF17908 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Silvermetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor, växellåda samt bromsar är OK. Lite läckage från ventilkåpspackningarna. Ägaren vet inte när kamremmen är bytt.
    Stötdämparna bak behöver bytas

  • Skick interiör:

    Mycket fint originalskick. Allt fungerar.
    Reservhjul finns

  • Skick exteriör:

    Originallack med diverse bättringar som syns på bilderna.

  • Skick helhet:

    Bra helhetsintryck. Orenoverat originalskick

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2021-04-23
Ursprungsbesiktning: 1977-05-27 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1977-05-31
Senast godkända besiktning: 2019-12-17
Besiktigad tom: - 2021-12-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 17

Fakta om modellen

Saxat ut tidningen Klassiker:

"Beta var den första Lanciamodell att konstrueras efter Fiats övertagande av företaget 1969. Den presenterades 1972 och hade utvecklats på mycket kort tid.

Motorn delades med Fiat men annars hade Lancia-konstruktörerna givits förvånansvärt fria händer. Framhjulsdrivna Beta hade tvärställd motor som var lutad 20 grader bakåt, skruvfjädring och skivbromsar runt om. Drivpaketet var på märkestypiskt vis upphängt i en hjälpram.

Det fanns en rad karossvarianter, först ut var fyrdörrars Berlina som följdes av Coupé, Spyder och HPE. Mittmotoriserade Montecarlo baserades också på Beta.

Beta var en vägsäker och rolig bil och förde på många sätt vidare märkets traditioner, även om många fnös och avfärdade den som en Fiat.

Beta såldes de första åren genom Fiat Svenska AB. 1977 tog Saab-Ana över som ett led i samarbetet mellan Saab och Lancia om kommande modellen 600/Delta.

Försäljningen gick inget vidare. Beta 2000 Berlina var en direkt konkurrent till Saab 99, Coupé och HPE kompletterade visserligen programmet men var så utpräglade nischbilar att bara ett fåtal hittade kunder.

De flesta bilarna var av 1977 och 1978 års modell men många stod kvar i lager i två-tre år.

Idag finns nästan tio procent av 1 224 sålda Lancia Beta kvar i registret men bara en handfull är i trafik.

Att hitta en Beta i bra skick är en utmaning men den är belönande kul att köra!"

Lagerort och visningsinfo

Lagerort:

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Lennart Ström
+46 705-24 94 10
lennart@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-06-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG