Visa alla bilder
Visa film

Volvo 242 L B20 — 1975

Sveriges vanligaste bil 1975 är idag extremt sällsynt om den är så orörd som det här exemplaret. Att den dessutom enbart brukats av en far och hans son fram till idag gör den ännu ovanligare.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En något ruff yta döljer en bil som ger ett grundsolitt intryck. Startar och går fint som den är. Den bör kanske ändå gås igenom tekniskt för att vara helt pålitlig med tanke på hur lite den körts på senare. Det yttre kan bli riktigt propert med en relativt liten insats."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 AUG 12:00
34 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18610
VÅRBERG / STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 35 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
22 AUG 22:08
34 000 SEK
3165
22 AUG 18:43
31 000 SEK
1501
22 AUG 18:30
20 000 SEK
32171
22 AUG 18:24
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 242 L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En något ruff yta döljer en bil som ger ett grundsolitt intryck. Startar och går fint som den är. Den bör kanske ändå gås igenom tekniskt för att vara helt pålitlig med tanke på hur lite den körts på senare. Det yttre kan bli riktigt propert med en relativt liten insats."

Beskrivning

En Volvo 242 som nu säljs av sonen till mannen som köpte den ny 1975 i Stockholm. Många exemplar av tvådörrarsmodellen har blivit rallybilar och 1975 års modell har rent allmänt varit extra populär som begagnad bil då reglerna var friare för hur man kunde trimma eller byta motor fram till och med just 1975. Därför är en 242:a från 1975 som bara haft en ägarfamilj och som är orenoverad och inte ombyggd mycket ovanlig. Det gör det här exemplaret mycket attraktivt. Ytan är något patinerad med flera bättringsmålningar men i grunden är bilen tämligen solid med bara 17 500 mil på mätaren. Då den bara körts lite de senaste 30 åren och bara vid enstaka tillfällen sedan 2020 så kan en teknisk genomgång av bilen säkerställa pålitligheten. Den är dock nybesiktigad och gick bra vid provkörningstillfället. Har nyligen fått oljeservice och tänddelar utbytta. Servicebok och andra besiktningsprotokoll har inte gått att uppbringa men den är inte historielös för det då säljaren minns mycket om hur hans pappa tog hand om bilen. Två uppsättningar tändningsnycklar finns liksom tre omgångar nycklar till dörrar och baklucka. En flyttlåda med reservdelar följer med vid köpet, däremot finns inte vinterdäck. Volvo 242 L var instegsmodellen i det nya modellprogrammet 1975 och den ärvde den pålitliga B20-motorn från 140-serien. B20:n ger den ett lite annorlunda motorljud mot de flesta Volvo 240. Kombinerat med att den har den tidstypiska färgkoden 116-1, gul kan det inte bli så mycket mer 1970-tal än så här.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-01-30 
  • Avläst mätarställning
    173 520 km 
  • Regnr
    HNT639 
  • Chassinummer
    18024 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Start lätt och går jämnt på tomgång. Växellåda, bromsar och styrning känns bra och den svarar fint på gaspådrag, vid fullgas gick den dock en aning ojämnt under provturen. Hjulupphängning och chassit gav också ett bra intryck då inget skrammel eller andra oljud hördes. Varningslampan för glödtrådsvakten lyste, vilket kan höra ihop med att varningsblinkersen inte fungerade. Elfunktioner som kupéfläkt, vindrutetorkare, vindrutespolning, radio är utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Inredningen ger huvudsakligen ett propert intryck. Förarsätets klädsel har en mindre spricka och låset saknas på handskfacket. En något modernare Blaupunkt Bristol kassettradio sitter på plats med hjälp av frigolit. De bakre sidostycken har blekts och gummimattorna är torra och spruckna. En av de främre gummimattorna är av nyare modell och en av de bakre gummimattorna saknas. Det närmast oförstörbara innertaket i plast är rent och fint. Dörrlister och fönstervevar är utan anmärkning. Bagageutrymmet ger ett bra intryck och har den korrekta gummimattan. Reservhjul och domkraft är på plats. Mittpanelen saknar en plastlucka och säkringsluckan intill förardörren har lossnat.

  • Skick exteriör:

    Till synes rak i karossen men blekt och ojämn i det som huvudsakligen är originalfärgen. Sparklådorna är utbytta och målade på senare år enligt ägaren. Ett antal penselbättringar av rostblemor finns på karossen och några mindre ytliga rostskador. De typiska rostställena för 240-serien som bakre hjulhuskanterna och reservhjulsbaljorna är på den här bilen i princip förskonade från rost. Den övre gummilisten till stötfångaren saknas både fram och bak.

  • Skick helhet:

    Att den enbart är bättrad och har originalmålningen kvar gör den till en mycket ovanlig bil med tanke på de rostproblem som Volvo hade i mitten av 1970-talet. Det finns ett antal bättringar på karossen men samtidigt så är ställena där 240-serien normalt rostat fina på den här bilen. Vid en provtur gick Volvon fint och det känns som att den är grundfrisk i mekaniken.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-05-02
Ursprungsbesiktning: 1974-11-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1975-01-30
Senast godkända besiktning: 2025-08-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Ägarens kommentar

"Volvon var min pappas ögonsten som han tog ut i januari 1975, samma år som jag föddes. Han var rädd om den och i många år hade den överdragsklädsel. Pappa var taxichaufför och bytte olja och filter själv och även bromsarna servade han. År 1995 köpte han en Ford Escort och Volvon blev sommarbil. Sedan pappa gick bort år 2020 tog jag över den och jag har bara kört den lite grann på somrarna."

Fakta om modellen

Den 15 augusti 1974 startade tillverkningen av den nya 240-serien. Den var utvecklad ur 140-serien men formgivningen av fronten och tankarna bakom hur den var konstruerad för att ta upp krockenergin och på så vis skapa en säkrare bil kom från Volvos säkerhetsexperimentbil VESC. Det automatiska varselljuset var en nyhet liksom framvagnen med MacPhersonben istället för triangellänkar och kuggstångsstyrning istället för snäcka. Framstolarna var nya liksom nackskydden av gallertyp. En stor nyhet var också B21-motorn med topplock i aluminium och överliggande kamaxel. Men flera modellversioner hade den gamla beprövade stötstångsmotorn B20, bland annat 242 L. Det var instegsmodellen i programmet med en prislapp sommaren 1975 på 29 600 kronor. Tvådörrarsmodellen var också den populäraste karossversionen med hela 53 804 tillverkade exemplar av årsmodell 1975. Volvo 240 steg direkt in på förstaplatsen i den svenska bilförsäljningsstatistiken. Volvo 242 blev den sista stora tvådörrarssedanen från det svenska bilmärket. År 1984 tillverkades de sista exemplaren av tvådörrarsmodellen och totalt tillverkades 242 621 Volvo 242. Produktionen av Volvo 240 fortsatte till maj 1993 och totalt byggdes 2,86 miljoner 240 och 260.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vårberg / Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG