Visa alla bilder
Visa film

Range Rover Vouge SE 3,9 — 1991

Här en ikon som passar lika bra i stan, på landsvägarna eller "off road". Solid och välfungerande med all dåtidens lyxattribut.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En stabil och välfungerande vagn i välhållet originalutförande. Här åker man stilfullt och bekvämt. Enligt uppgift är mycket omhändertaget och bytt just för att den skall vara i funktionellt och bra mekaniskt skick. Det finns lite detaljer att åtgärda utseendemässigt för den som så önskar, i övrigt är det bara att "tuta och köra"."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 AUG 12:40
25 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17570
SIGTUNA/UPPSALA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 26 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17601
22 AUG 21:37
25 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Range Rover Vouge SE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En stabil och välfungerande vagn i välhållet originalutförande. Här åker man stilfullt och bekvämt. Enligt uppgift är mycket omhändertaget och bytt just för att den skall vara i funktionellt och bra mekaniskt skick. Det finns lite detaljer att åtgärda utseendemässigt för den som så önskar, i övrigt är det bara att "tuta och köra"."

Beskrivning

Såld ny i Tyskland och registrerad där den 29 april 1991. Godkänd utan anmärkning för TÜV 17 juni 1998, därefter importerad och registrerad för trafik i Sverige den 26 mars 1999. Nuvarande ägare förvärvade den i juli 2019, skrevs på frun i augusti 2023. De har under sitt ägarskap låtit demontera motor, fräst rent och uppmätt slitage på alla invändiga delar, konditionstest och återmontering (Enebyberg Motorrenovering).

Alla packningar, tätningar och slitagedelar till motor både invändigt och utvändigt utbytta.

Fördelare komplett med kablar samt hela tändsystemet utbytt. Phoenix Land Rover och Hamilton Motors.

Alla packningar och olja i automatlåda och diff bytt samt genomgånget.

Alla remmar till motorn bytt. Ny tomgångsmotor, packning grenrör. Nytt avgassystem med katalysator. Bytt packboxar i fram/bakaxel. Stift och spridare.

Alla fjädrar, stötdämpare, leder och bussningar bytta samt fästen för chassi bytta.

Luftflödesmätare bytt. Nya däck.

Genomgång av kupéventilation (bytt motor).

Bytt bussningar i tvärstag samt bränslepump.

Packboxar bytta i hjulnav fram/bak.

Kulleder i krängningshämmare fram/bak bytta, så även fästen länkarmar bak.

Utöver detta normal service med oljebyten 2022, 2024 och 2025.

Bilen har haft en original Land Rover "front bar" monterad, medföljer. Med bilen följer också diverse dokument från Tyskland och besiktningsprotokollen i Sverige samt diverse kvitton. Original handböcker och servicehäfte. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1999-03-26 
  • Avläst mätarställning
    200,504 km 
  • Regnr
    PMH116 
  • Chassinummer
    LHAMM4HA465022 
  • Kw / hk
    127 / 173 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinnklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Starar lätt och gick fint i motor och drivlina. Vid kortare provkörning på mindre landsväg och villa område upplevdes bilen tight och välfungerande vad gäller styrning, väghållning, automatlåda med fungerande kickdown samt bra bromsar. Ej provad "off road" men enligt uppgift fungerar de funktioner som då kan användas utan problem.

    Ej kontrollerad på lyft men den såg bra ut i vitala delar undertill och mycket är bytt och åtgärdat.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett välhållet skick med fint skinn och komfort i stolar och säten. Fina dörrsidor, mattor och innertak (bytt av tidigare ägare). Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fint skick och fungerande. Fint trä men en liten bit har lossnat vid förarsidan. Alla el-funktioner fungerar. Så också takluckan. AC osäker funktion, enligt uppgift behöver den fyllas. Hastighetsmätaren lite seg i låg fart men fungerar som den skall från 20/30 km/h.

  • Skick exteriör:

    Förefaller i stora delar vara originallackering i normalt skick för ålder och mil. Det finns skav, stenskott, mindre ytrost mm. Stötfångarna har "ytrost". Glas, lister, emblem, plast- och gummi samt belysningsdetaljer i bra skick. Dragkrok. Originalfälgar med bruksslitage med bra däck. Bakre torkare och centrallås i bagageluckan är bortplockat. Saknar dimljus. Har tidigare suttit en "front bar" på bilen, medföljer.

  • Skick helhet:

    En häftig Range Rover från tidigt 90-tal med påkostad inredning, bra ekonomi, tank i plast mm som gjorde bilen allt mer allround brukbar. Här i ett fint bevarat skick med mycket som är underhållet och uppdaterat med bibehållet originalutförande. En trivsam och robust klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-12-25
Ursprungsbesiktning: 1999-03-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1999-03-26 (910429)
Senast godkända besiktning: 2022-08-26
Besiktigad tom: 2024-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Redan på 1950-talet hade Rover planer för och byggde även prototyper till en mer personbilslik och komfortabel variant på sin rustika terrängbil Land Rover. Det dröjde fram till 1966 innan utvecklingsarbetet för Range Rover startade, inspirerad av framgångarna för amerikanska terrängbilar som Ford Bronco och Jeep Wagoneer. Range Rover introducerades sommaren 1970. Likt Land Rovern hade den nya modellen stela axlar, separat ram och yttre karossplåtar av aluminium, förutom motorhuven och den tvådelade bakluckans nedre del. Range Rover fick dock skruvfjädrar och skivbromsar runt om samt permanent fyrhjulsdrift med hög- och lågväxel. Motorn var den V8 i aluminium som Rover köpt av Buick och just börjat använda i den stora P5:an. Även om bilen var både snabb och komfortabel på motorvägen med sin V8-motor och långa fjädringsväg kunde den också ta sig fram i lika oländig terräng som Land Rovern. Inredningen var enkel med galonklädsel och gummimattor på golvet för att kunna spolas ur med vattenslang efter terrängkörning. Rover hade tänkt sig godsherrar och andra jordägare som huvudsaklig kundgrupp men Range Rovern tilltalade även stadsbor och snart fick företaget skruva upp tillverkningstakten rejält då efterfrågan vida överskred tillgången.

Under det turbulenta 1970-talet vidareutvecklade British Leyland inte sin succémodell alls. Det öppnade för utomstående tillverkare, som schweiziska Monteverdi att ta fram egna versioner med fyra dörrar och mer lyxutrustning. Först 1981 tillkom Range Rovers egen fyrdörrarsvariant. 1982 introducerades automatlåda som tillval och året därpå fick den manuella växellådan en femte växel. Man började även slå mynt av Range Roverns potential som lyxbil med diverse specialversioner med bland annat läderklädsel och tjocka golvmattor. Mest långvarig blev Vouge-versionen som förblev Range Rover-seriens toppmodell under många år.

V8-motorn var kraftfull men drog även stora mängder bränsle och främst på exportmarknaderna efterfrågades en snålare dieselmotor. 1986 introducerades en turbodiesel inköpt från italienska VM Motori. Den efterträddes senare av Land Rovers egenutvecklade diesel med direktinsprutning.

Den sista utvecklingen var LWB-versionen från 1992 med 20 cm längre hjulbas och luftfjädring. Den första generationen tillverkades under en tid parallellt med efterträdaren och de sista årsmodellerna såldes med tillnamnet Classic. Totalt tillverkades enligt uppgift 317.615 exemplar av Generation 1.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sigtuna/Uppsala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG