Visa alla bilder
Visa film

Porsche 718 RSK Replika — 1965

I denna välbyggda vagn i kombinationen Volkswagen och Porsche i sin råa tävlingsdräkt, får man en chans att känna sig som Jokakim Bonnier för snart 70 år sedan.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd och charmig vagn som väcker uppmärksamhet. Om du känner dig utmattad och deppad och är trött på din psykolog - en halvtimme bakom ratten på den här och du är botad och har mungiporna från öra till öra. Den har en kaxig liten uppsyn och är välfungerande i sin råa enkelhet. Så jäkla rolig."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 AUG 11:30
80 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18573
SKOGÅS / STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
105 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 81 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2524
22 AUG 22:49
80 000 SEK
28646
22 AUG 22:41
34 000 SEK
13193
22 AUG 21:36
31 000 SEK
27453
22 AUG 18:40
30 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 718 RSK?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd och charmig vagn som väcker uppmärksamhet. Om du känner dig utmattad och deppad och är trött på din psykolog - en halvtimme bakom ratten på den här och du är botad och har mungiporna från öra till öra. Den har en kaxig liten uppsyn och är välfungerande i sin råa enkelhet. Så jäkla rolig."

Beskrivning

Den här replican på Porsche 718 RSK byggdes i början av 2000-talet av nuvarande ägare, utbildad verkstadsmekaniker och fordonsentusiast. Den är byggd på en VW 1200 årsmodell 1965 inköpt av honom i oktober 1980. Planerna började ta fart på att göra något kul med bubblan i slutet av förra milleniet. Bottenplattan kortades och lämplig kaross letades. Hos Speed Center i Stockholm hittades en lämplig svensktillverkad kaross i glasfiber, en som efterliknade Porsche 718 RSK. En tävlingsvagn som gick på tävlingsbanorna i Europa 1957 - 1960. Chassit är renoverat, blästrat, zinksprutat och epoximålat. Bromsar, spindlar, leder mm är utbytta. Fälgar är Porsche original. Elsystem 12 volt. Växellåda är original VW 1200. Motorn i bilen är en isärtagen, rengjord och servad VW 1200 om 34 hk.

Med bilen följer även två motorer om man vill åka lite fortare: en VW 1500 med dubbelförgasare, planade toppar i övrigt original. Motorn är isärtagen, rengjord och servad. Den andra motorn är en VW 1600 som är ombyggd på 70-talet och som har gått max 50 mil. Här har företaget Trimco (Claes Ebbernäs) planat toppar, arborrrat vevhus och balanserat vevaxel, större oljepump och upprymda oljekanaler, vassare kamaxel, installerat en dubbelports Weber DCN förgasare, nya cylindrar och kolvar, 009 fördelare mm. Alla tillbehör för att montera motorerna i bilen ingår. Båda motorerna har varit monterade och använda i bilen.

Under årens lopp har ägaren varit mer intresserad av att meka med bilen och motorerna, avstressad hobby, än att köra. Bilen är besiktigad för "sista gången" 2021, varför bilen är besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1964-12-10 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    BHB183 
  • Chassinummer
    115286555 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Vid kortare provkörning i villaområde upplevdes styrning, koppling, växling och bromsar mm fungera väl och enkelt som en vanlig VW 1200 brukar fungera. Med bilens vikt och låga öppna utförande blev det ändå en härlig fartkänsla.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut och ägaren har gjort erforderliga arbeten med underredet.

  • Skick interiör:

    Inredningen är funktionell och välgjord med fokus på att kunna brukas. Stolar i bra komfort och ratt reglage, instrument etc välfungerande.

  • Skick exteriör:

    En rå och robust vagn som är grundmålad med detaljer att komplettera men allt som behövs finns där och fungerar väl. Bra Porschefälgar med bra Firestone däck.

  • Skick helhet:

    Visst, det är en Kit-car och replica men välbeprövad mekanik från Volkswagen och utseende och karaktär från tävlingsbanorna och Porsche från skarven av 50/60-tal samt välbyggd gör det här till en härlig farkost. En sann entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2001-11-13
Ursprungsbesiktning: 1964-12-10 (typbes) (Ombes:20011212)
Datum i trafik första gången: 1964-12-10
Senast godkända besiktning: 2021-10-26
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Bubblan och dess historik behöver ingen närmare presentation, en ikon. Att karossen var skruvad på bottenplattan gjorde att den relativt tidigt blev föremål för olika ombyggnationer med andra karosser. Det var allt ifrån enkla Buggybilar för beachen till replikor av andra kända bilmodeller. Särskilt olika Porschemodeller som 365 Speedster och tävlingsmodeller blev föremål för detta.

Porsche 718 RSK var en tävlingsbil som tillverkades 1957 - 1961 och var en vidareutveckling av företrädaren 550. Motorn var på traditionellt Porsche manér en 4-cylindrig luftkyld boxermotor. Från början en 1498 cm3 om 142 hk vid 5.900 varv. Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad med 2 ventiler per cylinder. Weber tvåportsförgasare. Växellådan var femväxlad. Hjulbasen var 220 cm och torr vikt 520 kg. Med den lilla vagnen hade de många framgångar i klubbtävlingar och sportvagns-VM där de slog betydligt motorstarkare vagnar. Vid Le Mans 1958 kom Porsche 718 på tredje och fjärde plats, endast slagna av Ferarris dubbelt så stora Testa Rosa. Vid Sebring 12 Houres 1960 tog de hem en dubbelseger. En 718 RSK vann Targa Florio tre gånger 1959, 1960 och 1963, två av dessa segrar med vår egen Joakim Bonnier bakom ratten. Trots sitt effektmässiga underläge kom Porsche så högt som tvåa i VM-tabellen 1960. Flera racerförare körde Formel II med 718 modellen. Genom att helt sonika flytta ratten till mitten av vagnen fick man en ensitsig racer. En av de bästa var just Joakim Bonnier.

Det kit-cars som har byggts som en homage till 718 RSK är ofta lite lugnare och mer funktionella i normal trafik men känslan några decimeter över backen i en liten lätt farkost är något av densamma.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skogås / Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG