Visa alla bilder

Citroën 2CV — 1958

En 2CV i ett charmigt bruksskick som verkligen gör skäl för det tyska smeknamnet "Die Ente" ankan.

Johan Ålander
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Varje motorman borde åtminstone haft en sådan i sitt bilbestånd. En av milstolparna i automobilens utveckling."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 AUG 13:40
31 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18563
VÄSTERÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 32 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
22524
22 AUG 21:07
31 000 SEK
22593
22 AUG 20:56
30 000 SEK
22524
22 AUG 20:45
25 000 SEK
22593
22 AUG 18:48
20 000 SEK
27453
22 AUG 18:42
3 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën 2CV?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Varje motorman borde åtminstone haft en sådan i sitt bilbestånd. En av milstolparna i automobilens utveckling."

Beskrivning

Denna har en tvåcylindrig boxermotor på 425cc som utvecklar 12 hästkrafter. Detta trots att en direkt översättning av 2CV betyder två hästar på franska. Men i detta fall kommer namnet sig av att den hade motsvarande två franska skattehästkrafter. Kraften räcker till för denna lätta bil som med sin mjuka fjädring lutar oroväckande för en ovan 2CV-pilot. För den invigde är detta en stor del av charmen med dessa vagnar. Fjädringen sväljer även vägens ojämnheter på ett bekvämt sätt. En "sleeping policeman" på svenska fartgupp, får nog ta och resa på sig för att det ska påverka fransosen nämnvärt. Detta är även en modell för friluftsmänniskan som med enkla medel kan ta sig fram på oländiga vägar. Det finns flera möjligheter att öppna upp för att både se och känna av naturen och dess dofter. Man kan bland annat rulla tillbaka taket ända bak till bakluckans infästning.

Den här bilen säljs för ett dödsbo varför vi ej vet mer än vad vi kan se och läsa oss till.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1973-07-20 
  • Avläst mätarställning
    1090 
  • Regnr
    CUA967 
  • Chassinummer
    441532 
  • Kw / hk
    9 / 12 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vi har startat bilen men den gick inte så bra. Vid en kontroll visade det sig att gängorna i topplocken för tändstiften var mycket dåliga. Där krävs en reparation. I övrigt har vi inte kunnat kontrollera dess tekniskastatus. Startnyckeln går att använda men det är tveksamt om den verkligen hör dit. Batteriet har sett bättre dagar och behöver eventuellt bytas ut.

  • Skick interiör:

    Se bilder för skick. Interiören är någon gång omklädd.

  • Skick exteriör:

    "Battled" som engelsmännen skulle sagt. Den är välanvänd med både bucklor, penselbättringar och modifieringar. Tak i bra skick. Lastbils bakljus. I övrigt se bilder.

  • Skick helhet:

    En kul, gul bil som med en allmän översyn och reparation av motorn borde gå att köra med i det bruksiga skicket. Nyckeln som används som startnyckel är den enda som finns. Det är svårt att avgöra hur långt den har gått för vägmätaren slår om vid 100 000 km.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2016-06-01
Ursprungsbesiktning: 1973-07-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1973-07-20
Senast godkända besiktning: 2020-08-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Pierre Boulanger hade konstruerat prototyper till en lätt bil strax före andra världskriget. Idén var att skapa en så enkel bil som möjligt då fattiga jordbrukare skulle ha råd att skaffa en för att transportera sina varor till marknaderna och att kunna utföra service själva med enkla verktyg. Citroën 2CV var med tidens mått mätt en rymlig, bekväm och mycket bränslesnål bil som hade god framkomlighet och driftsäkerhet. Allt annat prioriterades bort. Den ingenjörstekniska nivån var extremt hög och bilen är att betrakta som oerhört avancerad trots sin utstuderade enkelhet.

Modellen har en tvåcylindrig luftkyld boxermotor med framhjulsdrift via en fyrväxlad helsynkroniserad växellåda med centrifugalkoppling som tillval. Växelspaken var av så kallad paraplykryckemodell och karossen kunde enkelt demonteras utan verktyg. Ampèremätare och hastighetsmätare var de enda instrument som fanns och bränslet mättes med sticka. Vindrutetorkarna drevs av hastighetsmätarwiren. Det som inte ansågs vara nödvändigt tillämpades inte heller på bilen. Stötdämparna utgjordes av outslitliga kontraviktsdämpare istället för vanliga hydrauliska dämpare som måste bytas. Fram och bakfjädring var sammankopplade med ett gemensamt fjäderpaket per sida längs trösklarna. Det fick samtidigt den effekten att om framhjulet körde ner i en grop så fjädrade bakhjulet ner på samma sida och dämpade stöten och omvänt om man körde upp på till exempel en trottoarkant. Det gav också en viss krängningshämmande effekt. Fjädringen påminde därför om det hydrauliska systemet Hydrolastic, även om det här var rent mekaniskt.

Vägegenskaperna var relativt goda fast att bilen hade mjuk fjädring och krängde en hel del. Bärarmarna var nämligen långa och gav lång fjädringsväg. Enligt ett envist rykte var det ett krav när bilen konstruerades att man skulle kunna köra tvärs över en nyplöjd åker iförd hög hatt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Västerås

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG