Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sonett III — 1972

En fin liten GT-vagn i härlig 70-tals kostym med en spännande historik. Ägare och brukare har varit motor- och rallyprofilen, samt inte minst Saab-legendaren, Torsten Åman.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är med viss spänning man närmar sig den här vagnen. Förutom att det är en Sonett så har den också renoverats, ägts och körts av Mr Sonett himself. Ekipaget har i många årtionden varit en väl ansedd deltagare i Sonett-kretsar. Färgkombinationen är en härlig 70-tals karamell och såväl skick som prestanda är i fint originalutförande och en "homage" till Saabs sportvagnsambitioner från 60/70-tal. Härligt käck och kaxig."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
220 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17450
NYKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB Sonett III?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är med viss spänning man närmar sig den här vagnen. Förutom att det är en Sonett så har den också renoverats, ägts och körts av Mr Sonett himself. Ekipaget har i många årtionden varit en väl ansedd deltagare i Sonett-kretsar. Färgkombinationen är en härlig 70-tals karamell och såväl skick som prestanda är i fint originalutförande och en "homage" till Saabs sportvagnsambitioner från 60/70-tal. Härligt käck och kaxig."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige i oktober 1972. Den kom sedan att förvärvas av Torsten Åman som renoverade bilen under tidigt 80-tal. Han började i unga år som kartläsare åt sin bror i Bilorientering. Senare kom han att vinna SM i Bilorientering med andra förare. Han fortsatte vidare och gjorde sig ett namn inom rallysporten. Saab engagerade honom som kartläsare åt Erik Carlsson "Carlsson på Taket", de tävlade ihop under många år. Det blev många och långa resor och tävlingar världen över. När den karriären var över fortsatte Torsten att arbeta för Saabs PR- och informationsavdelning.

Med Saab-hjärta, kunskap och entusiasm renoverades Sonetten, därav skicket på bilen. Han utsågs också till Hedersmedlem i den svenska Sonettklubben, skylt sitter på luckan till handskfacket. Tillsammans med livskamraten Cajsa kom de att köra över hela Europa med Sonetten för att delta vid olika träffar. Vid Saab-träffar i USA blev det däremot flyg över. Torsten och Cajsa var alltid ett uppskattat inslag vid olika evenemang.

Med bilen följer handlingar, litteratur och allt som påvisar att den här bilen har fått vederhäftig och omsorgsfull omvårdnad. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-10-27 
  • Avläst mätarställning
    63 641 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Ljusröd med svarta partier 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Vid provkörning upplevdes bilen rapp och stadig med väl fungerande styrning, koppling och växlingsfunktioner samt bromsar. Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut som kunde ses och inga kommentarer från Bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Fin inredning i originalutförande. Fina stolar, innertak samt dörrsidor och paneler. En liten reva på förardörr. Fina textilmattor samt nyttiga skyddsmattor i gummi. Ratt reglage och instrumentering i likaledes fint skick. Allt förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering samt halvmatta svarta partier. I övrigt är glas-, blankt-, plast-, gummi- och belysningsdetaljer i samma fina skick. Fina fälgar och bra däck. Motor- och bagageutrymmen i fint skick. Förefaller som allt har hållit väl sedan renovering för 40 år sedan.

  • Skick helhet:

    En genuin GT-vagn för finsmakare hette det bl.a. i marknadsföringen av Saab Sonett. Eller som det hette "over there", Sonett III is a different sports car. Saab ville helt enkelt påvisa att det var något extra att äga och köra en Sonett och tillhöra den exklusiva skaran av Saab-entusiaster. I den här kulören, i det fina originalutförandet och med bilens speciella historik, är den en härlig klassiker med både svensk motorhistorik och samlarstatus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1985-05-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1972-10-27 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1972-10-27
Senast godkända besiktning: 2021-05-26
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Saab Sonett Super Sport premiärvisades den 16 mars 1956. Det var en öppen tävlingsvagn, som delvis baserads på Saab 93 komponenter. Endast sex exemplar kom att tillverkas. Efter drygt ett år med tester och provkörningar samt utställningar runt om i Sverige och USA, togs det ett beslut om att inte sätta Sonetten i produktion - så var den historien över.

Skam den som ger sig, såväl i USA som här hemma gjordes olika prototyper på en uppföljningen av Saab som renodlad sportbil. Inte minst framgångarna med Saab som tävlingsvagn runt om i världen bidrog till intresset. Prototyper som Quantum Saab och Catherina samt MFI-13 togs fram och skapade ett sug och intresse av en renodlad Sportbil. Den senaste prototypen, design Björn Karlström, blev så småningom den nya sportbilen Saab Sonett II. Till årsmodell 1966, tio år efter Sonett I, började tillverkningen av den nya sportbilen. Första året byggdes tre prototyper och en förserie om 25 handgjorda vagnar med en del olika lösningar på detaljer. Till hösten 1966 kom så den egentliga serieproduktionen igång. De första bilarna från chassinummer 1-258 hade en tvåtaktsmotor från Saab Monte Carlo 850 men med ett annat förgasararrangemang om tre Solex 40 DHW som gav 60 hkr vid 5.200 varv. Från chassinummer 259 blev det, som i övriga utbud av Saab, en V4-motor från Ford. Förutom den nya motorn blev det en annan utformning av motorhuven för att få plats med V4.an. From årsmodell 1970 fick Sonetten en nästan helt ny kaross och med det epitetet serie III. Karossen marknadsfördes inledningsvis vara ritad i Italien, Sergio Coggiola. Fast det var en sanning med modifikation. Visst han hade gjort skisser och det fanns likheter med hans förslag men mycket av detaljarbetet och stora delar av bakpartiet gjordes av Gunnar A Sjögren GAS, som var verksam inom Saabs reklamavdelning. Sista modellåret för Saab Sonett blev 1974. Totalt tillverkades 10.219 exemplar av Sonett II, Sonet II V4 och Sonett III.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG