Visa alla bilder
Visa film

Riley 4/Sixty Eight 1,5 — 1960

En Engelsman i tidlös aristokratisk design. Bra bruksskick, Svensksåld och endast tre brukare. Endast 11 bilar av denna modell finns registrerade i bilregistret.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Engelsk charm när den är som bäst. I det stora hela i ett gott bruksskick och klar för vägen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
21 AUG 12:50
21 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18588
KLOCKHAMMAR/ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
45 - 55 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 22 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28318
17 AUG 09:39
21 500 SEK
2594
15 AUG 23:48
20 500 SEK
23275
15 AUG 22:47
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Riley 4/Sixty Eight?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Engelsk charm när den är som bäst. I det stora hela i ett gott bruksskick och klar för vägen."

Beskrivning

Denna bil registrerads ny i Karlstad 1960. Ägaren körd den under 30 års tid och bilen togs sedan över av sonen. Han brukade bilen under ca 14 års tid. Andre ägaren köpte den i sitt företag men förde sedan över den till sig själv som privatperson. Nuvarande ägare köpte bilen 2016 och har under tiden brukat den och gjort vissa förbättringar.

Nytt batteri, renoverat bromssystem, ny slav- och kopplingscylinder, renoverade förgasare, nya dörrlister gummi/tyg, nya däck (2016) samt nylackerade fälgar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-09-09 
  • Avläst mätarställning
    29404km 
  • Regnr
    BTY261 
  • Chassinummer
    RHSIL5399 
  • Kw / hk
    50 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn spinner fint precis som den ska. Alla tekniska funktioner i sin ordning förutom klockan och bränslemätaren. Denna står alltid på full tank så troligtsvis är det ett givarfel. 10 år gamla däck med bra mönster. Två fönstervevar är ur funktion. Dubbla nycklar och fungerande lås.

  • Skick interiör:

    Fin i interiören. Snyggt patinerade sittytor där främre delen av baksätet har en mindre blekning. Träpanel, dörrpaneler och mattor i fint skick. Fint innertak med en mindre skada ovanför vänster bakdörr(se bild)

  • Skick exteriör:

    Motor, växellåda och bromsar fungerar tillfredställande. Karossen har en del mindre repor och bulor. En del bubblor kan skönjas som troligen härstammar från en tidigare omlackering av delar av bilen. Rostskada nedtill på vänster framskärm (se bild). Fina stötfångare där den främre har en bula i hörnet. Fint bruksskick i det övriga kromet. Glas och ljus i bra bruksskick.

  • Skick helhet:

    Ett trevligt och charmigt helhetsintryck. Fin i interiören och med förbättringspotential till det yttre.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-13
Ursprungsbesiktning: 1960-09-09 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1960-09-09
Senast godkända besiktning: 2017-08-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Riley 4/68 introducerades hösten 1959 som en del av BMC:s nya så kallade ”Farina”-serie, uppkallad efter den italienske formgivaren Pininfarina som stod för designen. Modellen byggde på samma grundkonstruktion som Austin A55 Mk II, Morris Oxford V och Wolseley 15/60, men fick en mer exklusiv framtoning med Rileys karaktäristiska grill och rikligare inredningsdetaljer.

Under motorhuven satt BMC:s välbeprövade B-seriemotor på 1,5 liter med dubbla SU-förgasare, vilket gav en piggare gång än koncernsyskonen. Fyrväxlad manuell låda var standard och överväxel fanns som tillval.

Inredningen var typiskt brittisk med påkostad träpanel och säten i högklassigt material. Riley 4/68 riktade sig till den som ville ha en mellanklassbil med både komfort och lite mer körglädje än genomsnittet.

Produktionen av 4/68 pågick till 1961 då den ersattes av den snarlika 4/72, som fick något större motor och uppdaterad teknik.

Totalt byggdes drygt 14.000 exemplar av Riley 4/68, vilket gör modellen relativt ovanlig idag. De som finns kvar uppskattas av entusiaster för sin klassiska Pininfarina-design, väluppfostrade köregenskaper och tidstypiska brittiska charm.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Klockhammar/Örebro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund
+46 705 34 79 00
peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG