Visa alla bilder
Visa film

Opel Rekord 1900 S Berlina — 1976

Välskött och noggrant omhändertagen genom åren, snyggt och trevligt skick, diplomerad på träffar och med totalt tre brukande ägare på samma ort, i Halmstad.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bra sjuttiotalskänsla i körningen med en slags rejäl mekanisk utstrålning – inte helt olik den som klasskompisen Volvo 240 levererar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
21 AUG 11:50
13 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18567
HALMSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
65 - 85 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 14 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
30986
17 AUG 22:09
13 000 SEK
34051
17 AUG 18:41
12 000 SEK
28318
17 AUG 09:40
11 000 SEK
27011
15 AUG 21:36
10 000 SEK
28646
15 AUG 21:02
8 600 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Rekord 1900 S Berlina?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bra sjuttiotalskänsla i körningen med en slags rejäl mekanisk utstrålning – inte helt olik den som klasskompisen Volvo 240 levererar."

Beskrivning

Den levererades till sin första ägare i oktober 1976 av GM-återförsäljaren Rönne-Lotz i Halmstad. Han körde och servade bilen i 2 000 mil före en ny ägare tog vid 1977 och som i sin tur brukade den fram till 1988 och 15 500 mil då bilen pensionerades som bruksbil och blev en entusiastbil. Denne ägare och den nuvarande har skrivit en liten historik om bilen där det framgår att den fick en delvis karossrenovering med ny höger framskärm och lagad högerdörr. En motorrenovering genomfördes också. Allt finns noterat bland den övriga dokumentationen (bilder). Den senaste godkända och sista besiktningen enligt gällande regler gjordes 2024-08-01.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1976/1976 
  • Första registreringsdatum
    1976-10-01 
  • Avläst mätarställning
    99 675 km 
  • Regnr
    JHK675 
  • Chassinummer
    1861273508 
  • Kw / hk
    65 / 88 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Amber Gold Metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Pigg motor och en växellåda som växlar fint och tydligt. Inga oljud från hjulupphängningarna. Förgasaren är utbytt till en ny med ett öppet luftfilter, original luftrenare och förgasare följer med tillsammans med lite andra delar (bilder). På filmen låter det lite från anslutningen till mellanljuddämparen, det är åtgärdat av ägaren.

  • Skick interiör:

    Plyschinredning i ett fint originalskick tillsammans med en bevarad och snygg original träimitation runt mätare och på mittkonsol. Någon form av värmeskada på höger sida av högerstolen. Bra mattor, någon fläck på innertaket och ett lite sprucket avläggningsfack på vänster sida på annars fina dörrsidor. Ett extra inifrån ställbart backspegelreglage för höger dörren följer också med som komplement till ett likadant på förarsidan. Roligt med en bevarad (osäker funktion) värmesitsknapp på tyska på vänster sida av förarsätet.

  • Skick exteriör:

    Fin och snygg lack där förmodligen allt utom höger framskärm och höger dörr är bilens originallack. Enligt en tidigare ägares noteringar (bild) är höger framskärm bytt och höger dörr lagad. På bilderna syns en tydlig nyansskillnad mellan de delarna jämfört med resten av bilen. Enligt noteringarna står det även hellackering, men den hellackeringen verkar sannolikt bara gälla dörren och skärmen. Den förra ägaren är avliden och dessa antaganden kan därför inte verifieras, men vid en första titt runt dörrar och lister ser det ut att vara orört.

  • Skick helhet:

    Snygg och trevlig representant för modellseriens sista år i ett välbevarat skick med en fin historik, få ägare och en bra dokumentation.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2006-01-01
Ursprungsbesiktning: 1976-06-10 (regbes) (Ombes:19780614)
Datum i trafik första gången: 1976-10-01
Senast godkända besiktning: 2024-09-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Rekord D-serien tillverkades mellan 1972 och 1977. Det var en mellanklassbil, populär både som familjebil och tjänstebil i Europa, och den konkurrerade bland annat med Ford Taunus och Volvo 240. D-serien fanns i flera karossvarianter: sedan, kombi och coupé. Motorn i 1,9 L-versionen var en rak fyrcylindrig på 1897 cm³ med en effekt runt 90 hk beroende på förgasarutförande och marknad. Den kunde fås med manuell växellåda (4-växlad och även 5-växlad) eller automat. 1976 var modellen inne på sina sista produktionsår innan ersättaren, Rekord E, kom 1977. Rekord D var känd för att vara robust och okomplicerad, och 1900-motorn ansågs som driftsäker och lättservad, vilket säkert också bidrog till att många exemplar rullade länge – även i ett hårt nordiskt klimat.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Halmstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG