Visa alla bilder
Visa film

MGB Roadster 1800 — 1966

MGB Roadster, klassisk, underhållande och prisvärd engelsman i ett användarvänligt skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En körglad sportklassiker med potential."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
21 AUG 12:40
75 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18586
LUDVIKA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 76 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
42203
16 AUG 15:14
75 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MGB Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En körglad sportklassiker med potential."

Beskrivning

Den här MGB:n importerades 2010 från Florida, USA av en person i Örebro som oftast handlade med USA-bilar. Tanken var att renovera bilen men projektet stannade av efter att han lät en verkstad byta ut hela golvet. Han hade för många järn i elden så den såldes vidare till en person i Sandviken, som slipade ner karossen och den började förberedas för lackering, men på grund av hälsoproblem fick dåvarande ägare ge upp projektet och bilen ställdes undan i ett garage. Nuvarande ägare köpte MGB:n 2017 i det skick den stod i och påbörjade renoveringen genom att beställa delar från England och kontakta en lackeringsverkstad i Ludvika. De flesta kromade delarna ersattes av nya och bilen fick nya golvmattor. Koppling och bromssystemet blev också åtgärdade. Mycket annat blev lagat eller bytt som innefattar ny bränslepump och tank, motorn fick en översyn och servades och förgasarna fick en del nya förgasardetaljer och samtidigt finjusterades dessa. Bilen har fått nya däck och nya kromade ekerfälgar, grill och sportratt. MGB:n registrings- och kontrollbesiktigades 2018 vid bilprovningen. Till bilen medföljer även hardtop, sufflett och sittbrunnskapell vilka alla är i ett bra skick. Medföljer gör även verkstadshandbok och förteckning över åtgärder och inköp med fakturor och kvitton och en del både nya och begagnade reservdelar. Två uppsättningar nycklar. Vägmätarställningen står på drygt 4700 mil. Mätaren är sannolikt bytt då bilen har importerats från USA.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    2018-06-04 
  • Avläst mätarställning
    47247 km 
  • Regnr
    ZKO665 
  • Chassinummer
    GHN3L74268 
  • Kw / hk
    68 / 92 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Växellådan har distinkta "tighta" lägen. Bromsarna tar mjukt och bra och den går stadigt på vägen. Bilen är utrustad med rullbälten. Läckage i avgassystemet, förmodligen i någon rörskarv. (Enligt ägaren är detta nu åtgärdat)

  • Skick interiör:

    Interiören förefaller vara i ett bra skick, generellt, men instrumentpanelen ser ut att vara i ett sämre renoverat skick.

  • Skick exteriör:

    Omlakerad. Lackeringen är i bruksskick med lackimperfektioner där underarbetet kunde varit bättre. Samtidigt gör detta att man lättare törs använda bilen. Det mesta av kromverket är i bra skick och mycket av detta är nytt, se bilder. Suffletten förefaller vara i ett bra skick, men något "tight" då den sällan använts. Hardtop medföljer löst, se bilder.

  • Skick helhet:

    En MGB i ett bruksskick. Bilen har förbättringspotential vilket gör den till ett bra projekt för någon som vill ha ett rullande objekt. Bilen skäms inte för sig men var god och studera bilderna noggrant för att bedöma bilens potential.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-06-04
Ursprungsbesiktning: 2018-05-31 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2018-06-04 (660101)
Senast godkända besiktning: 2018-07-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

I slutet av 50-talet drogs projektet igång med MGB som efterföljare till MGA. I september 1962 visades den nya roadstern upp och mottogs positivt, såväl av motorpress som köparna. Motorn om 1798 cm3 med dubbla SU-förgasare gav fina fartresurser. Växellådan var fyrväxlad men mot en blygsamt tillägg fick köparna en elektrisk överväxel. Från 1965 förbättrades tekniken med en fem-lagrad vevaxel, oljekylare som standard samt en elektrisk varvräknare. Två år senare fick man även ner en sexcylindrig motor i den lilla vagnen, såväl med som utan tak. Till 1970-års modeller fick kylaren ett nytt utseende och aluminiumfälgar från Rostyle istället för plåtfälgar. Ekerfälgar kunde som alltid beställas genom åren. Modellen fick även uppleva att bli bestyckad med en V8-motor från Rover. Produktionstiden varade fram tom 1981. Senare varianter gjordes och man kan i stort sett bygga sig en ny vagn även idag. Allt från nytillverkade karosser och delar i stort och smått finns att tillgå. Det här är en älskad och omhuldad modell, som aldrig går ur tiden.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ludvika

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG