Visa alla bilder
Visa film

Mercedes Benz 450 SL R107 V8 — 1973

En tidig och gedigen 450 SL i fint bruksskick som körts sparsamt på senare år.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Lackering, inredning (MB-Tex), sufflett och hardtop i svart. Trivsam med ordinära plåtfälgar med navkapslar. Totalt sett ger det ett sobert och exklusivt intryck med fin 70-tals känsla. Fint bruksskick och välfungerande vagn på alla sätt och vis. En rekonditionering tar den till nästa nivå."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
167 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18569
BROMMA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes Benz 450 SL R107?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Lackering, inredning (MB-Tex), sufflett och hardtop i svart. Trivsam med ordinära plåtfälgar med navkapslar. Totalt sett ger det ett sobert och exklusivt intryck med fin 70-tals känsla. Fint bruksskick och välfungerande vagn på alla sätt och vis. En rekonditionering tar den till nästa nivå."

Beskrivning

Den här vagnen importerades från USA till Sverige 1990 och registrerades för trafik den 13 april 1992. Den är enligt uppgift renoverad och omlackerad samt ombyggd med europeiska stötfångare. Förste brukare i Sverige ägde den från april 1992 till juni 2008, då nuvarande ägare tog vid. Han har kört knappt 2.000 lugna mil på 17 år, endast sommartid. Han har låtit serva bilen och gjort de reparationer som behövts, bl.a. nya motorfästen och tänddelar. Med bilen följer en pärm med kvitton och dokument, instruktionsbok etc. Medföljer skyddsöverdrag, låsbar rattkrycka, tre omgångar nycklar. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1992-04-13 
  • Avläst mätarställning
    158,039 km 
  • Kw / hk
    166 / 226 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick lugnt och fint i motor och drivlina. Vid provkörning på mindre landsväg och villaområde upplevdes bilen stabil och väl fungerande. Något mjuk i styrning (dåtidens servo) smidig automatlåda, bra bromsar.

    Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut av det som kunde ses vad gäller de vitala delarna undertill. Inge kommentarer vid bilprovningar.

  • Skick interiör:

    Fin inredning i MB-Tex. Bra stuns och komfort i stolar. Dörrsidor, paneler och mattor i fint skick. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fint skick. Allt förefaller fungera väl utom klockan som var ur funktion. Sufflettfunktionen fungerar smidigt. Nyare stereo, vindskydd, och brandsläckare.

  • Skick exteriör:

    Lackering i bra skick, blank med normalt bruksslitage. Krom, lister, glas, emblem och belysningsdetaljer även det i bra skick. Bra fälgar och fina navkapslar, bra däck. Motor- och bagageutrymme i bra skick. Sufflett bytt, tät och i bra skick. HardTop medföljer. Nuvarande ägare har aldrig använt den. Även den är i samma nivå som övriga bilen. Innertak med viss "lagersmuts" från tiden i garaget, bör kunna bli fin med rekonditionering.

  • Skick helhet:

    En för sin tid påkostad vagn i USA-utförande som nu bl.a. har fått europeiska stötfångare. En trevlig och brukarvänlig klassiker oavsett om man vill nyttja den som Grand Turismo Coupé eller öppen glidare. En klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-07-09 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1991-03-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1992-04-13
Senast godkända besiktning: 2022-05-16
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Att både epiteten Super och Sport fanns med i 30-talaren Mercedes SSKL - Super Sport Kompressor Leicht från 1931 är väl ett känt faktum. Huruvida efterkrigstidens Mercedes beteckning SL står för Super Leicht eller Sport Leicht, är dock beroende på vem man lyssnar på i historien om Mercedes.

Nå väl, det vi vet är att den nya racern 300 SL med måsvingdörrar som kom 1952, så småningom kom att tillverkas i en mer civiliserad gatversion från 1954 - 1957. När den försvann, tillverkade man istället en öppen Roadster med samma prestanda och look 1957-1963.

Samtidigt tillverkade man också en lite lugnare och timidare versionen av en SL i R121 Mercedes 190 SL som tillverkades 1955-1963. När det var dags för efterföljare till dessa två, blev det bara en version, W113 Mercedes 230 SL, kallad Pagoda. Det blev både 250 SL- och 280 SL-versioner under åren 1963-1971.

Så i april 1971 var det dags för Pagodans efterträdare, R107 Mercedes 350 SL med en V8-motor om 3,5 L och 200 hk. Såväl säkerhet som teknik och väghållning var rejält förbättrad mot föregångaren. Till år 1973 kom 450 SL med 225hkr, primärt för USA-marknaden. Till 1974 års modeller, erbjöd man även en sexcylindrig variant igen. Det rullade på med produktionen genom åren. När det till slut blev dags för den sista årsmodellen 1989, var den utseendemässigt relativt likt den första årsmodellen men hade då fått en rad tekniska förbättringar.

Totalt tillverkades 237,287 exemplar av R 107 modellåren 1971-1989, innan det var dags för efterföljaren R129. Från epitet som Pizza-racer och Dallasmoppe har nu 107:an tagit plats vid podiet för klassiska sportbilar från Mercedes och bär SL-emblemet med all heder.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG