Visa alla bilder
Visa film

BMW Isetta 300 — 1962

Klassisk charm i denna Svensksålda mikrobil, BMW Isetta 300. Sista producerade årsmodellen. Bilen har endast haft två ägare. Renoverad under 90-talet, därefter stillastående utan användning. Uppstartsrenovering nödvändig.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En otroligt charmig lite bil. Bra bruksskick men en uppstartsservice samt en genomgång av bromsarna är nödvändigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
21 AUG 11:50
81 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18502
ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 82 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17179
16 AUG 22:10
81 000 SEK
42206
16 AUG 21:36
80 000 SEK
31565
16 AUG 20:21
70 000 SEK
4966
16 AUG 18:17
67 000 SEK
31565
16 AUG 08:45
65 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW Isetta?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En otroligt charmig lite bil. Bra bruksskick men en uppstartsservice samt en genomgång av bromsarna är nödvändigt."

Beskrivning

En riktig klassiker från tidigt 60-tal då Microbilar blev en vanlig syn på Europeiska vägar.

Denna bil renoverades under andra halvan av 90-talet. Nylackerad i dess originalfärg. Lite oklart vad som gjordes med motorn. Bilen har varit stillastående i över 20år och behöver en uppstartsservice.

Bilen togs ut ny 1962 och hamnade sedan hos nuvarande ägare 1982. Bilen har sporadiskt körts av nuvarande ägare under de första åren men har stått oanvänd sedan senast besiktning 2002.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-01-01 
  • Avläst mätarställning
    4728 
  • Regnr
    CZX100 
  • Chassinummer
    332758 
  • Kw / hk
    9 / 13 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Eftersom bilen inte är uppstartad var det vid besiktningstillfället svårt att veta så mycket om de tekniska funktionerna. Det vi kunnat konstatera är att motorn går runt. Bilen går att rulla och bromsarna ligger inte an. En genomgång av motor och bromsar är nödvändig. Fina glasytor och lyktor. Däcken är gamla men har bra mönster.

  • Skick interiör:

    Interiört är bilen i bra bruksskick. En riktig rekond skulle höja helhetsintrycket avsevärt. Ett tumnagelstort hål finns i sätet men i övrigt är den i gott skick.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen har klarat sig mycket bra. Inga skador vad vi kunnat upptäcka och bra glans i lackeringen. Bilen har förvarats i torrt och varmt utrymme.

  • Skick helhet:

    Detta är en bil i ett mycket bra bruksskick och med lite handpåläggning gällande det tekniska så kan den snart vara på vägen igen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1984-05-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1962-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1962-01-01
Senast godkända besiktning: 2002-09-20
Besiktigad tom: 2004-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Historik BMW Isetta 300.

BMW Isetta 300 är en ikonisk mikrobil som först introducerades på 1950-talet. Här är en översikt över dess historia:

BMW Isetta designades ursprungligen av det italienska företaget Iso SpA som en liten, ekonomisk bil för efterkrigstidens Europa. Den första modellen, Iso Isetta, lanserades 1953.

Isetta-modellen fångade snabbt BMW:s intresse, och företaget köpte rättigheterna att producera bilen 1954. BMW:s ingenjörer gjorde några modifieringar för att anpassa bilen till sina standarder och förbättra prestandan.

BMW Isetta 300 hade en unik design med en framdörr som öppnades framåt, vilket gav enkel åtkomst till den lilla kabinen. Bilen var utrustad med en 298 cc, 1-cylindrig motor som producerade ungefär 12 hästkrafter, vilket gav en toppfart på cirka 50 km/h.

Under 1950-talet blev Isetta en symbol för den ekonomiska och praktiska bilkulturen i efterkrigstidens Europa. Den var populär på grund av sin kompakta storlek, låga bränsleförbrukning och överkomliga pris. Mellan 1954 och 1962 producerades över 160 000 enheter.

BMW Isetta 300 kom i flera versioner, inklusive en tvåsitsig modell och en fyrsitsig variant. Det fanns också versioner med olika utrustningsnivåer och färger.

Produktionslinjen för BMW Isetta avslutades 1962, då efterfrågan på större och mer kraftfulla bilar ökade. Trots detta har Isetta förblivit en älskad klassiker och en symbol för 1950-talets bilkultur.

BMW Isetta har dykt upp i olika filmer, TV-program och reklamkampanjer, vilket har bidragit till dess status som en kultbil. Den är fortfarande populär bland samlare och entusiaster idag.

Sammanfattningsvis är BMW Isetta 300 en historiskt viktig mikrobil som representerade en tid av innovation och förändring inom bilindustrin, och den fortsätter att fascinera bilälskare världen över.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Örebro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund
+46 705 34 79 00
peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG