Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XJ6 4.2 Saloon — 1969

Denna tidiga Jaguar XJ6, serie 1, är utrustad med den pålitliga 4.2 motorn, som även sitter i den ikoniska E-Type. En betydande investering har gjorts i det mekaniska arbetet, och bilen är i utmärkt körskick.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har en omfattande historik och många äldre fakturor, med över 100 000 kr investerade i mekaniskt arbete de senaste 8 åren, främst för motorn och växellådan. Den går och kör utmärkt, med motor, växellåda och bromsar i gott skick. Dessutom är bilen permanent befriad från besiktning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
31 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17382
LINKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJ6 4.2 Saloon ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har en omfattande historik och många äldre fakturor, med över 100 000 kr investerade i mekaniskt arbete de senaste 8 åren, främst för motorn och växellådan. Den går och kör utmärkt, med motor, växellåda och bromsar i gott skick. Dessutom är bilen permanent befriad från besiktning."

Beskrivning

Denna bil såldes ursprungligen av en BMC-återförsäljare i Stockholm och har haft totalt 11 ägare. Den tidigare ägaren har investerat betydande tid och pengar i fordonet, inklusive en fullständig motorrenovering med ny borrning, nya kolvar, nya ventilsäten, nya ventiler och mer, allt utfört av en professionell verkstad. Den automatiska växellådan (M12 med elektrisk kickdown) har också genomgått en ny professionell renovering. Dessutom har omfattande arbete utförts på bromsar och fjädring, med fakturor som sammanlagt överstiger 100 000 kr.

Till bilen medföljer en omfattande samling äldre dokumentation, inklusive fakturor, besiktningsprotokoll och den ursprungliga loggboken. Mekaniskt har bilen blivit väl underhållen, men det krävs viss karossreparation och interiörförbättringar, inklusive omklädsel av baksätena för en snyggare finish. Trots dessa behov är denna modell mycket eftertraktad som en del av den första serien, med samma 4.2-motor som i E-Type.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-07-01 
  • Avläst mätarställning
    595 
  • Kw / hk
    137 / 186 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar direkt med en jämn och fingående motor, växellådan och bromsarna fungerar bra, och bilen känns stabil på vägen. Motorutrymmet är rent och välordnat. Bilen har bra hjul, kromade navkapslar och däcken är i gott skick.

  • Skick interiör:

    Interiören är komplett och har nyligen fått omklädda framsäten, ny takklädsel och fräscha mattor. Bakbänken har dock några hål och missfärgningar, och skulle behöva en omklädsel. Den bakre sätets ryggpanel är lös och behöver en enkel ommontering. Instrumentbrädan och mätarna är i gott skick, och dörrsidorna är intakta. Vissa lister är något lösa och några delar saknas på passagerarsidan (se bilder).

  • Skick exteriör:

    Karossen uppvisar tecken på äldre reparationer, med små bucklor kring dörrarna och blåsor på de nedre delarna av karossen, skärmarna och trösklarna. Lackeringen är ojämn på vissa ställen. Underredet verkar stabilt, med viss äldre svetsning och några rostfläckar på främre panelen och under bakluckan, men inget allvarligt. Kromdetaljerna är glänsande och i bra skick.

  • Skick helhet:

    Bilen är körbar som den är och har använts i några år, men karossen behöver uppmärksamhet och en ny lack för att nå sitt fulla potential. Priset är mycket fördelaktigt och lämnar utrymme för nödvändigt renoveringsarbete. Dessutom är motorn och växellådan mycket eftertraktade bland E-Type-ägare som söker ersättningar, vilket ytterligare ökar bilens värde.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-06-18
Ursprungsbesiktning: 1969-07-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1969-07-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-31
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Linköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG