Visa alla bilder
Visa film

Graham Paige std six 6 cyl — 1930

En i Sverige ovanlig modell från Graham Paige. Hur kan man inte vilja ha en sådan här sällsynt bil med denna utstrålning.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går fint i motor och växellåda. En bil att bruka som den är eller för den som vill, småpyssla med."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
53 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17452
FAGERSTA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Graham Paige std six?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går fint i motor och växellåda. En bil att bruka som den är eller för den som vill, småpyssla med."

Beskrivning

Denna Graham Paiges första registreringsnummer var W1471 och var hemmahörande i Orsa. Enligt andra gamla registreringsbevis som medföljer bilen så har bilen varit hemmahörande i Gävle och Stockholm också. Om bilen kunde tala skulle man vara intresserad av vad den kunde berätta. Nuvarande ägare köpte bilen 2009, då var motorn helt nerplockad i delar, växellådan borttagen och framaxeln bortmonterad. Motorn var nyborrad, vevaxeln nyslipad och med motorn medföljde nya kolvar, nya vevlager, nya ramlager och ny kamkedja. Vid köpet fanns allt detta i ett antal kartonger. Toppen renoverades och motorn plockades ihop och går nu väldigt fint. Samtidigt så fick bilen en renovering av bromsarna samt nya däck runtom. Bilens interiör är i originalutförande med slitage och fläckar. Lacken är mestadels original och är i ett patinerat skick med lite rost, små repor och bucklor här och där. Hastighetsmätaren och vajern är renoverade av Instrument Jige AB i Leksand. Graham Paigen stod klar för registreringsbesiktning augusti 2012. Ägaren har bland annat använt bilen för att köra på veteranbilsrally som är cirka 12-14 mil långt i Norberg varje år. Ägaren har även använt bilen för ”finåkning” hemmavid i Fagersta. Graham Paigen är besiktigad och klar för framtiden. En pärm med mycket dokumentation rörande beställda motordelar från USA och mycket annan information om bilen medföljer, se bilder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1930/1930 
  • Första registreringsdatum
    2012-08-06 
  • Avläst mätarställning
    1265 km 
  • Kw / hk
    49 / 67 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fungerar bra i motor och växellåda. Bilen är lättstartad och låter bra. Bromssystemet har fått en översyn och delar av denna har även renoverats. Bilen skoddes med nya däck 2012. Bilen gnisslar och knarrar ibland när man svänger.

  • Skick interiör:

    Interiören är i charmigt slitet och patinerat skick med hål och fläckar här och var, se bilder. Mattor och dörrpaneler likaså.

  • Skick exteriör:

    Lacken är i ett slitet skick med repor och slitage. Karossen har en del rostfläckar och bucklor. Fler av bilens rutor har sprickor, se bilder.

  • Skick helhet:

    En Graham Paige i ett slitet men mycket trevligt och brukbart skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2012-08-06
Ursprungsbesiktning: 2012-08-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2012-08-06 (300705)
Senast godkända besiktning: 2012-08-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Redan i slutet av 1920-talet var konkurrensen bland biltillverkarna knivskarp, och Graham Paige tillhörde statusvagnarna. Graham Paige värnade om att tekniskt ligga långt framme, vilket i slutet av 20-talet betydde sexcylindrig motor, treväxlad transmission och hydrauliska bromsar på alla fyra hjulen.

Bröderna Graham hade egentligen tjänat sina pengar på att tillverka lastbilar men efter ett mellanspel hos Dodge började man även göra ombyggnadssatser för de som ville konvertera sin Ford Model T till traktor. Men det stannade inte där. 1927 började man bygga egna bilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Fagersta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG