Visa alla bilder
Visa film

Fiat 850 Special — 1970

Förutom det enastående skicket, med få ägare, låga mil och fullständig historik får man här en härlig "italiensk speedkula" att köra. Både ögon- och örongodis.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En Fiat som började sin bana som en klassisk färdkamrat och shoppingvagn till en dam i mogen ålder men är nu en vagn med Italienskt sportigt temperament och utseende. Förutom en gedigen och påkostad motorrenovering enligt konstens alla regler, har man här härliga attribut från tiden toppat med några vederhäftiga moderna uppgraderingar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17253
NYKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Fiat 850 Special?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En Fiat som började sin bana som en klassisk färdkamrat och shoppingvagn till en dam i mogen ålder men är nu en vagn med Italienskt sportigt temperament och utseende. Förutom en gedigen och påkostad motorrenovering enligt konstens alla regler, har man här härliga attribut från tiden toppat med några vederhäftiga moderna uppgraderingar."

Beskrivning

Den 23 juni 1970 hämtade Fru Lundin ut sin nya bil hos Axelius Bil AB i Karlstad, en Fiat 850 Special. Hon kostade på sig att köpa till tygklädsel, ett tillval. Hon kom att bruka bilen sparsamt och i september 1984 tog sonen över bilen. Vid besiktningen i april det året hade bilen gått 76.352 km. Så det hade blivit ca 500 lugna mil om året. Sonen kom att köra bilen än mer sparsamt, mest för att hålla igång bilen. Då han ville hålla den i fint skick lät han byta framskärmarna som fått lite rost i överkant. Det blev även en mindre lagning i "reservhjulsbaljan". Därefter en lackering i originalkulören Fiat Export Verde. Samtidigt gjordes en underredsbehandling.

När sonen var över 80 år, bestämdes att bilen skulle säljas. Då, den 1 april 2006 tog nuvarande ägare över. Nu hade mätaren nått 83.905 km. En orsak till köpet var nostalgi, han hade köpt en exakt likadan som ny 1970 och han arbetade med bl.a. Fiat i många år. Bilen behövde inte några större insatser, varselljusen togs bort och innerskärmar från Lokari införskaffades. De närmaste åren blev det en renovering av kylaren, nya tygmattor och 2009 fick den ett Abarth-avgassystem, tillbehör från tiden. Då blev det även en originaltillbehörsratt från Luisi, felfri originalratt medföljer. Av bara farten och för farten blev det nu också ett sportluftfilter från Dergo. Året därpå blev det en ny startmotor, en sk. High Tourque med högre vridmoment. Ett annat tillbehör som stod på önskelistan från tidigt 70-tal var Campagnola-fälgar i magnesium men de är svårfunna och mycket dyra. Så när mönsterskyddet gick ut 2013 startade ett företag i Italien gjutning av sådana och rask införskaffades en uppsättning. Nästa område att kika på och förädla var motorn. En mycket kunnig motorrenoverare för dessa motorer letades upp, Han var tillika ordförande för Fiat 850-klubben i Ungern. Motorn togs ur, vid 86.990 km och skickades ner till Ungern. Ett par besök i Budapest blev det för att kontrollera såväl firman som hur processen fortgick. Allt gick enligt planer och arbetet är mycket väl utfört, allt dokumenterat med drygt 300 foton som medföljer på ett USB-minne. Allt finns också dokumenterat i text. Motorn borrades om till första överdimension, toppen konverterades till blyfritt och en elektronisk tändning från Autobianchi A112 Abarth installerades. Vipparmaxeln modifierades. Ett större aluminium oljetråg från 850 Coupé monterads. Nya kolvar och vevstakar vägdes in. Svänghjul, vevaxel och koppling balanserades. I övrigt var det nya delar såsom vatten- och oljepump, lameller, lamellcentrum, kamaxel, kamaxeldrivning, ventiler samt alla lager, packboxar och packningar.

I april 2014 reste så ägaren ner igen till Budapest för att se motorn och det slutliga arbetet samt provkörning i bänk. Allt var som det skulle och motorn skickades upp till Sverige igen. Efter montering gick bilen "så mjukt och lent som jag aldrig upplevt i mitt tidigare Fiat liv". Den mekaniska bensinpumpen blev också utbytt mot en elektrisk lågtryckspump. Inget som helst oljedropp. Bilen har gått ca 370 mil sedan motorrenoveringen. Bilen är besiktigad, körklar och MHRF-försäkrad.

Diverse originaldelar medföljer om man vill återställa. Dessutom en mängd nyttiga slitdelar. Dubbla nycklar, instruktionsböcker, litteratur, originalhandlingar, kvitton, besiktningsprotokoll (alltid utan anmärkning) mm medföljer också. Nuvarande ägare har dessutom skrivit ett antal artiklar om sin bil, medföljer även de.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-06-23 
  • Avläst mätarställning
    90,951 km 
  • Kw / hk
    35 / 48 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. allt förefaller fungera väl och som det skall vad gäller styrning, bromsar, koppling, växling etc. Pigg och fartig känsla med en något hårdare koppling och högre ljudbild än original men det är ju meningen. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses, såg det fint ut undertill.

  • Skick interiör:

    Fint originalskick på inredning med några uppgraderingar med sportratt och textilmattor. Stolar, baksäte, innertak, dörrsidor och paneler i fint skick. Finns ett par mindre skador på förar- och passagerarstolarnas baksidor. Alla el-funktioner och reglage fungerar väl och instrumentbräda i fint originalskick. Vänster ventilationsruta "klämmer lite" men fungerar som den skall.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering med någon enstaka liten bula. Övrigt såsom glas-, blankt-, gummi-. plast- och belysningsdetaljer i samma fina skick. Skärmkanter, dörrbottnar, trösklar etc i stringent skick utan rostantydningar. Förardörren hänger lite i öppet läge, ny sprint medföljer. På förardörren finns ett litet märke, efter att dörren blåst upp och sträckt dörrstoppet. Fälgar i nyskick med fina Pirellidäck. Motor- och bagageutrymmen i fint skick, rent och torrt. Original verktyg och domkraft finns och medföljer.

  • Skick helhet:

    En klassisk liten Fiat som har levt ett lugnt och stillsamt liv men som nu har fått en vitamininjektion på äldre dar. Den lite mer påkostade Specialmodellen har här fått en dos sportigare ambitioner - det klär den väl. Oavsett så är en liten käck Fiat, inte minst i det här skicket med sin historik och utrustning, en klassiker och entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2000-06-02
Ursprungsbesiktning: 1970-06-23 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-06-23
Senast godkända besiktning: 2019-05-04
Besiktningsbefrid: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Fiats svar på andra länders enkla folkbilar efter andra världskriget var Fiat 600, en modell som tillverkades mellan 1955 och 1969. Designad av den legendariska Dante Giacosa, var detta den första Fiat-modellen med en bakmonterad motor – en livlig liten fyrcylindrig motor som, till skillnad från exempelvis VW, var vattenkyld. Även om den inte var någon fartdemon, utförde den sitt uppdrag väl. Med rötterna i 1950-talet började designen så småningom kännas något föråldrad, och i mitten av 1960-talet var det dags för Fiat att modernisera den populära klassen av små familjebilar med bakmonterad motor. Resultatet blev Fiat 850, som tillverkades mellan 1964 och 1972. Denna modell hade både en större kaross och en kraftfullare motor än sin föregångare. Ursprungligen erbjöds den i Normale- och Super (S)-versioner med 34 respektive 37 hästkrafter, med vissa skillnader i utrustning. I februari 1968 introducerades Special-modellen med 47 hästkrafter och skivbromsar fram, samma som i Coupé-versionerna. Produktionen av Berlina avslutades 1971 när dess efterträdare, Fiat 128, introducerades – en modell som nu hade en frammonterad motor. Totalt tillverkades 2 203 308 exemplar av Berlina-versionerna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG