Visa alla bilder
Visa film

Volvo 850 T-5R "T-Gul" — 1995

En klassisk T-Gul med nyrenoverad vässad motor, i ett mycket fint skick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har varit i Italien och vänt, fått motorn renoverad och uppgraderad och har körts en del, är ju en körmaskin. Fast med det sagt så är den i ett mycket fint skick, där den renoverade motorn knappt är inkörd."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16312
FLEN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 850 T-5R?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har varit i Italien och vänt, fått motorn renoverad och uppgraderad och har körts en del, är ju en körmaskin. Fast med det sagt så är den i ett mycket fint skick, där den renoverade motorn knappt är inkörd."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades i Italien i januari 1995. Då utrustad med en 2,0 Liters motor för att passa in i skattesystemet där. Drygt fem år senare importerades bilen till Sverige. Då byttes motorn ut till svensk specifikation med en 2,3 Liters motor.

Nuvarande ägare förvärvade bilen i maj 2004. Som entusiast och ägare av en större auktoriserad bilverkstad fick bilen både god omvårdnad och regelbunden service och detaljer uppgraderades. Det blev mer än detaljer, för 2019 totalrenoverades motorn. Blocket blev borrat och planat. Topplocket blev genomgånget, planat och fick nya lyftare. Topppackningen är Volvo special för trimmade motorer. Smidda kolvar JE. Vevstakar av h-typ. Vevstakslager sputter.

Nya ramlager plus bultar. Turbon renoverad och uppgraderad hos Turbotech Sweden AB. Nytt svänghjul och kopplingsset nytt. Främre avgasrör inklusive racekat. från Ferrita samt öppet luftfiler. Bilen är också "chippad". Efter motorrenovering har bilen gått knappt 300 mil.

Genom åren har bilen även fått diverse kosmetiska förändringar såsom helt gullackerade stötfångare, midjelister, dörrhandtag (original svarta medföljer) och backspeglar samt gula stänkskydd. Dessutom andra strålkastare (original medföljer).

Bilen har korrekt inredning i läder och Amaretta samt mattor med 850 i broderat gult, träpaneler och instegslister i aluminium. Självklart el-soltak och färddator. Sitter en liten skylt på instrumentbrädan som säger att detta är: Volvo 850 T5R. Nr 35. I skrivande stund är det oklart om det är av totalen eller de som exporterades till Italien, förmodligen det senare. Det följer också med original emblem till baklucka. Monterbar dragkrok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1995/1995 
  • Första registreringsdatum
    2000-09-25 
  • Avläst mätarställning
    253 200 km 
  • Kw / hk
    155 / 210 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Mörkgrå läder och Amaretta samt tygmattor 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nyrenoverad motor, som är extra preppad för extra hållbarhet och fartresurser. Startar lätt och går fint i motor. Potent ljud men relativt lugn och fin gång. Koppling, växling och bromsar fungerar väl. Lite gnissel vid inbromsning men det är förmodligen för att bilen inte körts på ett tag. Allt verkar fungera väl. Bilen ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses förefaller den vara i gott skick.

  • Skick interiör:

    Bilen har alla korrekta T-Gul attribut i fint originalutförande. Det finns milt slitage men allt är helt och välfungerande. AC som kyler. Nyare musik- och mediaanläggning.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är i bra skick med viss patina. Stötfångare, backspeglar och dörrhandtag är lackerade i gult. Glas, plast och gummi i fint skick. Fälgar (Titan) och däck likaså. Motor- och bagageutrymme i oklanderligt skick.

  • Skick helhet:

    En T-Gul var i stort sett entusiast- och samlarbil från dag ett. Med en låg produktion och det speciella vagnarna, är den idag mycket eftertraktad. Det här exemplaret är i ett tekniskt och utseendemässigt potent och fint skick. En klassiker som snart faktiskt fyller 30 år. Svensk motorhistorik helt enkelt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-10-08
Ursprungsbesiktning: 2000-09-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-10-01 (950125)
Senast godkända besiktning: 2023-07-25
Besiktigad tom: 2024-09-30
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Med modell 850 inledde Volvo en ny era. Efter 65 år med bakhjulsdrivna bilar var det nu slutligen dags för framhjulsdrift. Det var också många andra nyheter i den nya modellen, såsom: helt ny motor som var femcylindrig och tvärställd, den nya delta bakaxeln, sidokrocksskydd SIPS, självjusterande bälten fram mm.

Det var en för den tiden gigantisk satsning som beräknades till 16 miljarder, när modellen stod färdig och presenterades 1991. Förutom att Volvo behöll kärnvärden som kvalitet och säkerhet förflyttade de sig uppåt mot premiumklassen samt fick en betydligt modernare och sportigare image.

Det var redan 1978 som PG Gyllenhammar hade tryckt på startknappen för projektet Galaxy. Formgiven av Jan Vilsgaard, stod den där på podiet i Globen vid premiärvisningen den 11 juni 1991 och en hel bilvärld förundrades. Under åren 1992-1996 dök det ideligen upp nya varianter och basen var inledningsvis en fyrdörrars kaross, senare 1993 även på känt Volvomanér, en femdörrars Herrgårdsvagn. Den karossen körde man tom racing med - allt för bra PR och varumärkesförflyttning. Vilket Volvo lyckades med - lugna trygga versioner höll kvar den gamla kundkretsen men allt från Turbo till fyrhjulsdrift i klatchiga färger och påkostad inredning lockade också nya kundgrupper.

Modell 850 T-5R, först känd som T-Gul tillverkades 1994 och 1996, årsmodellerna 95-96. Det var Volvos snabbaste, starkaste och dyraste bil någonsin. Vid lansering var de gula, därav namnet, de fick andra diskreta färger längs produktionstiden. Senare kom en 850 R, kallad T-Röd pga av färgen på den versionen.

Till årsmodell 1997 kom en uppdaterad version av 850, som ju fick beteckningen S70 och V70 men det är en helt annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Flen

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG