Visa alla bilder
Visa film

Rolls-Royce Silver Shadow V8 6,8 — 1973

En väl fungerande brittisk aristokrat med känd och intressant historik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här är en fin och trevlig vagn. Det finns vagnar i den här klassen som har renoverats till ny- och utställningskick , som knappt kan brukas. Här får man en välskött och varsamt brukad vagn med patina men också i ett bedårande 50 årigt bruksskick, som i stora delar är i originalutförande. Det är som ett par väl ingångna Chelsea-boots eller en välanvänd kostym från Savile Row, man trivs i dem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16244
HUDDINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls-Royce Silver Shadow?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här är en fin och trevlig vagn. Det finns vagnar i den här klassen som har renoverats till ny- och utställningskick , som knappt kan brukas. Här får man en välskött och varsamt brukad vagn med patina men också i ett bedårande 50 årigt bruksskick, som i stora delar är i originalutförande. Det är som ett par väl ingångna Chelsea-boots eller en välanvänd kostym från Savile Row, man trivs i dem."

Beskrivning

Bilen såldes ny i Texas och hade som det ser ut en ägare i Houston 1973-1976, det finns orderpapper, leveranspapper och leveransprotokoll. Sedan blev det två ägare i Colorado under tiden 1976-1987, här finns det, som det förefaller, komplett servicehistorik. Lite kuriosa, ett kvitto på inköp och montering av snökedjor vid nyåret 82/83, hos den lokale Rolls-Royceverkstaden. Tiden i USA är väldokumenterad.

I juni 1988 registrerades så bilen i Sverige. Det var troligen då som bilen lackerades om till svart solid lackering. Förste ägare i Sverige hade bilen i fyra år. Ägare nummer två i 16 år. Nuvarande ägare tog över bilen 2008. Då renoverades hydrauliksystemet och luftkonditioneringen. Ägandet har i stort sett varit problemfritt med förväntat slitage och underhåll. År 2022 har hydrauliksystemet provtryckets, protokoll finns. 2021 är bilen besiktigad (för sista gången). Nya däck 2021. Bilen har primärt underhållits och reparerats av ägaren själv. När han nu lägger bilhandskar och nycklar på hyllan är det dags för näste ägare att ta vid. All dokumentation i flera pärmar och ett skräddarsytt skyddsöverdrag medföljer.

Nuvarande mätarställning är 22.186 Miles, mätaren har slagit om en gång vilket betyder 122.186 Miles (196.640 km).

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1988-06-23 
  • Avläst mätarställning
    22186 miles 
  • Kw / hk
    140 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i begie, tygmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Enligt nuvarande ägare, har den trilskats vid start ibland, bör kontrolleras. Vid besiktningen startade den dock lätt och gick fint och tyst. Färden är oproblematisk och något svävande. Allt förefaller fungera väl, luftkonditionering kyler bra. Centrallåset går lite segt vid någon dörr. All el fungerar väl i övrigt. Bilen är ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses förefaller underrede vara i fink skick. Någon oljefukt i motorutrymme.

  • Skick interiör:

    Inredningen, stolar, säten, dörrsidor, mattor och tak är i ett fint patinerat skick och extra ullmattor och fotstöd i bak, skapar trivsel. Trädetaljer i fint patinerat skick men trädetaljer mellan instrumentbräda och vindruta har signifikanta krackeleringar och lacksläpp. Original Stereo 8, funktion osäker och nyare Stereo (80-tal) från Blaupunkt.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är blank och fin men det finns smårepor och krackeleringar. Blankt, glas, gummi och lister är också i fint skick men har spår av 50 års brukande. Fälgar och navkapslar, är även de i fint skick med vissa bruksärr. Överlag är bilen i ett exteriört fint men omhändertaget brukat skick. Motor- och bagageutrymmen är i samma nivå, fint men brukat skick.

  • Skick helhet:

    Hela vagnen uppvisar en likartad nivå, vilket är trevligt och skapar en härlig nostalgikänsla av en varsamt brukad 50-åring. I en tappning från Roll Royce med dess teknik, kvalitet och aura är det en verklig klassiker. Här tillbringar man gärna några timmar, medan landskapet utanför tyst passeras förbi. Möjligen skulle känslan förhöjas ändå ett par snäpp om det gick att få ut några toner ur Stereo-8.an, gärna Dimonds are forever med Shirley Bassey.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-10-29 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1988-06-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-06-29
Senast godkända besiktning: 2021-06-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Nya modellen Silver Shadow från Rolls Royce var en rejäl modernisering och förändring gentemot RR tidigare vagnar. Den fick självbärande kaross, krympte rejält i storlek och fick modern teknik såsom skivbromsar fram, individuell hjulupphängning och automatisk nivåreglering via ett hydraulsystem, tillverkat på licens från Citroën. I stort sett kom även Bentleys T-model att tillverkas med samma teknik och utförande. Att vagnarna gjordes mindre och fick mer av teknik till förarnas hjälp och glädje var bl.a. för att allt fler bilar, även i lyxsegmentet, kördes av ägarna själva och inte privatchaufförer. Rolls-Royce behövde helt enkelt följa utvecklingen och trender i samhället. Det blev en framgång.

Vid presentationen på London Motor Show på Earls Court hösten 1965 blev Silver Shadow och Bentley T ett av de stora samtalsämnena. Trängseln i montrarna var stor. När väl försäljningen tog fart under våren 1966 och allt fler motorjournalister och ägare fick en chans att köra de nya vagnarna blev responsen mycket positiv. Visst en och annan puritan tyckte att bilarna kanske inte var imposanta nog men den skaran försvann i alla superlativ.

Det kom med tiden att bli såväl uppgraderingar som förbättringar. Det kom att tillverkas olika karosslängder. Det byggdes öppna bilar och coupéversioner. I och med att det nu var självbärande karosser blev det dock svårare att bygga specialmodeller av externa firmor, som tidigare. Totalt tillverkades 41.513 vagnar baserade på Silver Shadow åren 1965-1995.

På Mark 1 modellerna gjordes vissa förändringar såsom att växellådan blev modernare och treväxlad efter ett par år. Till årsmodell 1969 försvann nivåregleringen fram, vilket förbättrade väghållningen. AC blev standard och bilarna fick växelströmsgenerator. Till 1969 kom även en ny instrumentpanel, säkerhetskrav. Till mångas sorg försvann även picknicborden i baksätet, också pga av säkerhetskrav. Från 1970 ökades motorvolymen till den klassiska 6,75 Liter. Till 1973 tillkom centrallås och farthållare. Från 1972 kunde man få radialdäck som standard etc etc. !977 kom en facelift Mark II. Fast det är en helt annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG