Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 200 D Safari — 1966

Svårfångad kombiversion av Mercedes W110 som nu kan bli din! Körklar Mercedes-Benz 200 D Safari / Universal. Ett tillfälle som sällan återkommer.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Snygg, ovanlig och eftertraktad. Så kan man beskriva bilen. Det här är ingen minutiös herre-jösses renoverad bil där allt är bytt och nytt. Man har lagt sig på en lagom nivå för att kunna använda bilen, både som finbil till vardags och för att åka på bilträff. Den har bruksslitage och mindre skavanker som brukligt är på en 60 år gammal bil. En perfekt bil för normalentusiasten, eller ett bra utgångsläge för den som vill renovera till nyskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
350 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16277
CHARLOTTENBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 200 D Safari?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Snygg, ovanlig och eftertraktad. Så kan man beskriva bilen. Det här är ingen minutiös herre-jösses renoverad bil där allt är bytt och nytt. Man har lagt sig på en lagom nivå för att kunna använda bilen, både som finbil till vardags och för att åka på bilträff. Den har bruksslitage och mindre skavanker som brukligt är på en 60 år gammal bil. En perfekt bil för normalentusiasten, eller ett bra utgångsläge för den som vill renovera till nyskick."

Beskrivning

Den här Mercedes Safarin är svensksåld, vilket i sig inte är ovanligt. Modellen togs nämligen mer eller mindre fram just för den svenska marknaden. Nej, det ovanliga är att den finns kvar. Dessa mycket praktiska och slitstarka herrgårdsvagnar var av såpass god kvalitet, att de tjänstgjorde under årtionden åt sina ägare, de rullade mil efter mil. Exemplar som rullade 50 tusen mil innan de till sist gav upp var inget ovanligt. Minns då att detta var under en tidsepok när 10 tusen svenska mil ansågs vara såpass lång sträcka, att de flesta bilars kilometerräknare inte gick längre än så.

Att då hitta ett så här fint exemplar hos en entusiast på den värmländska landsbygden känns både osannolikt och fantastiskt kul.

Hur långt detta exemplar rullat vet vi inte. Mätaren står i dag på 409 svenska mil. År 2011 påbörjades en renovering av bilen. Enligt nuvarande ägare har bilen aldrig varit riktigt dålig, han har bilder på hur den såg ut före man lackerade den. När man var klar med karossen byttes innertaket mot ett nytt, man fick även tag på nya gummimattor. Större delen av inredningen är dock den ursprungliga. Vid besöket hos ägaren visade det sig att han vurmar för just Safarimodellen. Eftersom han äger flera Safari låter han nu detta exemplar gå vidare. Original reservhjul och domkraft saknas. Det medföljer 2 extra skärmar samt bakaxel med annan utväxling. Se ägarens kommentar och separata bilder. Bilen besiktades hos bilprovningen 2016-05-27 och är numera besiktningsbefriad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-01-01 
  • Avläst mätarställning
    4090 km 
  • Kw / hk
    39 / 53 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    MB-Tex vinyl 
  • Färg
    Ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad, den är utrustad med s k snabbglödstift och fungerande glödspiral på instrumentbrädan. Motorn går fint och låter rätt med det klassiska dåtida dieselsmattret. Vi har inte sett några tecken på oljeläckage. Motorn är 200D och det sitter numera golvspak till växellådan. Originalrattstången sitter kvar. (För mer info om drivlinan, se ägarens kommentar)

  • Skick interiör:

    Fin inredning. Sätena i MB-Tex vinyl är original till bilen, förutom stolsryggarna fram som är utbytta mot andra i tidsenlig modell. De stolsryggar som nu sitter monterade är svarta istället för originalets grå kulör. Fortfarande fin stuns i sätena med god sittkomfort.

    Övrig vinyl i dörrsidor och bagageutrymme är original förutom på bakluckans insida.

    Mindre märken finns på sätena, men inget som är utmärkande vid första anblicken.

    Nytt innertak med rätt mönster. Vit ratt i nyskick. Gummimattorna är nya av rätt modell.

    All instrumentering och reglage är fungerande med snygg instrumentbräda, dock klassiskt spräckt i stoppningen strax under dragstartreglaget. (Dessa var väldigt tröga att dra ut och många tog då stöd med handloven mot instrumenbrädans stoppning när de glödde igång motorn)

  • Skick exteriör:

    Snygg lackering som utfördes 2011 och som har stått sig bra. Finns en mindre lackskada på höger bakskärm, samt en liten miss vid lackeringen av nedre delen av vänster bakdörr. Se bilderna. Fint krom och blanklister. Höger backspegel har lite knottrigt krom.

    Utrustad med takräcke av amerikansk modell.

    Bakre stötfångare är nytillverkad i rostfritt stål. Framskärmarna är eftermarknad i glasfibermaterial. Just dessa har mycket god passform och är svåra att skilja från originalet. Vi fick knacka lite försiktigt på dem för att förvissa oss om att de verkligen inte var plåt. (se ägarens kommentar) Utrustad med ovanliga 15x5,5 tum fälgar bak, samt 15x5 tum fram. Bakre fälgarna har troligtvis suttit på en ambulans. Även utrustad med fungerande tidstypiska Bosch extraljus. Det finns en gammal rostskada i höger reservhjulsbalja vid vecket in mot bagagegolvet där tidigare ägare lagat från baksidan/undersidan av plåten så det håller tätt. Det kunde varit snyggare gjort, men det går att åtgärda på sikt. Se bild

  • Skick helhet:

    Snygg bil med ett gott helhetsintryck. Väl fungerande entusiastbil med lite bruksslitage.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-11-24
Ursprungsbesiktning: 1966-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1966-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-05-27
Besiktigad tom: -
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Ägarens kommentar

Bilen blev plåtlagad och lackerad 2011, den har dock aldrig varit speciellt dålig. Rutorna var aldrig urmonterade vid renovering, men jag har monterat nya glidlister till dörrfönster. Har sedan renovering stått i varmgarage hela tiden. Den vita ratten är jag riktigt stolt över. Det är en NOS från 1960-talet. Bilen är professionellt rostskyddad med Mercasol. Någon tidigare ägare hade konverterat till bensinmotor och byggt om till golvväxel, samt bytt till en bakaxel för det högre varvtalet . Det sitter nu en 200D motor i den och 2016 när renoveringen var klar så registreringsbesiktades den med diesel igen, så som den ska vara. Framskärmarna är i glasfiber, men passformen var så bra att jag låtit dem sitta kvar. Det medföljer två plåtskärmar och bakaxel med korrekt dieselutväxling för den som eventuellt vill byta ut dessa. Personligen tycker jag det är en bra utväxling nu ,då motorn trots allt bara har 55 hk. Jag tycker det är extra kul att bilen är utrustad fabriksmonterat takräcke , vilket är sällsynt då dessa främst monterades på vissa 230S till USA.

Fakta om modellen

Mercedes-Benz W110 tillverkades mellan april 1961 och februari 1968. Från Mercedes sida fanns inga planer på att tillverka en kombiversion av W110.

Det belgiska företaget IMA som var specialiserat på att konvertera bilar till stationsvagnar presenterade en modifierad W110 på Bryssel Motor Show i januari 1965, med namnet "Universal".

I Tyskland var man som sagt tveksam till en Mercedes-kombi, men den svenska importören Philipsons var övertygad om att det fanns en marknad för en elegant herrgårdsvagn. Karosstillverkaren IMA i Belgien engagerades och speciellt för Sverige togs Mercedes-Benz 190D Safari fram. Modellen skulle komma att säljas även på andra marknader, fast då under namnet Universal. I dag är Safari/Universal en riktigt ovanlig modell som väcker stort samlarintresse bland entusiaster runt hela världen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Charlottenberg

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG