Visa alla bilder
Visa film

Lotus Esprit Turbo 2,2 — 1988

En mycket fin och kapabel sportvagn, få ägare och låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vackra ikonvagnen håller hög finish och klass rakt igenom. Vid körning sitter man i ett "skruvstäd" och har full kontroll. Racinggenerna från Lotus, här försiktigt uppgraderade, gör den till en nöjsam körmaskin. Motor och annan teknik, vederhäftigt i ordning, ger trygg körning och fina fartresurser."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
330 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16321
SÖDERTÄLJE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lotus Esprit Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vackra ikonvagnen håller hög finish och klass rakt igenom. Vid körning sitter man i ett "skruvstäd" och har full kontroll. Racinggenerna från Lotus, här försiktigt uppgraderade, gör den till en nöjsam körmaskin. Motor och annan teknik, vederhäftigt i ordning, ger trygg körning och fina fartresurser."

Beskrivning

Bilen registrerades i Tyskland i april 1988 och togs in till Sverige i april 2004. Då renoverades motorn av Bilateljén. Utförande i original med dubbla förgasare från Delorto och Turbo (220hkr). Den blev även omlackerad från svart till silvermetallic. Mätarställningen är drygt 900 mil, vilket är vad den gått i Sverige. Vid renoveringen byttes mätaren ut mot en ny. Här har den haft två ägare, nuvarande sedan mars 2021. Han är entusiast och har känt till bilen i många år och har hjälpt tidigare ägaren med skötsel. Sedan han fick ta över ägarskapet har han ordnat stålgängor till pinnbultarna för grenröret. Dessutom ny synkning på tvåan och en ny koppling. Den är regelbunden servad med byte av oljor och vätskor, kamrem bytt vid 500 mil.

För optimal väghållning är det monterat Spax-dämpare, Coilover-fjädrar samt att bilen är något sänkt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    2004-04-16 
  • Avläst mätarställning
    90 330 km 
  • Kw / hk
    162 / 220 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn, textil och textilmattor 
  • Färg
    Silvermetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går mycket bra. Koppling, växlar och bromsar i perfekt kondition och välfungerande. Fin och tight väghållning. Kontrollerad undertill, såg mycket bra ut. Glasfiberkaross och galvat underrede (kryssram) medför liten risk för korrosionsskador.

  • Skick interiör:

    Dörrsidor, mattor, konsol, inklädningar och instrumentbräda i oklanderligt skick i original utförande. Stolar, Momo Corse, även de i mycket fint skick. Ratt med lädergrep, även den från Momo (snap off) och i fint skick. Innertak till targaluckan i fint skick och tätt. AC:n behöver fyllas. Nyare stereo från Sony.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för 20 år sedan och i ett mycket fint och blankt skick. Det finns någon lite repa och stenskott i fram. Fälgar 8,5 fram och 10 bak i nyskick, Japan Racing JR9 med likaledes fina Bridgestone däck. Glas- och gummidetaljer även de i mycket fint skick. Motor- och bagageutrymmen även de i oklanderligt skick. Bagagerumsdelen bakom motorn har nyare inklädning.

  • Skick helhet:

    På landsvägen, bana eller vid Casinot i Monaco. Jeans och piké, raceoverall eller smoking - your choice. En användbar sport- och prestandabil från en klassisk fabrikant, i detta skick, är ingenting annat än en motorhistorisk klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-03-19
Ursprungsbesiktning: 2004-04-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2004-04-16 (880406)
Senast godkända besiktning: 2022-11-05
Besiktigad tom: 2024-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Lotus grundades 1948 av Colin Chapman och är kända för såväl racing- som sportbilar. Sedan 2017 ägs företaget av kinesiska Geely.

En av de mest klassiska sportvagnarna var den lilla tvåsitsiga Lotus Elan version 1, som tillverkades 1962-1973. Sinnebilden för en liten pigg sportbil, mycket av detta ser vi i Mazda Miata och andra sentida efterföljare.

Lotus Esprit tillverkades under åren 1976 - 2004. Karossformen är skapad av formgivaren Giugiaro, som har många ikoner på sin meritlista. Just Espriten Serie 1 minns många säkert från Bondfilmen Älskade spion, där den även fick agera U-båt. Senare användes nästa generation i Ur dödlig synvinkel.

Till årsmodell 1988 fick en Espriten en försiktig modernisering med mjukare karosslinjer. De fortsatte med samma 2,2 Liters motor med eller utan Turbo men bytte växellåda från Citroën till Renault, som då ansågs bättre.

Totalt tillverkades drygt 10.000 vagnar under produktionsåren.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Södertälje

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG