Visa alla bilder
Visa film

Volvo 244 GL B23A — 1982

En trivsam svensk folkhemsikon i ett fint välbevarat originalskick, som har brukats och skötts omsorgsfullt av en ägare.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Då dök det upp en till, en Volvo med endast en ägare och fullständig dokumentation över bruk och skötsel - naturligtvis som sig bör i en välordnad pärm. En vagn i en klassisk 80-tals färgkombination i ett välskött originalskick. Modellen har nu 50 år bakom sig och just den här vagnen dryga 40 år. En svensk klassiker där färden bakom ratten är trivsam, stadig och självklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
48 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17370
HUDDINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Då dök det upp en till, en Volvo med endast en ägare och fullständig dokumentation över bruk och skötsel - naturligtvis som sig bör i en välordnad pärm. En vagn i en klassisk 80-tals färgkombination i ett välskött originalskick. Modellen har nu 50 år bakom sig och just den här vagnen dryga 40 år. En svensk klassiker där färden bakom ratten är trivsam, stadig och självklar."

Beskrivning

Den 25 mars 1982 beställde förste och nuvarande ägare sin Volvo hos T Malmström Bil AB i Mellerud. Den 7 juni var det dags för leverans och sedan dess har de varit oskiljaktiga kompisar. Han har sett till och vårdat sin Volvo efter konstens alla regler. Självklart finns allt dokumenterat och samlat i en pärm - från beställning och garantisedel vid förvärvet till dags dato. Som kunnig och noggrann motorentusiast och teknikerutbildad har han skött service med oljebyten etc själv och allt han har gjort är noga dokumenterat. Bilen är Tectylbehandlad och han har varit extra noggrann med rostskyddet och alltid snabbt varit där när minsta antydan visat sig, ja för det mesta redan i förebyggande syfte. Han har dessutom satt dit innerskärmar även i hjulhusen bak. De sista 25 åren har bilen inte körts vintertid, utan då vilat ut i garage. Självklart finns noteringar om detta i pärmen. Förutom några tidiga år finns också alla besiktningsprotokoll i pärmen. Såväl reservdelskataloger samt all annan dokumentation mm har han fört in på CD-rom och USB-minne, som medföljer, förutom den analoga pärmen samt instruktionsböcker och annan litteratur. Tre omgångar nycklar medföljer också.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    1982-06-07 
  • Avläst mätarställning
    239 628 km 
  • Kw / hk
    82 / 111 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och mattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går lugnt och fint sedan choken gjort sitt jobb. Vid lugn provkörning uppfattades styrning, bromsar, koppling och växling fungera klanderfritt. Regelbundna oljebyten, senast vid 23.706 mil, ger en klar och fin olja. Kompressionsprov gjort i maj, jämnt och fint med 12,5 på alla cylindrar. Överväxeln ej testad men fungerar enligt uppgift, såsom allting annat, som det är tänkt. Kamrem senast bytt vid 18.730 mil. Inte kontrollerad på lyft men undertill såg det bra ut av det som kunde ses. Bilprovningen har inte haft några synpunkter annat än beröm.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i fint originalskick med fina stolar och baksäte, likaså dörrsidor och paneler samt innertak. Baksätet knappt använt och inga spår av glass eller annat klet. Fina textilmattor med original formgjutna skyddsmattor i plast. Ratt, reglage och instrumentering likaså i fint skick. Allting förefaller fungera väl. Nackskydd på alla fyra platser. Hatthylla med solskydd för bakrutan. Kassettradion är urtagen sedan en tid, högtalarna sitter kvar men behöver en funktionsöversyn.

  • Skick exteriör:

    Fin originallackering i solid mellanröd kulör med mild brukspatina samt bättringar med rostskydd i kanter. Glas-, blankt-, plast-, gummi- och belysningsdetaljer i fint originalskick. Fina fälgar med blanka snobbringar och navkåpor, bra Michelindäck. Motor- och bagageutrymmen i fint originalskick.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen har körts och vårdats av en och samma ägare i 42 år. Det ses, känns och märks att det har varit en passion. Det här är ett stycke svensk folkhems- och motorhistorik och numer en fin klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-06-06
Ursprungsbesiktning: 1982-05-27 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1982-06-07
Senast godkända besiktning: 2023-08-02
Besiktigad tom: 2025-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Modell 240 presenterades som en uppdatering av modell 140 i augusti 1974, design Jan Wilsgaard. Modellen är en klassisk ikon i den svenska folksjälen. Oavsett om man har åkt hem från BB i en Taxi, hängt med föräldrarna till IKEA eller åkt med mor- och farföräldrar till landet, så har vi nästan alla en relation till dessa vagnar.

Under åren gjordes en mängd varianter och uppdateringar. När den nya modellen 740 kom 1984, trodde många kanske att den "gamle" modellen 240 hade gjort sitt men Volvo la in en växel till och fortsatte att utveckla även 240:an.

Under åren tillkom olika motorer, bensin, diesel och Turbo laddade. Den gjordes i två, fyra, och femdörrars karosser. Det blev olika utrustningsvarianter med sport och flärd men genuinast är kanske ändå DL/GL modellerna, en del av det svenska folkhemmet.

Från början var GL-modellen lite mer påkostad men degraderades med tiden till instegsmodellen. Från 1981 fick den B23A-motorn om 112 hk.

Det fanns hetare bilar på marknaden men få kunde mäta sig med kombinationen enkelhet, slitstyrka, kvalitet och säkerhet såsom Volvo 240, en jordnära familjebil. Totalt byggdes över 2,8 miljoner Volvo 240 1974 - 1993 och nu har folkbilen och 50 åringen blivit en samlarbil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG