Visa alla bilder
Visa film

Citroën GS Club Break 1.2 — 1979

Citroën GS Club Break. Säg de orden till en nutida bilist så vet denne knappt vad du pratar om. En Citroën-entusiast däremot kan berätta att GS är en mycket cool bil med luftkyld motor som presenterade på motormässan i Paris 1970. Denna GS är svensksåld med intressant norrländsk historik.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig veteranbil som räddats av Citroën-entusiast. Första ägarfamiljen hade den fram till år 2000. Därefter har den mestadels stått nedställd. Sammantaget sett till historik och skick så håller vi för troligt att mätarställningen på 6 000 mil stämmer. Körklar bil med endast okulära anmärkningar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
32 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17389
LULEÅ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën GS Club Break?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig veteranbil som räddats av Citroën-entusiast. Första ägarfamiljen hade den fram till år 2000. Därefter har den mestadels stått nedställd. Sammantaget sett till historik och skick så håller vi för troligt att mätarställningen på 6 000 mil stämmer. Körklar bil med endast okulära anmärkningar."

Beskrivning

Bilen såldes ny 1979 av legendariska bilfirman Forsgrens Bilfynd i Abborrträsk. Första ägare var idrottsprofilen Hugo Lenman bosatt i Arvidsjaur. Han var noggrann med skötseln av sin röda GS.

Han behöll bilen ända till sin bortgång 1995. Den fanns kvar i familjen fram till år 2000, då Forsgrens Bilfynd köpte tillbaka bilen. Forsgrens uppskattade den välvårdade och vid tidpunkten drygt 20 år gamla bilen, så de behöll den som en trevlig reklampelare.

2004 såldes den vidare till en ung kille som flyttade ner till Björkvik. Bilen förvarade han hos sin far i Boden och använde den vid besök i hemstaden. Tyvärr förvarades den utomhus under många år. Nuvarande ägare, som är en kunnig Citroën-entusiast, fick tips om en ovanlig GS Club Break som stod parkerad utomhus i en trädgård i Boden. Han bestämde sig för att försöka rädda bilen. Efter enträget övertalande fick han till sist köpa bilen. Året var då 2019. Nuvarande ägare tog sig genast an bilen och monterade nytt batteri och startmotor. Samt gjorde service vilket även innefattade översyn av hydraulik-systemet.

Han har under åren gjort löpande förbättringar som går att läsa om i ägarens kommentar.

Till bilen medföljer reservhjul, domkraft, serviceanteckningar och instruktionsbok. Ägaren skickar även med en uppsättning nya bromsbelägg och extra fälgar.

Den snygga broschyren för modell GS medföljer också.

Detta är en distansauktion vilket innebär att bilen inte besiktigats eller provkörts på plats av BWA personal.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1979/1979 
  • Första registreringsdatum
    1979-02-02 
  • Avläst mätarställning
    60 000 km 
  • Kw / hk
    43 / 58 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fyrcylindrig luftkyld plattmotor på 1,2 liter. Antalet skattehästkrafter uppgavs till 60. Startar lätt och går fint. Ny kamrem och remsträckare monterades 2023 vid 5675 mil. Senast servad 2023-10-04 med ny motorolja och filter.

    Nya NOS-fälgar och nya däck (Michelin) monterades 2021.

  • Skick interiör:

    Inredningen ser mycket fin ut. På förarstolens ryggstöd finns en skada där solen bränt ett hål. Se bild.

  • Skick exteriör:

    Ger ett allmänt sett gott intryck. Det finns en mindre intryckning som löper som ett rakt streck på höger sida av karossen. Det sträcker sig från framskärmen och bakåt. Se bilderna.

    Vänster bakskärm har vid något tillfälle blivit reparerad. Det kommit fukt under spacklet så det blivit rostblåsor, ägaren har inte hittat några rosthål utan endast ytrost på skärmen. Finns även ytrost på insidan bagageluckans nederkant. Båda tröskellådorna har i dörröppningarna plåtlagats av yrkesman på översidan, endast grundmålat. Se noga på alla bilder för att bilda er en uppfattning om skicket.

  • Skick helhet:

    I Sverige är detta numera en ovanlig modell. De flesta Citroën GS har fått skatta åt förgängelsen. Denna är i ett bra bruksskick. Inget har byggts om eller ändrats. Om man låter lackera bakskärmen och bättringsmåla på andra ställen så kan denna bli en pärla med relativt små medel.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-05-17
Ursprungsbesiktning: 1978-09-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1979-02-02
Senast godkända besiktning: 2023-06-21
Besiktigad tom: 2025-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

Jag bestämde mig för att försöka rädda bilen när jag fick tips om den. Jag har ägt flera Citroën genom åren och hade vid tillfället en Citroën DS. En bekant hade sett en röd GS ståendes i en trädgård i flera år och tyckte att bilen var något för mig. Jag tog kontakt med fastighetsägaren som berättade att bilen ägdes av hans utflyttade son. Den var inte till salu. Men jag gav inte upp och efter flera kontakter med både fadern och sonen fick jag till slut köpa den. Jag skred genast till verket. Jag bytte batteri och den trilskande startmotorn. Gick igenom bromsar och bytte olja i hydralsystemet. Båda strålkastarna har jag fått tag på NOS. Även fälgarna fick jag tag på NOS, dessa skoddes med nya Michelin-däck i rätt dimension. 2021 bytte jag vindruta, kamrem och sträckare byttes 2023 vid mätarställningen 5 675 mil. Jag skickar med lite nya slitagedelar såsom nya bromsbelägg. Även en uppsättning extra fälgar medföljer. Det finns ytrost på bakskärmen där det finns en gammal reparation. Man kan se att skärmen varit omlackerad vid något tillfälle. Jag har inte velat börja bättra och greja med skärmen. Det är bättre den är i ett oförvanskat skick så nya ägaren ser vad han köper. (NOS, New Old Stock, betyder äldre oanvänd reservdel i originalutförande och motsvarande nyskick)

Fakta om modellen

Citroën GS på motormässan i Paris 1970. Citroën GS tillverkades mellan 1970 och 1979. Bilen var tekniskt mycket avancerad med nollpunktsupphängda framhjul, centralt monterade skivbromsar fram och ett något förenklat hydrauliksystem från DS/ID. Bilen tillverkades även i kombi- och sedanvarianter kallade Break respektive Berline. 1015 och 1220 kubikcentimeter var de vanligaste motorstorlekarna men det fanns några andra versioner i Frankrike på grund av skattelagarna där. Motorn är luftkyld, vilket inte är så vanligt i dagens bilar. GS tillverkades även under 1974 och 1975 med wankelmotor i 847 exemplar, men de fungerade inte så bra så de återkallades och skrotades.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Luleå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG