Visa alla bilder
Visa film

Simca Plein Ciel V8 Vedette — 1959

Sällsynt bil i patinerat skick, såld ny i Sverige. Utrustad med en uppgraderad V8 Vedette-motor. Den levereras med extra motorer och delar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Sanna ägare som har Aronde Océan (17375) till salu på denna auktion. Ägaren har fokuserat på att göra denna bilen till en rolig körupplevelse samtidigt som den skal bevaras i ett patinerat skick. Motorn har bytts ut mot en V8 Vedette med en M4 Volvo-växellåda. Om du föredrar att den hellre är original så medföljer två stycken original 4-cylindriga motorer samt drivaxel och växellåda. Bilen går bra att köra men förbrukar lite olja vilket troligtvis beror på att kolvringssatsen behöver bytas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17346
VETLANDA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Simca Plein Ciel ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Sanna ägare som har Aronde Océan (17375) till salu på denna auktion. Ägaren har fokuserat på att göra denna bilen till en rolig körupplevelse samtidigt som den skal bevaras i ett patinerat skick. Motorn har bytts ut mot en V8 Vedette med en M4 Volvo-växellåda. Om du föredrar att den hellre är original så medföljer två stycken original 4-cylindriga motorer samt drivaxel och växellåda. Bilen går bra att köra men förbrukar lite olja vilket troligtvis beror på att kolvringssatsen behöver bytas."

Beskrivning

Ägaren köpte den här bilen från samma garage där Aronde Océane hittades för 12 år sedan. Trots att den behövde omfattande svetsarbete, så lades projektet åt sidan för att ge utrymme åt en fullständig renovering av Aronde Océane. Som alla äkta bilentusiaster vet, när ett projekt är avslutat är det dags att börja på nästa. Beslutet fattades att behålla Plein Ciel i sitt patinerade skick och installera en V8-motor för att göra den till en mer underhållande men fortfarande användbar klassisk bil. Bilen har reparerats och svetsats för att säkerställa ett robust underrede och den genomgick slutbesiktningen utan problem med den uppgraderade V8-motorn.


V8-motorn granskades innan den monterades, och kolvringsatserna byttes ut. Trots det kan vissa ringar ha monterats fel eller vara något slitna. För att lösa problemet med oljeförbrukningen rekommenderas det att byta ut dem. Bilen går bra att köra men förbrukar mer olja än förväntat. Ett annat alternativ är att renovera reservmotorn och växellådan och återinstallera dem för att bibehålla bilens ursprungliga skick. Interiören har säten från en Lotus, vilket speglar dess patinerade utseende men förblir fullt funktionsdugliga och användbara.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1961-06-15 
  • Avläst mätarställning
    17360 
  • Kw / hk
    42 / 57 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar och låter fantastiskt med sin mullrande V8-motor. Växellådan fungerar bra och bromsarna är i gott skick, men du kommer märka att den förbrukar lite olja på grund av att kolvringsarna behöver fixas. En speciell oljekylare är installerad för att förhindra överhettning. Den är befriad från besiktning för alltid i sitt nuvarande skick. Hjulen och navkapslarna är i bra skick, och den har bra äldre däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är funktionsduglig och användbar med Lotus-säten som har en slitna, patinerad yta. Nyare mätare har också installerats för att övervaka olje- och spänningsnivåerna.

  • Skick exteriör:

    Bilen genomgick omfattande svetsning och strukturellt arbete på underredet, medan resten av karossarbetet lämnades orört. Det inkluderar äldre reparationer runt framskärmarna och trösklarna, samt bucklor och märken runt om på bilen. De enda tillägg som gjordes är luftintaget på motorhuven, som ursprungligen var formad som en kakburk, en ommonterad frontgrill och ett motorhuvslås. Lackarbetet förblev i det skick ägaren hittade det, utan några ytterligare reparationer förutom behandling och skydd med linolja för att motverka ytterligare rostbildning.

  • Skick helhet:

    Många stoppade mig och fick frågor om den här bilen när jag tog foton. De hade aldrig sett en sådan tidigare, särskilt inte i det här skicket. Jag personligen älskar den eftersom man kan njuta av att använda den som den är, men jag är säker på att någon annan kanske ser den som ett renoveringsprojekt för att återställa den till sin forna glans. Oavsett, det är en riktigt häftig bil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-03-28
Ursprungsbesiktning: 1961-06-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1961-06-15
Senast godkända besiktning: 2022-03-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vetlanda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG