Visa alla bilder
Visa film

SAAB 99 EMS — 1978

99 EMS var Saabs dyraste och mest sportiga modell 1972-1978. Den var också Saabs snabbaste och är dag betydligt mer sällsynt än efterföljaren Saab 99 Turbo.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Projektbil som senast kördes en kort sträcka 2015. Sedan dess har den stått inställd på museet. Den största utmaningen är att laga rosten. Man får även räkna med full genomgång av det tekniska. EMS börjar bli såpass ovanliga så vi tycker den är värd att rädda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16823
VÄNNÄS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 99 EMS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Projektbil som senast kördes en kort sträcka 2015. Sedan dess har den stått inställd på museet. Den största utmaningen är att laga rosten. Man får även räkna med full genomgång av det tekniska. EMS börjar bli såpass ovanliga så vi tycker den är värd att rädda."

Beskrivning

Bilweb Auctions har fått förtroendet att sälja bilarna som ingått i samlingen hos Saab Memorial Hall. Sveriges charmigaste lilla Saab-museum i Vännäs. Det drivs av norrmannen Tron Bach som flyttade till Sverige 2011. Efter ett arbetsamt liv som hotellägare flyttade Tron till en liten gård i Sverige. Han fann sitt hem i bygden Gullsjö, Vännäs. När han hittade en sliten och bucklig Saab 92 bakom uthuset började tanken ta form. Han skulle starta ett Saab-museum för att hedra det svenska kulturarvet Saab. En bil som beundras över hela världen. Under de år som museet varit öppet har över 1000 besökare funnit till den lilla norrländska ortens Saab-museum. Tron känner att han med ålderns rätt nu ska stänga sitt museum med flaggan i topp.

Museets stängs lagom till auktionsavslutningen. Fram tills dess rekommenderar vi ett besök. Se mer info på https://www.saabmemorialhall.info/

På denna auktion finns flera bilar som vi inte kunnat plocka ut från lokalerna. För att göra det måste en av väggarna rivas ned. Detta kommer att göras vid stängningen så köparna kan hämta sina bilar. Tänk på att dessa fordon stått avställda en längre tid. Det innebär att det kan behövas mer arbete på dessa fordon för att få dem i ordning än motsvarande bilmodell som körts kontinuerligt.



Om bilen:

Denna Saab 99'a är en mycket speciell modell. Nämligen EMS, vilket betyder Electronic-Manual-Special. Den hade elektronisk bränsleinsprutning, metallic lackering, tuffaste aluminiumfälgarna, taklucka och sportinredning. Just detta exemplar hämtades hos Saab-samlaren Birger Matssons där den stått ute i buskarna i 15 år. Saab Memorial Hall's hovmekaniker Ture gjorde en genomgång av bilen 2015 så den startade och kunde köras in på museet för egen maskin.

Trots att den förvarats utomhus under lång tid innan den införlivades i museisamlingarna har inredningen klarat sig mycket bra. Även takluckan löper fint. Vi tycker att det är en spännande projektbil. Original reservhjul medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1978-04-25 
  • Avläst mätarställning
    249317 km 
  • Kw / hk
    87 / 118 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Sportinredning 
  • Färg
    Mörkgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rak fyrcylindrig motor med överliggande kedjedriven kamaxel, två ventiler per cylinder. Electronic-Manual-Special, bränsleinsprutning med angiven effekt på 118 hk. Fyrväxlad låda.

    Bilen kördes senast 2015 och har inte varit startad sedan dess. Anliggande bromsar. Saknar startbatteri, inga tekniska funktioner är provade av BWA.

  • Skick interiör:

    Utrustad med speciella inredningen som bara satt i EMS och Turbo. Här har den klarat tidens tand väldigt bra. Finns en sprucken söm på förarsätets ryggstöd. Snygg golvmatta, hängande innertak. Speciella läderratten i bra skick. Varvräknare. Hastighetsmätare graderad till 200km/tim.

  • Skick exteriör:

    Det syns att bilen tidigare varit styvmoderligt förvarad utomhus. Det finns repor, ytrost och skavaner. Hål vid en bakre skärmkant. Utrustad med de speciella fotbolls-aluminiumfälgarna, även på reservhjulet. Skadad framruta. Vi hade svårt att komma åt att inspektera undersidan. VI såg att det fanns mycket ytrost, men vi har inte knackat med hammare. Se bilder.

  • Skick helhet:

    Komplett EMS projektbil med anmärkningar främst på rost. Här finns i princip all den speciella och svårhittade EMS-utrustningen kvar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2001-02-27
Ursprungsbesiktning: 1978-04-18 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1978-04-25
Senast godkända besiktning: 2000-10-26
Besiktigad tom: 2002-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 17

Ägarens kommentar

EMS är en tuff Saab-modell (sportigaste innan Turbon kom). Dessa börjar bli riktigt svåra att hitta. En sådan fattades på museet. Jag fick se att "Birger i Bratten" hade en EMS ståendes på gården. Den fick jag köpa. Problemet var att bromsarna fastnat, så det tog en hel dag att bärga bilen! Väl hemkommen med bilen fick jag hjälp av den kände Saab-profilen och tidigare rallymästaren Ture Karlsson. Ture har varit ett slags hovmekaniker för museet. Han fixade i gång bilen. Han bytte bränslepump, bränsleslangar och en hel del annat. Sedan gick den att köra. Nu har den stått orörd sedan 2015.

Fakta om modellen

1972 kom Saab med en ny egenkonstruerad motor på 2 liter. Samma år i januari introducerades den sportigare varianten 99 EMS, med den nya, tvålitersmotorn, styvare fjädring, lättmetallfälgar, grill i svart plast, läderratt samt varvräknare. 1972 års EMS såldes bara lackad i kopparmetallic. 1978 var visserligen Saab Turbo på ingång, men EMS var fortfarande ett av de coolaste svensktillverkade fordon du kunde parkera på garageuppfarten. I dag är en välskött och lågmilad EMS troligen ännu svårare att hitta än sitt turboladdade syskon.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: VÄNNÄS

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG