Visa alla bilder
Visa film

SAAB 900 CD (lång modell) Turbo — 1981

Saab 900 CD är en av de mest sällsynta Saab-modellerna från 1980-talet. Modellen är en förlängd lyxvariant av Saab 900 Turbo som togs fram när Wallenbergs Investor blev större ägare i Saab (för att passa som direktionsbil i koncernens många bolag). Den byggdes endast i 480 exemplar. Bilen ingår i museisamlingarna hos Saab Memorial Hall i Vännäs.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Passande för museum eller privat samlare. Vill man ut och åka behövs teknisk översyn och genomgång samt besiktning hos bilprovningen. Senast besiktad 1996. Avställd sedan år 2000."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16818
VÄNNÄS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 900 CD (lång modell)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Passande för museum eller privat samlare. Vill man ut och åka behövs teknisk översyn och genomgång samt besiktning hos bilprovningen. Senast besiktad 1996. Avställd sedan år 2000."

Beskrivning

Bilweb Auctions har fått förtroendet att sälja bilarna som ingått i samlingen hos Saab Memorial Hall. Sveriges charmigaste lilla Saab-museum. Det startades av norrmannen Tron Bach som flyttade till Sverige 2011. Efter ett arbetsamt liv som hotellägare flyttade Tron till en liten gård i Sverige. Han fann sitt hem i bygden Gullsjö, Vännäs. När han hittade en sliten och bucklig Saab 92 bakom uthuset började tanken ta form. Han skulle starta ett Saab-museum för att hedra det svenska kulturarvet Saab. En bil som beundras över hela världen. Under de år som museet varit öppet har över 1000 besökare funnit till den lilla norrländska ortens Saab-museum. Tron känner att han med ålderns rätt nu ska stänga sitt museum med flaggan i topp.

Museets stängs lagom till auktionsavslutningen. Fram tills dess rekommenderar vi ett besök. Se mer info på https://www.saabmemorialhall.info/

På denna auktion finns flera bilar som vi inte kunnat plocka ut från lokalerna. För att göra det måste en av väggarna rivas ned. Detta kommer att göras vid stängningen så köparna kan hämta sina bilar. Tänk på att dessa fordon stått avställda en längre tid. Det innebär att det kan behövas mer arbete på dessa fordon för att få dem i ordning än motsvarande bilmodell som körts kontinuerligt.



Om bilen:

Modellen är ovanlig då den byggdes för hand i Nystad i Finland, (som den mest lyxiga Saab-modellen innan Saab 9000 och cabrioleten kom 1986). Bakgrunden var att när Wallenbergs investerade i Saab i slutet av 1970-talet ville man att näringslivets pampar skulle åka Saab. Därför togs förlängda CD-modellen fram. Modellen var 20 cm och hade alltid turbomotor på 145hk och lyxigare inredning, läslampor och fotpallar i baksätet med mera.

Detta exemplar köptes enligt uppgift 1981 av Handelsbanken i Stockholm där bilen tjänstgjorde som direktionsvagn. När den tjänstgjort klart hos Handelsbanken har bilen passerat en handfull ägare, innan den hamnade på Saab Memorial Hall 2021.



Mätarställning står på 19 605 svenska mil. Vi har ingen anledning att tro annat. Till bilen medföljer reservhjul, domkraft samt dåtidens rejält stora mobiltelefon. Telefonen är perfekt för den som vill ringa ett samtal till börshuset i Stockholm för senaste noteringen av Fermenta-aktien.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1981-06-25 
  • Avläst mätarställning
    196053 km 
  • Kw / hk
    107 / 145 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med fyrcylindrig turbomatad insprutningsmotor med angiven effekt på 143 hästkrafter, samt automatlåda. Bilen kördes senast 2021 när museet införskaffade bilen. VI gjorde ett kort startförsök, men konstaterade att en startservice måste göras före nytt försök. Vi tror inte att det är något större fel, eftersom bilen kördes in på museet för egen maskin 2021. Bilen saknar fungerande bromsar. Inga tekniska funktioner är provade av BWA. Saknar startbatteri.

  • Skick interiör:

    Plyschinredning i gott skick med tanke på mil och årtal. I baksätet finns både speciella läslampor och fotpallar.

  • Skick exteriör:

    Originallackeringen med lite bättringar och skavanker. Finns ytrost, repor och några små bucklor. Se bilderna. VI tycker att bilen klarat sig ovanligt bra, den ändå stått över 20 år förvarad på loge innan den kom till museet. Det finns äldre synliga plåtlagningar i motorutrymmet.

    Det var svårt att granska underredet, man får räkna med att viss rost förekommer.

  • Skick helhet:

    Ovanlig lyxmodell handbyggd på finska fabriken i Nystad. Finns lite skavanker och rost, vi ser dock bara möjligheter. Perfekt för den som vill skaffa en svårfångad CD Turbo att renovera.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2000-01-18
Ursprungsbesiktning: 1981-06-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1981-06-25
Senast godkända besiktning: 1999-06-07
Besiktigad tom: 2000-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

En 900 CD Turbo är ett måste i varje Saab-samling. Det visade sig vara väldigt svårt att hitta. Jag fick ett tips av en besökare på museet. Det fanns en bil på en loge i Sidensjö. 2019 besökte jag ägaren och försökte få köpa bilen. Men det var helt omöjligt. Efter några år fick jag ett samtal från ägaren Astor Lind. Han hade tänkt över saken och kunde tänka sig att sälja bilen till museet. Så 23 år efter att bilen körts in på logen hemma hos Astor rullade vi ut den och fick upp den på bilsläpet. Jag fick god hjälp av min granne Kjell-Arne Hermansson. Vi körde CD'n till hovmekaniker Ture Karlsson i Tavelsjö. Han bytte bränslepump, slangar, bränslefilter och lite av varje. Sedan startade den snällt. Motor, turbo och växellåda fungerade bra, men det fanns inga bromsar på bilen. Sedan fraktade vi hem bilen till museet och där har den stått sedan 2021.

Fakta om modellen

Bilen sattes ihop hos Saabs samarbetspartner Valmet i finska Nystad. Till Sverige kom färre än 100 exemplar av Saab 900 CD. De flesta såldes till landshövdingar och industripampar( i Wallenbergs bolag), som inte ville åka Volvo. I dag är de flesta bilarna dessvärre bortrostade och ett fåtal bilar finns kvar. Modellen är idag värd mer än en vanlig Saab 900 Turbo.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: VÄNNÄS

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG