Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 300 Adenauer — 1952

En svensksåld lyxbil av hög klass. En Mercedes 300 Adenauer i ett mycket bra och välrenoverat skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har man satt ribban högt. Dessutom medföljer mycket dokumentation från renoveringen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
305 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17342
STRÄNGNÄS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 300 Adenauer?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har man satt ribban högt. Dessutom medföljer mycket dokumentation från renoveringen."

Beskrivning

Denna modell är den första som Mercedes utvecklade fem år efter kriget. I samband med det stora tyska undret, som det kallades, fanns det nu i början av 1950-talet också ett behov av prestigevagnar. Modellen kallas Ardenauer, fastän det var först 1956 Ardenauer blev vald till Förbundskansler. Denna bil köptes till direktör Åhlen på Åhlen & Holm AB och användes från 1952 som bolagets direktionsbil. I slutet av 1950-talet såldes bilen till en tandläkare i Umeå. Efter ytterligare tio år ägdes bilen av en tulltjänsteman i Falkenberg. Bilen skrotades men stod kvar i ett garage utanför Steninge i Halland då nuvarande ägare fick syn på den. Han köpte bilen 1979 och tog den till Strängnäs. Efter ägarens förmåga påbörjades renovering med att bilen togs isär och blev sedan karosslyft. Karossen slipade han ner och det visade sig att merparten av karossen och rörchassit var i gott skick. Eftersom ägaren ofta var i England så tog han över bilen till specialfirman Fernbank Motor Company LTD i södra England. Där totalrenoverades bilen. Mycket av renoveringsarbetet är dokumenterat i pappersfoton och alla kvitton på reservdelar inhandlade i Tyskland finns kvar. Särskilt skall noteras att ägaren fann en arbetslös före detta lädertapetserare som arbetat i många år på Austin. Han sydde upp nytt innertak samt mattor inne i kupén liksom i bagageutrymmet. Säten och sidostycken syddes upp i allra bästa engelskt skinn i nyansen ”tan”. Nuvarande ägare lackerade bilen i tyskt grön, då han inte ville åka i svart diplomatfärg. Bilen blev klar 1999 efter tre år i England. Bilen har under nuvarande ägares tid körts mellan 200–300 mil varje år.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1999-03-17 
  • Avläst mätarställning
    52538 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Bromsarna fungerar som de ska. Däck med bra mönsterdjup.

  • Skick interiör:

    Hela interiören, trä, skinn, mattor, innertak och så vidare är i ett mycket bra och helt och omvårdat skick. Välrenoverad inredning.

  • Skick exteriör:

    Äldre professionell lackering i ett bra skick. Kromverket är i ett mycket bra skick där den enda anmärkningen är en liten skada på högra bakre stötfångarsida, se bild. Undertill bilen ser det bra ut men man kan se lite rost, se bilder. Man kan även skönja lite rost mellan vänster bakskärm och kaross, se bild. Liten hårfin spricka i lacken på taket.

  • Skick helhet:

    En mycket fin Mercedes 300 i ett körklart tillstånd. Här har man inte sparat på krutet under renoveringen för 25 år sedan, utan målet har varit att få Mercedesen i ett mycket bra skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-02-27
Ursprungsbesiktning: 1999-03-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1999-03-17
Senast godkända besiktning: 2017-04-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

När Mercedes-Benz presenterade sin stora 300 blev den snart representationsvagnen före alla andra. Detta var Mercedes-Benz första riktiga nykonstruktion efter andra världskriget och full av modern teknik som till exempel en stor sexcylindrig motor med överliggande kamaxel och topplock i aluminium.

Bilen som fick sitt smeknamn efter förbundsrepublikens förste kansler Konrad Adenauer är fullt sexsitsig och byggdes både som täckt och öppen modell. I början av 1954 kom 300B med aningen högre effektuttag ur treliterssexan, och bättre bromsar. I september 1955 avlöstes den av 300C-med enkelledad pendelaxel, och automatlåda som tillval. Bilen med Mercedes-Benz internkod W186 ersattes 1957 av W189 med modernare front och akter, större glasytor och en rad andra förändringar som bränsleinsprutning.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Strängnäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG