Visa alla bilder
Visa film

Audi V8 — 1992

En gedigen tysk premium- och kvalitetsvagn från tiden när Audi klev in med besked i lyxbilssegmentet.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant vagn på sin tid som var maxutrustad från fabrik. Den har brukats sparsamt och stått still på senare tid varför en genomgång med service och rekonditionering rekommenderas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
58 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17335
GRÖDINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Audi V8?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant vagn på sin tid som var maxutrustad från fabrik. Den har brukats sparsamt och stått still på senare tid varför en genomgång med service och rekonditionering rekommenderas."

Beskrivning

Denna vagn registrerades i Sverige i januari 1996. Nuvarande ägare förvärvade den i mars 1998. Bilen har brukats sparsamt genom åren och har under senare tid mest stått i sitt garage. Nu är bilen uppstartad, besiktigad och körklar. Med bilen följer handböcker och originalfälgar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    1998-03-24 
  • Avläst mätarställning
    168 493 km 
  • Kw / hk
    206 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinnklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Mörkgrå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint och lugnt i motor och drivlina. Vid provkörning i lugnt tempo upplevdes den solid och behaglig att köra. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde inspekteras såg det ok ut. Finns rostantydningar på några ställen. Inget som Bilprovningen kommenterade.

  • Skick interiör:

    En fin och påkostad inredning med skinn och trädetaljer. Allt är i gott skick med milt bruksslitage. Soltakets funktion osäker, fungerade inte vid provkörning. Likaså bör AC-funktionen kontrolleras. Även musikanläggningen behöver ses över. Möjligen är det en kod som behövs.

  • Skick exteriör:

    Förefaller vara originallackering som är blank med normalt bruksslitage för år och mil. Det finns något dörruppslag, mindre bula, repa och stenskott. Glas och belysningsdetaljer i gott skick. Bra fälgar och däck. Motor- och bagageutrymmen likaså med bruksslitage, en genomgång och rekonditionering skulle höja nivån markant.

  • Skick helhet:

    En premiumvagn från Audi när de tog klivet in i lyxbilssegmentet. Här finns allt som var på den tidens utrustningslistor. Visst, det finns detaljer att åtgärda och förädla men tysk kvalitet har ändå hållit bra genom åren och underlättar arbetet nu. Den här vagnen har nu klivit över tröskeln till klassikerstatus och är en härlig representant från tidigt 90-tal.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-07-10
Ursprungsbesiktning: 1996-01-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-03-24
Senast godkända besiktning: 2024-04-24
Besiktigad tom: 2026-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Audi har en brokig historia fram till dagens datum och position som prestigemärke. Det grundades 1909 av August Horch, som dessförinnan år 1900 hade grundat ett företag i eget namn. Det fick han lämna efter meningsskiljaktigheter. Nåväl, när ett nytt företag med nytt namn skulle lanseras var ju hans eget efternamn redan upptaget. En kompanjons son kläckte då förslaget Audi, som på latin betyder lyssna eller höra, precis som horch. Audi kom att tillverka bilar i Zwickau. År 1932 bildades en koncern med fordonsmärkena Audi, DKW, Horch och Wanderer och fick en symbol med de fyra ringarna, som används än idag. Då med ringarna och respektive märkes egen logotype integrerad. Efter andra världskriget var såväl Europa som dess bilindustri i ruiner och när så småningom Tyskland delades upp i olika ockupationszoner hamnade stora delar av Auto-Union i den sovjetiska och senare östtyska delen. Så efter kriget blev Auto-Union endast produktion av DKW-fordon i sin fabrik i Ingolstadt i Väst-Tyskland. De tre andra hamnade i malpåse.



I skarven av 50/60-talet påbörjades en process där först Mercedes men sedan Volkswagen successivt tog över verksamheten. Detta skedde åren 1964-66. Planerna var att skapa ett märke som komplement till VW-utbudet. DKW kändes omodernt med sina tvåtaktsmodeller, Horch, som varit ett lyxbilsmärke men med något kantstött image sedan Nazitiden var inte rätt och Wanderer var i stor sett bortglömt - så valet föll på Audi.



Under bl.a. Ferdinand Piëch ledning påbörjades under 80-talet en resa med att ta sig upp i premiumklassen och tävla med prestigemärken såsom BMW och Mercedes. Företagets motto blev Vorsprung durch Technik. En milstolpe blev naturligtvis Audi Quatro-konceptet med fyrhjulsdrift. Här fick de snabbt en sportig image och framgångar inom rally. När även de vanliga modellerna också fick fyrhjulsdrift blev, det ett uppsving för märket. Dessutom klev man oblygt in i prestigeklassen med sin modell Audi V8. Den tillverkades mellan oktober 1988 - november 1993, då Audi A8 avlöste.

Modell V8 baserades på 100/200 modellen och hade fyrhjulsdrift och en V8:a om 3,6 liter. Till årsmodell 1992 kom även en 4,2 Liters version och nu nådde man 250 km/h. Automatlåda från ZF, i fyra steg samt fem och sex-växlade manuella lådor. Standard var skinn och valnötsträ samt en Bose-anläggning. Dessutom i stort sett allt som fanns tillgängligt genom Audi vad gäller säkerhet, el-funktioner och bekvämlighet. Det var ingen volymbil men enligt uppgift såldes 19.330 vagnar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Grödinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG