Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 220 SEb FIA Historic Technical Passport — 1965

Härligt entusiastiskt och nördigt byggt exemplar med en stor dos fabriks-rallyreplicakänsla och fin närhistorik. Bilen är en fritt och extra fint tolkad replica på exemplaret som tysken Eugen Böhringer körde till seger i 500-milsrallyt Liège-Sofia-Liège 1965.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nybyggt, übercoolt, glänsande och användbart utställningsexemplar eller en race ready HTP-klassad rallybil att njuta av i skogen – här har du möjlighet att välja. Och det bästa av allt är att de båda uppenbarelserna kan med rätt ägare kombineras i framtiden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
375 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16233
MALMÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 220 SEb FIA Historic Technical Passport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nybyggt, übercoolt, glänsande och användbart utställningsexemplar eller en race ready HTP-klassad rallybil att njuta av i skogen – här har du möjlighet att välja. Och det bästa av allt är att de båda uppenbarelserna kan med rätt ägare kombineras i framtiden."

Beskrivning

Historien om den här rallyhårda fen-Mercan börjar som en vanlig lite extralyxig stor-Mercedes i Norrland, förmodligen i Umeå. Ett gammalt registreringsbevis berättar i alla fall att den höll sig där till i början på sjuttiotalet. Fast forward till 2013 då bilen står som en byggfärdig blästrad, svetsad, lackerad och burbågeförsedd kaross. Ägaren är på väg från ett historiskt Monte Carlo-rally med sin trogna MGA och sällskapar med den gamla rallyräven Åke "Bryggarn" Andersson. Den senare har kört 11 riktiga och några historiska Monte Carlo-rallyn. Ägaren Ingemar Bjerkborn har ytterligare en M-B 220 SEb stående, en kopia av Ewy Rosqvists 220 SE som hon körde i Monte 1963. Han bestämmer sig storsint tillsammans med sin kusin tillika chefsmekaniker Lars Bjerkeborn för att lägga det andra 220-projektet (auktionsbilen) på is och färdigställa Rosqvist-Mercan till "Bryggarn". "Bryggarn" tackar för förtroendet med att vinna mixed-klassen i Rallye Monte Carlo Historique 2014 tillsammans med Anna Sylwan (hustru till Stig Blomqvist legendariske kartläsare Hans Sylwan) och det är Bryggarns sista stora framträdande på rallyscenen. Efter det äventyret bygger Bjerkborn och hans högra fordonshand Hans-Åke Nilsson metodiskt och noggrant vidare på auktionsbilen och Bjerkborn engagerar Annie Seel för högerstolen. Men, tyvärr, efter en ryggoperation är tävlingstimmar i en rallybil inte längre aktuellt för ägaren och ett särdeles fint M-B 220 SEb rallyjärn med HTP-handlingar söker därför en ny ägare. Bilen har rullat runt 100 mil efter färdigställandet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-07-20 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    80 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den lilla raka sexan är renoverad och optimerad enligt reglementet, och den fina äldre bränsleinsprutningen är kompletterad med en effektivare bränslepump och högre bränsletryck för att motorn ska kunna leverera rätt effekt på rätt sätt. Nedan listas mer fakta om maskinen under "Ägarens kommentarer".

  • Skick interiör:

    Smakfullt hållen inredning och med en vacker tanke, parad tillsammmans den funktionella och nödvändiga utrustning som en nybyggd historiskt klassad tävlingsbil kräver. Till exempel ny valnötsfanér med originalfeeling och dessutom adderad på en central kontroll-konsoll korsad med modernt alcantaramaterial på ovansidan av instrumentpanelen. Den snygga Nardi-ratten i trä byts ut till en rejsriktig mockaratt när det är dags för tävling. Nedan listas all interiör utrustning under "Ägarens kommentarer".

  • Skick exteriör:

    Lackerad i dåtidens Mercedesklassiska kulör Hellblau med vitt tak. Riktiga läderremmar säkrar motorhuv och baklucka. Vidare är alla sidorutor ersatta av plexiglas och förstås klassiska extraljus finurligt säkrade med rostfria vantskruvar med marint ursprung. Nedan listas all exteriör utrustning under "Ägarens kommentarer".

  • Skick helhet:

    Kompromisslös och entusiastiskt hållen renovering/bygge, redo för ett aktivt liv på träffar, banor och – naturligtvis – i rallyskogen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2014-03-19
Ursprungsbesiktning: 1965-07-20 (regbes) (Ombes:20230112)
Datum i trafik första gången: 1965-07-20
Senast godkända besiktning: 2022-12-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Ägarens kommentar

  • Racing tank from ATL of 80 liters mounted in aluminum box No 29545
  • The cage is manufactured and assembled by Rally Produkter in Vålberg with certificate No 1-17-5-2
  • Racing seats from RRS and red 6 point belts from RRS
  • Brakes in accordance with FIA regulations with new yokes and with all copper brake lines
  • Adjustable Koni shock absorbers
  • All side windows in polycarbonate, new windscreen
  • New gauges with GPS-controlled speedometer and tachometer centrally located. Others individually placed on the dashboard. Contemporary wooden steering wheel from Nardi and a suede-covered steering wheel from RRS for competition use
  • Sprinkler system in the engine compartment, luggage and near driver and co-driver from RRS Eco Firex
  • Map reader lamps with dimmer for both driver and co-driver and an extra lamp for co-driver on an adjustable arm
  • Intercom Sparco
  • Control panel in walnut between the chairs
  • Terra Trip
  • Brand new inserts in both main headlights and fog lights. High beam Bosch Big Knick. Rear lights with refurbished inserts. Reversing light Bosch. Rear fog lights Bosch
  • 14 inch rims with rally tires 185/65 R14 Raptor Safari. Double spare wheel mounts in trunk
  • Registration inspection Sweden
  • Technical inspection Sweden
  • FIA HTP certificate No S-7459

Fakta om modellen

Det är en mäktig bil att ratta runt på rallyvägarna och frågan dröjer sig kvar varför Mercedes valde att tävla med sin S-klass. Kanske stor och stark? Och en rejäl konstruktion? Framgångsrik var den oavsett och så även idag på den historiska rallyscenen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Malmö

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG