Visa alla bilder
Visa film

BMW 3,0 CS — 1972

Klassik BMW coupé med en ägare sedan 1977, är i ett bra originalskick men behöver en renovering. Mycket fina delar medföljer bland annat en inredning med säten i toppskick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket bra renoveringsobjekt som är körbar, motorn är renoverad men behöver översyn av bromsar. Karossen behöver en del svetsjobb samt lackering."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
281 777SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16202
VISLANDA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 3,0 CS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket bra renoveringsobjekt som är körbar, motorn är renoverad men behöver översyn av bromsar. Karossen behöver en del svetsjobb samt lackering."

Beskrivning

Nuvarande ägare berättar:

Bilen köptes av mig på försommaren 1977 från Bilcentrum i Oskarshamn. Enligt säljaren hade bilen ägts av bordtennisspelaren Hans Alsér, som köpte bilen under sin tid som förbundskapten i Tyskland. När Hans återvände till Sverige 1974 tog han med sig bilen och i december 1976 köptes den av Karl Erik Holmström på Bilcentrum i Oskarshamn.

När jag köpte bilen var framskärmarna redan rostlagade i överkanten och hela bilen var omlackerad. Den nya lacken oxiderade snabbt så jag lät lackera om den igen ett par år senare hos Folksam Auto i Växjö (nuvarande Attracco). Bilen kördes bara sommartid och förvarades de första åren på en loge under vintrarna. Under de första åren gjorde jag själv ett par rostlagningar, det främre domkraftsfästet på förarsidan gav vika så jag förstärkte tröskeln och senare svetsade jag en förstärkning vid övre stötdämparfästet vänster bak. Detta är, såvitt jag vet, all rostlagning som har skett. Bilen blev påbackad i fronten vid ett tillfälle, därav den nya mittgrillen och nya delar i stötfångaren.

1982 flyttade vi till vår nuvarande bostad och när vårt första barn föddes 1984 kom bilen aldrig ut efter vinteravställningen. Den förvarades de första 30 åren i ett varmt garage under huset, därefter i min verkstad, som är isolerad och hålls frostfri vintertid.

Originalmotorn läckte in kylarvatten i en cylinder under förvaringen och efter 30 år gick den inte runt. Jag fick tag på en motor från en 3,0 från 1975 som nu ligger i bilen. Förgasare och övrig kringutrustning behölls från den gamla motorn. I samband med motorbytet satte jag in en ny kylare och bytte alla gummislangar i kyl- och bränslesystem.

Medföljande utrustning:

Till bilen följer en nästan komplett inredning i bra skick och i samma blå färg (fram- och bakstolar, dörrinsidor och mattor). Det enda som saknas är sektionen mellan bakstolarna och hatthyllan. Några mindre mattsektioner saknas och förarstolen är något skev i underredet.

Ekonomiplåt från Wallothnesch: Tröskelplåtar h/v, nedre del av framskärm h/v och plåt bakom bakre

hjulhus h/v.

En original Hella halvljusinsats och ett par Bosch halvljusinsatser.

Originalmotorn (om intresse finns).

Dessutom kromlisterna runt fronten och vänster framskärm och ett par extra motorer med snäckväxlar till elhissarna bak (det fanns en tanke att elektrifiera framrutorna). Kromlister unde bakre sidorutorna och ett par inre instegsplåtar i rostfritt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1974-01-23 
  • Avläst mätarställning
    57464 Km 
  • Kw / hk
    132 / 179 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går fint är renoverad för ett antal år sedan men är mycket lite körd. Bromsarna behöver en genomgång.

  • Skick interiör:

    Originalinredning i vettigt skick men det följer med en inredning där sätena är i toppskick, originalratt finns.

  • Skick exteriör:

    Behöver rostlagas på några ställen, ersättningsdelar i kvalitets plåt medföljer. Därefter ska den lackeras, allt krom är i mycket fint och oskadat skick.

  • Skick helhet:

    En åtråvärd BMW Coupé som efter renovering blir en uppskattad och eftertraktad samlarbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1983-11-28
Ursprungsbesiktning: 1974-01-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1974-01-23
Senast godkända besiktning: 1983-07-12
Besiktigad tom: 1984-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vislanda

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG