Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444 L B16 — 1957

"Volvos värde varar", verkar vara en gångbar slogan för varumärkets äldre modeller. I synnerhet i ett fint orenoverat originalskick. Denna bil stod undanställd i 25 år efter förste ägaren.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En fin original-444:a. Snygg och prydlig, men lite lackbättringar finns. Oskruvad och låg körsträcka. Har bara rullat 11 620 mil sedan ny."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
87 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13115
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En fin original-444:a. Snygg och prydlig, men lite lackbättringar finns. Oskruvad och låg körsträcka. Har bara rullat 11 620 mil sedan ny."

Beskrivning

Denna fina PV har bara haft tre brukande ägare. Först en herre i Fjugesta som köpte bilen ny och körde den i 24 år fram till 1981, då hans dotter tog över. Bilen blev då stående i familjens garage under villan, i Kristinehamn. Nuvarande ägare (som är en känd motorjournalist på Teknikens Värld) köpte bilen av familjen i Kristinehamn sommaren 2010. Han blev omedelbart förtjust i PV:n. Den kändes fräsch i chassi och bromsar. B16-motorn var pigg och puttrade tryggt, växellägen klickade lätt och inga konstiga ljud eller vibrationer kunde skönjas. Förklaringen till detta var att bilen bara gått knappt 10.000 mil och aldrig blivit sliten. Den var välservad, rostskyddsbehandlad och hade alltid stått i garage. Detta förklarade varför bilen också överlevt så bra utseendemässigt. Två skärmar var bytta (på passagerarsidan) men i övrigt hade bilen originallack. Den har inga rostskador men några små bättringar finns. Inredningen är helt original med klädseln är fin och orörd. Endast spår av brukandet på dörrsidornas armstöd. Hans Hedberg, som säljaren heter har kört 1700 mil med bilen sedan 2010. Han har bytt olja och putsat den inför varje säsong och förvarat den i sitt garage. Körningen har mest varit på reportageresor och bilens kvalitét inspirerade också till Stora Volvoboken, om Volvobilars historia. Klar 2017 lagom till Volvos 90-årsjubileum, (då denna bil samtidigt fyllde 60 år). Den som köper denna bil får med alla artiklar om bilen samt Volvoboken, signerat av Hans Hedberg. Tillfälle för den kräsne bilsamlaren att köpa en av Volvos viktigaste modeller i oskruvat, mycket fint originalskick, som dessutom är fin att köra. Bilen kan användas som ”daily-driver" på sommarhalvåret, vilket gör att nytta förenas med nöje på ett trevligt sätt.
OBS: Nyckel finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1967 
  • Första registreringsdatum
    1957-01-01 
  • Avläst mätarställning
    116210 km 
  • Kw / hk
    48 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Beige 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor och växellåda, och bromsarna tar jämnt och starkt. Det känns att den har rullat lite och känslan av detaljkvalitet var hög vid denna tid.

  • Skick interiör:

    Hel och ren klädsel på alla säten. Lite slitage på dörrsidor. Allt i orört originalskick.

  • Skick exteriör:

    Ovanligt hel och fin. Till största delen originallack. Högerskärmarna är bytta och lackjobbet är kvalitativt och snyggt utfört.

  • Skick helhet:

    Med all säkerhet är det här exemplaret en av de bättre orenoverade sena 444:orna. Fint krom, bra lack, snygg inredning och trevlig osynkad körupplevelse.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-09-28
Ursprungsbesiktning: 1957-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1957-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-10-20
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Volvo PV av 1957 års modell är speciell. En härlig blandning av gammalt och nytt. Det är exempelvis sista året med 444 beteckningen (som ersattes av 544 året efter). Den har kvar den gamla vackra inredningen och instrumentbrädan samt delad framruta. Den har den nya fronten, med ny grill och också den nya B16-motorn som gjorde bilen riktigt kul att köra. Som kuriosa vill vi nämna att första halvåret 1957 hade dessa bilar också, så som denna, ett stort mässingsfärgat V i fronten, och på bakluckan. Detta fick dock Volvo snabbt plocka bort, då Chevrolet ansåg att detta var varumärketsintrång. De hade registrerat ett V som symbol för sina V8-modeller. PV:n sålde vid denna tid mycket bra i USA, (då modellen var väldigt lik populära Ford 1946 i formen, och prisvärd). Man ville inte bråka med Chevrolet, så V:et försvann snabbt.
Extra kul på just denna bil är att förste ägaren i Fjugesta efter ett par år uppdaterade bilen till mer modernt utseende, vilket innebar de större 544-baklamporna samt en framruta, specialbeställd från Svenskt-Bilglas, men knick på mitten så det blev hel framruta, istället för den vanliga delade, med alumniumlist i mitten. Sammantaget gör allt detta denna bil till en spännande samlarbil som det ofta surras kring på bilträffar.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning fredagen den 23 oktober kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Arvika, Jössefors industriområde (skyltat).

Hämtning

Hämtning kan ske tidigast den 9/11 (kl 12-18) samt under dagtid 13-15 november.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
  • OBS! Många bilar från denna samling har blivit avförda från bilregistret och säljs oregistrerade eller som reservdelsbilar, även om de har en registreringsskylt (som ej är giltig längre). Köparen får då endast kvitto på sitt inköp från auktionen och får sedan själv undersöka om bilen är möjlig att registrera. (Kännedom om numret på den gamla registreringsskylten underlättar inregistrering varför den fått sitta kvar på bilen i vissa fall).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela auktionssumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fatta beslut om köp utan kan avstå. I detta läge återbetalas i detta läge deponerad auktionssumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på auktionsplatsen, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fatta beslut om köp
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen, själv eller genom ombud) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar efter köpbeslut kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG