Visa alla bilder
Visa film

Morris Minor 1000 — 1958

En ägare sedan 1967, som renoverat bilen på 2000-talet. Få ägare, låga mil och känd historik gör den till en fin klassiker.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här är en pigg liten glädjespridare som är i ett trivsamt och välfungerande skick. Det mesta förefaller vara i god ordning men som med alla klassiker som inte körts på ett tag, är en översyn att rekommendera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 APR 14:10
39 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18034
NYKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 40 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3841
21 APR 23:28
39 500 SEK
29205
20 APR 13:25
30 000 SEK
23968
20 APR 11:23
25 000 SEK
2576
20 APR 11:10
18 000 SEK
29205
19 APR 10:14
17 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Morris Minor 1000?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här är en pigg liten glädjespridare som är i ett trivsamt och välfungerande skick. Det mesta förefaller vara i god ordning men som med alla klassiker som inte körts på ett tag, är en översyn att rekommendera."

Beskrivning

Den här registrerades för trafik i Sverige den 1 januari 1958. Den 16 juni 1967 klev en då 18-årige yngling in och förvärvade bilen hos en bilfirma i Nyköping. Han kom att behålla bilen i alla år. In på det nya milleniet lät han renovera sin första bil och började köra med den igen 2012, nu som entusiastbil. Den har medverkat i TV-serien Vår tid är nu. Bilen är körklar och med bilen följer diverse litteratur och handlingar samt instruktionsbok. Finns även lite nyttiga delar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
    15 758 km 
  • Regnr
    FPC982 
  • Chassinummer
    589819 
  • Kw / hk
    27 / 37 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går lugnt och fint i motor. Vid provkörning på mindre landsväg upplevdes allt fungera väl och bilen kändes lättkörd och pigg. Batteriet behöver dock laddas. När man vrider av nyckeln bryts inte tändningen - man får bryta gången med "tjyvstopp" med kopplingen. Behöver ses över.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses förefaller vara i gott skick.

  • Skick interiör:

    Inredningen i mörkrött är renoverad med nyare klädsel och mattor. Dörrsidor, paneler och innertak i fint skick. Ratt, reglage, mätare och instrumentering i fint skick. All el och funktioner förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering i crèmegult, troligtvis originalkulör. Glas, blankt, lister, emblem och beslysningsdetaljer i fint skick. Bra fälgar och däck. Motor och bagageutrymmen i fint skick med lättare brukspatina.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen är en pigg och trivsam liten krabat i fint skick. Morris Minor var och är älskad i Storbritannien och en mycket populär klassiker och entusiastbil. Den sålde rätt bra även i Sverige och även här är den populär.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2012-06-01
Ursprungsbesiktning: 1958-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-06-07
Besiktnignsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

- Tyvärr har vi varken intresset eller möjligheter att behålla far och svärfars gamla bil och ögonsten. Vi hoppas nu hitta en ny lika entusiastisk ägare som vill fortsätta ta hand om för bilen.

Fakta om modellen

MG Morris Garages startades av W.R. Morris. Först sålde han cyklar och sedan bilar. From 1913 tillverkade han bilar under eget namn, Morris Motor Company. Han behöll samtidigt Morris Garages som ett eget bolag och from 1924 sålde han Morrisbilar med trimmade motorer och specialkarosser som MG-bilar.

W.R. Morris inspirerades av Henry Ford och till skillnad från de flesta andra brittiska tillverkare köpte han in delar till sina bilar från utomstående leverantörer och kunde på så sätt pressa priserna. Morris blev snart Storbritanniens största biltillverkare. Under 20-talet köpts Wolseley och i konkurrens med Austin Seven utvecklades och introducerades Minor-modellen. Framgången uteblev men modellen låg till grund för MG Midget, som blev en framgång. Redan 1935 hade dock W.R. Morris sålt av sitt innehav och Morris, MG och Wolseley ingick i Nuffield koncernen. År 1952 gick man så ihop med forne huvudkonkurrenten Austin i British Motor Corporation. Relativt snabbt raderades skillnaderna ut mellan de olika märkena och Morris blev kopior på Austin-modeller. När sedan British Leyland Motor Corporation bildades 1968 blev det forna BMC en division inom den nya konstellationen. Morris blev till slut bara använt till de bakhjulsdrivna modellerna. Från 1971 återstod endast Morris Marina. Den lades ner 1980 och ersattes av Morris Ital tom 1984, därefter var sagan om Morris över.

Tillbaka till 1948, då hade Alec Issigonis sedan andra världskriget arbetat med att ta fram en ny småbil. Han testade framhjulsdrift, boxermotor och andra nymodigheter som delvis skulle komma i bl.a. Minin drygt tio år senare. Nu blev det ändå en ny och framgångsrik era med en liten folkbil som tillverkades 1948 - 1971. Det blev dock traditionell bakhjulsdrift och en 4-cylindrig radmotor med 4-vxl växellåda. Modellen bjöd ändå på en rad olika nymodigheter som självbärande kaross, kuggstångsstyrning och individuell framvagnsupphängning med torsionsfjädring. Från början hade dock modellen en gammalmodig sidventilare och delad vindruta samt lågt monterade strålkastare, de flyttades upp i skärmarna från 1951. Till årsmodell 1953 kom Serie II med en ny toppventilsmotor om 803cc. Hösten 1956 presenterades så Morris Minior 1000. Ny motor, ny bakaxelutväxling gjorde nu vagnen riktigt pigg samt med bättre väghållning blev den betydligt bättre att köra. Utseendet moderniserades med hel vindruta och större bakruta. Bilen sålde mycket bra och blev i januari den första brittiska bilen som tillverkats i en miljon exemplar. Modellen kom att tillverkas i två- och fyradörrars sedaner, en två-dörrars cabriolet samt som kombin Traveller. Det blev också ett par lätta lastbilar, en skåpbil och pickup i en serie kallad Morris Commercial.

Trots nya modeller såsom Minin och 1100 fanns det efterfrågan på Morris Minor som tillverkades hela 60-talet ut och in på 70-talet. Den sista att tillverkas var en Traveller den 1 april 1971.

Totalt tillverkades olika Morris Minors i 1.303.331 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG