Visa alla bilder

BMC Austin Cooper MKII 1275cc — 1968

Otroligt fint renoverad Austin Cooper utrustad med soltak.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Skickligt renoverad "Hundkoja" som går alldeles utmärkt och ger ett gott intryck både ut och invändigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 APR 13:15
105 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18036
NÄSSJÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 106 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
29531
19 APR 20:21
105 000 SEK
2161
19 APR 15:51
96 000 SEK
34562
18 APR 17:04
95 000 SEK
29531
18 APR 16:58
90 000 SEK
30782
18 APR 15:00
80 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Austin Cooper MKII?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Skickligt renoverad "Hundkoja" som går alldeles utmärkt och ger ett gott intryck både ut och invändigt."

Beskrivning

Sven-Eric Kjell var en erkänt skicklig mekaniker som drev en välrenomerad bilverkstad i Nässjö. Han köpte denna Austin Cooper 2004 som då var i behov av renovering. Bilen plockades ner i bitar och renoverades, karossens slipades plåtren och lackades i delar för att sedan monteras. Motor och drivlina samt bromsar är renoverade och mycket nya delar köptes. När renoveringen blev klar så körde han bilen mycket sparsamt.

Tyvärr avled han 2024 och änkan väljer att sälja bilen till någon entusiast att bevara det fina skicket.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-09-11 
  • Avläst mätarställning
    50 330 km 
  • Regnr
    ETH303 
  • Chassinummer
    1159255 
  • Kw / hk
    43 / 58 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konst skinn 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen fungerar klanderfritt och är helrenoverad. Då den inte körts på ett tag kan en enklare översyn av bromsarna behövas.

  • Skick interiör:

    Mycket fin omklädd inredning som knappt är använd sedan renoveringen.

  • Skick exteriör:

    Proffsigt lackad för ett 20-tal år sedan men mycket lite körd sedan dess och är fortfarande i toppskick. Fint krom samt däck och fälgar. Eftermonterat soltak att njuta av varma sommardagar.

  • Skick helhet:

    Rolig entusiastbil att njuta av i sommar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-08-07
Ursprungsbesiktning: 1968-09-11 (regbes) (Ombes:20100429)
Datum i trafik första gången: 1968-09-11
Senast godkända besiktning: 2016-05-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tack vare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan, 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nässjö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG