Visa alla bilder
Visa film

SAAB 92B De Luxe — 1954

Utseende, ljud och doft minner om en svunnen tid, när folkhemmet och teknikutvecklingen var i full sving. Härligt originalskick och 8.034 mil på mätaren. En svensk teknik- och nostalgikick

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En trivsam vagn från Saabs tidiga produktionsår, som överlevde mot alla odds. Den sattes ut i naturen, som många "uttjänta fordon" gjordes på den tiden, för att möta bilarnas Nangijala. Det visade sig att den var både räddningsvärd och hade mycket kvar att ge. Originalskicket och brukspatinan ger en härlig aura."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
121 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16962
TUMBA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 92B De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En trivsam vagn från Saabs tidiga produktionsår, som överlevde mot alla odds. Den sattes ut i naturen, som många "uttjänta fordon" gjordes på den tiden, för att möta bilarnas Nangijala. Det visade sig att den var både räddningsvärd och hade mycket kvar att ge. Originalskicket och brukspatinan ger en härlig aura."

Beskrivning

Nuvarande ägare har ägt bilen, i två omgångar, sedan juni 1998. Han "lånade ut den" i 2 1/2 år, 2007-2010. Han i sin tur tog hand om bilen efter sin far som hade hittat den "i naturen" i Sörmanland och tog hand om den under tidigt 70-tal. Fadern hade ägt en tidig 92:a, då det begav sig och ville nu av nostalgiska skäl ha en liknande. Det blev en lagning av rost på höger sida undertill, samt en omlackering av skärmarna fram. I övrigt är bilen i originalskick. Igångsatt och omhändertagen efter en tid i naturen. Sedan dess, i 50 år, entusiastbil och alltid underhållen och servad av far och son. Nu i ett härligt originalskick med brukspatina. Besiktigad och körklar. Original registreringsskyltar från Läns-tiden medföljer. En kul liten tidsmarkör är den röda fjädern i innertaket. De äldre minns säkert Hylands Hörna och insamlingen Röda Fjädern i april 1965. Tanken var att fjädern, som alla givare fick, skulle sitta på rockslag men här fick den sitta i taket.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
    80341 km 
  • Kw / hk
    21 / 29 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon- och tygklädsel samt gummimattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Växlar och bromsar fungerade klanderfritt. En kortare provkörning upplevdes så behaglig och funktionell som en liten bil på 50-talet kunde te sig. Undertill såg bilen frisk ut och allt föreföll fungera och sitta där det skulle. En kul teknisk och optisk detalj är de två "ventilerna" på hatthyllan och de två i bagagerummet på bakstammen, som skulle ge en genomströmning av friskluft. Bilen har också utrustats med mekanisk handpump för vindrutespoling. De fungerande körriktningspilarna höjer nostalgikänslan.

  • Skick interiör:

    Inredning i originalskick med brukspatina, allt är däremot hel och rent. Klädseln har varit urtagen och tvättad. Dörrsidor har bytts ut men omklädda i original utförande medföljer. All instrumentering, förutom klockan, fungerar väl.

  • Skick exteriör:

    I stora delar i original men med brukspatina. De blanka detaljerna, glas och gummi i bra skick. Fälgar likaså, däck med vita lösa däcksidor även de i bra skick. Motor- och bagageutrymmen i fint original skick. Verktygen ligger i sin påse.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen är ett charmtroll som väcker känslor och uppskattning, i trafiken, på macken, på träffen eller var man nu befinner sig. Helheten är genomgående och allt är i samma härligt brukade skick. En pigg 70-åring, som bär sina år med heder och är en gedigen klassiker och ett samlarobjekt - en rullande svensk motorhistoria och kulturskatt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2008-04-08
Ursprungsbesiktning: 1954-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Senast godkända besiktning: 2022-09-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg ju dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade ju lånat en del design från flygverksamheten. När modell 92 så småningom genom olika steg, blev modell 96 from årsmodell 1960, kunde man se drag från 40-talet samtidigt som de ångade vidare in i 60-talet med 96.an. När SAAB lanserade den nya 99:an och senare även 900:an trodde väl många att det var över för 96:an men likt Fågel Fenix kom det nya uppdateringar genom åren och den höll ut ända in i 80-talet.

Som tidigare skedde det stadigt större och mindre förändringar, så att när det väl var över, kunde man ställa en tidig 92:a bredvid en 80-talare och se att inte en pinal var densamma men ändå såg man ett tydligt släktskap.

Tillbaka till 50-talet, när den första årsmodellen av 92:an så till slut kom som årsmodell 1950, efter år av testande och premiärvisningen den 10 juni 1947, var kölistan lång. Det var inte direkt någon fart på produktionen till en början, första året tillverkades endast 1 246 bilar. Första åren var det buteljgröna i De Luxe utförande som gällde. Till årsmodell 1953 kom de första större förändringarna när bakrutan gjordes större, tanken flyttades och bilarna fick nu en baklucka. Bagageutrymmet blev dessutom större när batteriet flyttades till motorutrymmet. Med löstagbart baksäte, kunde man nu också använda sin 92:a som liten transportbil. Saab erbjöd en insatslåda att sätta in. Även stolarna uppdaterades. Internt kallades den nu 92B. Till 1954 års modell gjordes en rad uppgraderingar och modellen kom nu att kallas 92B även officiellt. Ny förgasare (Solex 32 BI) och ny tändspole ökade effekten från 25 till 28 hkr. Lackeringen blev syntetisk och det blev prydnadslister på skärmarna. Fälgarna fick ventilationshål och dörrarna utrustades med dragskydd i plexiglas. Nya strålkastare från Hella med integrerade parkeringsljus, då försvann de små lamporna mellan strålkastarna, grill och skärmar. Även instrumenteringen och detaljer i inredningen förändrades. Färgerna var nu i grått, blågrått, grönt, maroon och svart. Den 6 mars rullade Saab nr. 10.000 ut från fabriken. Till sommaren kunde man också beställa sin 92:a med soltak i tyg. De sista 92:orna tillverkades 1956, då hade redan efterföljaren modell 93 börjat sin era. Totalt tillverkades 34.956 exemplar av modell 92, varav 14.828 i B-versionen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tumba

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG