Visa alla bilder
Visa film

Land Rover 88 — 1960

Svensksåld i ett skönt skick med en fin initial bruksig rojalistisk historik från ett av de kungliga slotten, men även med en helt annan rolig historik för de som fick lära sig sex och samlevnad i skolan från den danska signaturen "Inge och Sten".

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Tidiga Land Rovers har en säregen dragningskraft i alla läger, och just den här korta modellen, 88" i Series 2-tappning med strålkastarna i grillen ger för många lite extra poäng."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
215 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16813
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Land Rover 88?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Tidiga Land Rovers har en säregen dragningskraft i alla läger, och just den här korta modellen, 88" i Series 2-tappning med strålkastarna i grillen ger för många lite extra poäng."

Beskrivning

Den levererades ny till Ulriksdals Slottsförvaltning i juni 1960 av dåvarande generalagenten och återförsäljaren för Land Rover i Sverige, AB Gjestvang Co. Bilen tjänstgjorde på Ulriksdals Slott fram till 1970 då den köptes av den dåtida kända danska psykologen och samlevnadsexperten Sten Hegeler som tillsammans med sin fru Inge utbildade skolungdomar och andra vetgiriga i ämnet med filmer och frågespalter i tidningar under signaturen "Inge & Sten". Hegelers övriga bidrag till dokumentationen av den här Land Rover 88:an yttrar sig främst i ett brev till Land Rover-fabriken där paret undrar hur och om man kan montera av taket. Det kunde man förstås, och tydligen hade det aldrig gjorts under tjänstgöringen på Ulriksdals Slott. Varför inte generalagenten kunde bistå med sådan kunskap kan man också undra över. Hegeler verkade från Småland och via några andra ägare i landskapet hittade bilen den nuvarande ägaren i Göteborg. Han var tidigare en inbiten klassisk Land Rover-entusiast genom sin morfars bil som de jobbade med tillsammans, och det var för det orörda skicket och framför allt för ramens fina skick som han föll för. En totalrenovering vidtog med fokus på det tekniska; chassidelar, styrning och motor/låda. Senaste och därmed den sista obligatoriska besiktningen gjordes 2020-06-09.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-08-05 
  • Avläst mätarställning
    24 265 km 
  • Kw / hk
    57 / 77 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mid Grey 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Genomgången motor med en mekanisk kontroll och mätning ända ner i botten på maskinen, till vevaxeln. Den är i den bemärkelsen alltså inte renoverad, men i ett friskt och fint kontrollerat skick. Det rasslar och klonkar i transmissionen som det gör i den här bilmodellen, och motor och låda är lätt för en intresserad chaufför att komma överens med i sitt samspel och chassit är uppgraderat med parabolicfjädrar bak. Likströmsgeneratorn är ersatt av en för växelström och därmed är också bilen numera minusjordad istället för original plusjord. Rent okulärt håller motorutrymmet en bruksvärdig finish med själva motorn handmålad i breda penseldrag med originalkulören Duck Egg Engine Blue.

  • Skick interiör:

    Spartanskt som det ska vara, inga mattor, ingen värmeanläggning och manuella vindrutetorkare. De har varit inkopplade förut, men körs idag för hand. Och bilen är idag egentligen en vackert-väder-bil med taket borta och rutan fälld. Hela och snygga säten, de främre är omklädda, de bakre bänkarna ser ut att vara original. Det gamla innertaket är bortskrapat. Blinkersspaken är för tillfälligt provisoriskt monterad tills en rätt del hittas. Någon tidigare ägare eller verkstad har fältmässigt klippt upp ett litet hål i golvplåten för att kunna komma åt slavcylindern till kopplingen.

  • Skick exteriör:

    Den nuvarande ägaren renoverade bilen med ambitionen att den till det yttre skulle vara presentabel, men samtidigt också oöm. Ramen däremot, behandlades grundligt med bläster och lackerades med en extra tålig epoxigrund och därefter en polyurethan chassilack. Bilens yttre blänker ändå och ser för modellen klassiskt bruksvacker ut i sin flygplansgråa nyans, kallad Mid Grey. En capstan winch är ett eftertraktat tillbehör och det är extra snyggt med orörda registreringsskyltar från sjuttiotalet, i synnerhet den tvåradiga bakre som fint smälter in på sin plats. Ett komplett och omfattande set med nya gummilister och nya rutramar följer också med.

  • Skick helhet:

    Attraktiv som okonstlad och enkel stilåkare i alla lägen och samtidigt också redo för skogen och andra svårtillgängliga terränguppdrag. Mätarställningen på dryga 2 400 mil är sannolikt 12 400 mil, även om en tidigare ägare trodde att det till och med kunde vara brandsbilsfeeling på körsträckan, det vill säga det som mätaren faktiskt anger idag.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-05-04
Ursprungsbesiktning: 1960-07-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1960-08-05
Senast godkända besiktning: 2020-06-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad. Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Den klassiska Land Rovern är den bil vars bestånd är den mest aktiva av världens fordonsflotta, 80 procent av alla tillverkade lär fortfarande vara i trafik eller i aktiv tjänst. Och med tanke på hur lite resurser tillverkningen av samma modell har tagit i anspråk genom åren är en klassisk Land Rover egentligen den bästa miljöbilen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG