Visa alla bilder
Visa film

Renault R5 TS — 1985

Svensksåld, charmig och välskött R5 i originalutförande med endast 8500 mil på mätaren. Fin representant för 1:a generationens R5.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Lättkörd veteranbil som hänger med i moderna trafiken i 90 km/tim utan bekymmer. Behöver troligen förgasaröversyn då den har lite fladdrig tomgång."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 APR 14:20
20 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18133
KARLSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 50 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 21 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33540
15 APR 19:58
20 500 SEK
17601
15 APR 14:11
20 000 SEK
33540
14 APR 23:23
19 500 SEK
25940
14 APR 09:43
19 000 SEK
8683
13 APR 23:02
18 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Renault R5 TS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Lättkörd veteranbil som hänger med i moderna trafiken i 90 km/tim utan bekymmer. Behöver troligen förgasaröversyn då den har lite fladdrig tomgång."

Beskrivning

Bilen såldes ny i november 1984 av Axel Davidson Bil AB i Växjö. Köpare var en kvinna i 20 års åldern. Enligt medföljande utdrag från riksarkivet verkar bilen oftast varit avställd under vintertid. Detta kan förklara det fina skicket på bilen. Totalt har det varit 8 ägare på bilen sedan ny, inklusive nuvarande ägare som köpte bilen 2013. Han tänkte använda den som andrabil, men blev fascinerad av det fina skicket så han beslöt sig för att spara bilen. Så därför blev han tvungen att köpa en annan bruksbil istället. Nuvarande ägare fick tag på en NOS (New Old Stock) dragkrok på som han lät eftermontera, då bilen från början saknade dragkrok. Dragkroken är godkänd för 750 kg.

Bilen är skattebefriad och har godkänd besiktning av bilprovningen fram till sista augusti 2025. Många äldre besiktningsprotokoll medföljer, samt instruktionsbok och serviceanteckningar. Se bilder för ett urval av dokument. Domkraft reservhjul och varningstriangeln medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1985/1985 
  • Första registreringsdatum
    1984-11-26 
  • Avläst mätarställning
    85525 km 
  • Regnr
    GKS040 
  • Chassinummer
    VF1122900F0000058 
  • Kw / hk
    45 / 61 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fyrcylindrig radmotor på 1,4 liter med tvåports Weberförgasare och uppgiven effekt på 61 hk. Femväxlad växellåda. Startar lätt och går fint vid landsvägskörning. På tomgång, lägre varvtal, har motorn lite fladdrig gång. Se filmen. Vi rekommenderar serviceöversyn och kontroll av förgasaren då bilen körts väldigt lite de senaste åren.

  • Skick interiör:

    Snygg och proper inredning. Enda anmärkningen är ett litet slitage på förarstolen. Se bilder. Välvårdat bagageutrymme.

  • Skick exteriör:

    Snygg lackering och välskött yttre. Utrustad med Alpine aluminium tillbehörsfälgar i bra skick. På höger sida är dörr och bakskärm lite vågiga. Se bilderna och film. Vi tror att tidigare ägare varit för nära en garageport eller liknande, så plåten fått en mindre intryckning. Det är inte väldigt utmärkande vid första anblicken, men om det åtgärdas lyfter man bilens skick ytterligare ett snäpp. Underrede i bra skick.

  • Skick helhet:

    Blivande samlarbil i ovanligt bra skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-26
Ursprungsbesiktning: 1984-08-30 (typbes) (Ombes:20150515)
Datum i trafik första gången: 1984-11-26
Senast godkända besiktning: 2023-08-31
Besiktigad tom: 2025-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Den ursprungliga Renault 5 byggdes mellan 1972 och 1996 i två olika generationer. Den introducerades som 1972 års modell och var en tredörrars småbil. Motor, transmission och delar av mekaniken ärvdes från föregångaren Renault 4. För att förbättra innerutrymmena placerades reservhjulet under motorhuven, där det var ganska gott om plats ovanpå och bredvid den längsplacerade motorn. I Nordamerika såldes Renault 5 av American Motors Corporation under namnet Le Car åren 1976-1984. (Vid bilsalongen i Genève 2024 presenterade Renault sin nya eldrivna Renault 5 E-Tech electric, men det är en helt annan historia.)

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-01.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG