Visa alla bilder
Visa film

BMW 2002 — 1973

En ikon och överlevare från skarven av 60/70-tal. Sett till historik och skick, är den idag en relativt unik vagn. Tre ägare i samma familj - far, mor och son. Helt i originalskick och endast 5.602 Mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Jag har skrivit det förr och nu är det dags igen. De där smått osannolika vagnarna med en ägare eller ägarfamilj, med låga mil och väl omhändertagna, dyker då och då upp och tar andan ur en.

Det här är en trivsam vagn, utan i-attribut som kan krångla. Dessutom i sober färgkombination och i det klassiska utförandet med runda baklysen och blank grill. Det finns några detaljer att åtgärda och en bil som inte körts reguljärt på senare år, bör alltid ses över. Dock är bilen uppstartad och varmkörd varje år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
243 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16944
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 2002?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Jag har skrivit det förr och nu är det dags igen. De där smått osannolika vagnarna med en ägare eller ägarfamilj, med låga mil och väl omhändertagna, dyker då och då upp och tar andan ur en.

Det här är en trivsam vagn, utan i-attribut som kan krångla. Dessutom i sober färgkombination och i det klassiska utförandet med runda baklysen och blank grill. Det finns några detaljer att åtgärda och en bil som inte körts reguljärt på senare år, bör alltid ses över. Dock är bilen uppstartad och varmkörd varje år."

Beskrivning

När nuvarande ägare var fem år, hösten 1972, stod han med sin far utanför Förenade Bil i Malmö. Fadern pekade mot en vinröda BMWn i skyltfönstret och berättade, att den bilen nu var köpt av honom.

Den fick ett bra hem hos familjen och kom att få ett lugnt och liv där. Bilen är aldrig vinterkörd, alltid i varmgarage och Tectylbehandlad undertill ett flertal gånger. En formsydd överdragsklädsel har suttit i bilen sedan ny. Detta tillsammans med det låga miltalet betyder en väl omhändertagen vagn i ett mycket fint originalskick.

Med bilen följer instruktions- och servicehäften samt besiktningsprotokoll. Nybesiktigad den 10/4 2024 utan anmärkning och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1972-10-09 
  • Avläst mätarställning
    56016 km 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon och tygklädsel med tygmattor. 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Styrning, bromsar och annan teknik förefaller fungera väl. Vindrutespolning ur funktion, klickar till i pumpen men inget "sprut". Senaste service för två år sedan med olje- och filterbyten. Ej kontrollerad på lyft undertill men av det som kunde ses, såg det bra ut.

    Ny information: Dagen efter fotografering, då bilen kördes 3 mil till kontrollbesiktning, bekräftades skicket undertill. Två bilder togs också av underredet, när den stod på lyften.

  • Skick interiör:

    Inredning i utsökt originalskick. Har suttit en formsydd överdragsklädsel i bilen sedan ny. Försiktigt borttagen på passagerarsätet, vid fotografering. Mattor, dörrsidor, instrumentbräda och innertak även de i mycket fint originalskick. Tidsenlig fungerande radio från Blaupunkt, har suttit där sedan ny. All el fungerar. Finns en eftermonterad strömbrytare i handskfacket, start- och stöldskydd. Formsydda skyddsmattor från BMW i bilen sedan ny. Dekal från Förenade Bil i Malmö med namn på förste ägare, på förardörr och Inkörningsinstruktioner från BMW i nederkant på vinrutan är trevliga tidsmarkörer.

  • Skick exteriör:

    Originallackering i ett mycket fint skick. Så även blankt, glas och gummidetaljer. Finns några skador på lister, framförallt höger bak - dörruppslag. Något kantstötta fälgar med äldre däck med bra mösterdjup men det är Michelin XZX från vecka 15 1988! Motor- och bagageutrymmen i likaledes fint originalskick. Finns någon liten rostantydning i motorutrymme fram vid kanten skärm/utrymme för strålkastare. Finns också någon färgflaga som lossnat i motorutrymmet. En rekonditionering skulle ge fint resultat. Troligen oanvänt reservhjul med original Dunlopdäck i bagage. Verktyg och domkraft original.

  • Skick helhet:

    En trivsam liten familjevagn med sportambitioner för individualisten, som man sa när det begav sig. Den var då relativt vanlig på våra vägar men nu utrotningshotad - inte minst i detta utsökta originalskick. Tillsammans med historik och miltal är det en intressant entusiast- och samlarbil, från en tid när de olika fabrikanterna, hade egna lösningar och särdrag. En klassiker!

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1993-12-02 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1972-10-09 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1972-10-09
Senast godkända besiktning: 2024-04-10
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Efter att BMW fått igång produktionen efter andra världskriget erbjöd man en vild flora av MC-bilar, småbilar, stora dyra vagnar och sportbilar. I början av 60-talet började de renodla och Neu Klasse, en större mellanklassvagn med en för tiden slank och rymlig kaross med modern design, blev en framgång. I mitten av 60-talet insåg BMW att de behövde även en lite mindre vagn, för att möta efterfrågan från den växande medelklassen. Ur sin framgångsrika Neu Klasse tog de fram en ny vagn, som till en början fick 1600 motorn från den större vagnen men med två dörrar, kallades helt enkelt 1600-2. Resten är historia och en succé. Med tiden införlivades 2:an i modellbeteckningen och bilarna kom att heta 1502, 1602, 1802 och 2002 allt efter motorstyrka. Ett antal olika epitet och bokstäver hängdes på allt efter utrustning. Det gjordes tvådörrars vagnar, cabrioletversioner och en tvådörrars Touring och som picken över i:et lanserades även en Turbomatad version 1973. Modell 02 tillverkades fram tom 1977 med mindre kosmetiska uppgraderingar. Oavsett motorbestyckning, så var det en pigg och körglad vagn med fina vägegenskaper. Så förare med sportiga ambitioner gillade modellen, så också tävlingsfolket. Totalt tillverkades 868.000 02:or 1966-1977.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG