Visa alla bilder
Visa film

Porsche 944 S 2,5 — 1987

Mycket körglädje för pengarna och prisvärd har transaxel-Porschen 944 varit länge. Så även den här, en S med bra historik i ett användarvänligt fint skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbalanserad med moderat effekt, lättkörd och tillförlitlig, snabb och rolig. En fin ingångssportvagn för alla åldrar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
105 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17909
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 944 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbalanserad med moderat effekt, lättkörd och tillförlitlig, snabb och rolig. En fin ingångssportvagn för alla åldrar."

Beskrivning

Den levererades ny av Porsche Zentrum Frankfurt till sin första ägare Herrn Staak i november 1988. Bilen servades väl enligt bok och plan, och 2001 importerades den till Sverige. Serviceboken har stämplar och noteringar fram till 2008. Från 2009 har den haft en entusiastisk sportvagnsägare från Eksjö som brukat bilen med ett sportigt sinne, bland annat på banträffar och då med R-däck monterade. Den nuvarande ägaren köpte bilen 2018, har kört sparsamt och underhållit bilen med regelbunden service, men liksom föregående ägare, inte noterat det i serviceboken. Senaste godkända besiktningen gjordes 2023-10-21 vid 22 264 mil, idag har bilen rullat 22 691 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    2002-12-01 
  • Avläst mätarställning
    226 916 km 
  • Kw / hk
    140 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, känns bra och befriande fritt från ofta förekommande tidstypiska larm och speciella immobilizers. Kopplingen tar lite högt och inte så sportigt, enligt uppgift en förhållandevis enkel mekanisk justeringssak vid pedalen. En liten rolig detalj är den förra ägarens telltale-slang från expansionskärlet för att snabbt bli medveten om en eventuell överhettning av motorn och därmed kylarvätska som kastas upp på vindrutan som en varning.

  • Skick interiör:

    Skinninredning i fint skick med normalt slitage, och som vanligt ett litet extra instegsslitage på förarsätets vänstersida. Baksäte, mattor, soltak och bagagegardin i bra normalt skick.

  • Skick exteriör:

    Små stenskott och en normalt sliten lack på en bil som har varit entusiastiskt brukad på fritiden och en del på bana. Ett set Toyo R888 R-däck med 5 mm mönster på original Porsche så kallade telefonfälgar ingår.

  • Skick helhet:

    Fint helhetsintryck och en sammansatt känsla av kvalitet som på många av varumärkets äldre bilar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-04-02
Ursprungsbesiktning: 2001-03-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-12-01 (880810)
Senast godkända besiktning: 2023-10-21
Besiktigad tom: 2025-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Porsche 944 tillverkades mellan 1982 och 1991, och var en efterföljare till 924:an. Modellen förde med sig en rad förbättringar på bland annat kaross med breddade hjulhus, motor och bromsar. Inredningen var dock likadan som i föregångaren Porsche 924 fram till 1985 då den nyare inredningen lanserades. Kännetecken för denna är bland annat rundare former på instrumentpanelen. Bilar från 1985 med den nya instrumenteringen kallas populärt för 1985B eller 1985/2. Motorn var en frontmonterad fyrcylindrig 8V-Porschemotor med en slagvolym på 2,5 liter och en effekt på 163 hk. Liksom 924 var 944 en bil med mycket god väghållning tack vare en närmast perfekt viktfördelning i bilen. 1986 kom turbomodellen Porsche, internt benämnd 951, som var förbättrad på en rad olika punkter och exteriört utrustades bilen med en ny modernare front som den sedermera kom att dela med 944 S2. 1987 kom 944S med en 16V-motor med 190 hk och 1988 specialmodellen Turbo S med större turbo, 250 hk och diffbroms. Året därefter fick även den vanliga turbomodellen samma specifikation och prestanda. 1989 lanserades 944 S2 med 16V-motor på tre liter och 211 hk. Motorn var på sin tid världens största fyrcylindriga motor i serieproduktion. S2 fick samma kaross som 944 Turbo samt större bromsar och 16" Design 90-fälgar. 0-100 gick på 6,2s och toppfarten var omkring 240 km/h. Porsche 944 såldes i ett stort antal exemplar och anses som en försäljningssuccé. 1992 ersattes den av Porsche 968 som var en ytterligare utvecklad modell från grundkonceptet.

Källa: Wikipedia

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Göteborg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG