Visa alla bilder

Lea Francis MK VI Saloon RHD — 1949

Unik engelsk Lea Francis, enda exemplaret i Sverige. Bilen är skickligt renoverad och körklar.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig engelsman i ett fint skick, bilen går bra och ger ett mycket gott intryck både ut och invändigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
76 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18045
ÄLMHULT
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lea Francis MK VI Saloon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig engelsman i ett fint skick, bilen går bra och ger ett mycket gott intryck både ut och invändigt."

Beskrivning

Detta exemplar såldes ny i Göteborg och registrerades 1949. Den kördes fram till 1966 då en man från Linneryd köpte den för att renovera. Den plockades ner men blev stående till 1997 då han avled.

Bilen köptes av en man från Älmhult som renoverade den och bilen blev körklar 2005.

Därefter har den använts flitigt sommartid till träffar och semester resor bland annat till England. Då mannen avled i höstas väljer änkan att sälja den vidare till någon ny entusiastisk ägare.

Det medfäljer en extra motor, växellåda och en mängd reservdelar. Även tyg till tak samt en hel del litteratur är med i köpet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1949/1949 
  • Första registreringsdatum
    2005-06-07 
  • Avläst mätarställning
    47154 km 
  • Kw / hk
    54 / 73 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint och fungerar som en bil från tiden skall göra. Startar lätt och har bra bromsar, dock finns ett mindre glapp i ratten.

  • Skick interiör:

    Fint omklädd inredning i oxblodsfärgat skinn, har endast få bruksspår.

  • Skick exteriör:

    Proffsig lackering som hållt sig väl och är i bra skick. Krom och lister är utan anmärkning. Fina däck på originalfälgar.

  • Skick helhet:

    En fin bil du är ensam om att äga i Sverige enligt Transportstyrelsen. En underbar bil som väcker uppmärksamhet vart du än kommer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2005-06-07
Ursprungsbesiktning: 2005-06-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2005-06-07 (490617)
Senast godkända besiktning: 2005-06-02
Besiktnignsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

**Lea-Francis** var ett brittiskt bilmärke med rötter i Coventry, England. Företaget grundades år **1895** av **Richard Henry Lea** och **Graham Inglesby Francis**. Som många andra tillverkare på den tiden började de med **cyklar**, innan de gick över till motorcyklar och senare bilar.


**De första bilarna (1910-talet)** Den första bilen som bar namnet Lea-Francis tillverkades 1911. Tidiga modeller var små och tekniskt ganska enkla, men de hade hög kvalitet och blev snabbt populära bland dem som hade råd.



**1920- och 30-talet – Guldåldern**
Under 1920-talet började Lea-Francis tillverka sportigare bilar och fick ett rykte om sig som tillverkare av tekniskt avancerade fordon. De använde bland annat **överliggande kamaxel (OHC)**, något som var ganska ovanligt för den tiden.



De hade även framgångar i motorsport. År **1928** vann en Lea-Francis bil sin klass i det prestigefyllda 24-timmarsloppet i **Le Mans**, vilket stärkte företagets status som sportbilstillverkare.



**Efterkrigstiden (1945–1960)**

Efter andra världskriget återupptog Lea-Francis sin bilproduktion och tillverkade modeller som **14HP** och **2½-litre Sports**. Dessa var lyxiga och handbyggda bilar, men dyra. De kunde inte riktigt konkurrera med billigare massproducerade märken som Austin eller Morris.



Produktionen upphörde till slut kring **1960**, efter att företaget inte lyckats anpassa sig till den förändrade bilmarknaden.



**Försök till återupplivning**

På **1990-talet** gjordes ett försök att återuppliva märket, och år **1998** presenterades en konceptbil – **Lea-Francis 30/230**, en retroinspirerad roadster. Men projektet gick aldrig i produktion.



**Varför är Lea-Francis speciellt?**

- En av de första att använda **överliggande kamaxel** i produktion.

- Kända för sportiga och tekniskt avancerade bilar på 1920- och 30-talet.

- Deltog framgångsrikt i **Le Mans**.

- Extremt **lågt antal producerade bilar** – idag mycket ovanliga samlarobjekt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Älmhult

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG