Visa alla bilder
Visa film

Mazda MX-5 Miata — 1990

En MX-5, Gat-Cup-Sprint och Track Day i körklart skick. Tävlingshistorik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ur-Miatan utrustad för tävling och trafik i gott skick, med all utrustning för körglädje - på bana och gata."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
85 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15807
HALLSBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mazda MX-5 Miata?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ur-Miatan utrustad för tävling och trafik i gott skick, med all utrustning för körglädje - på bana och gata."

Beskrivning

En av de första MX5 som togs in till Sverige av generalagenten Olle Olssons Bilkompani, för tävling och uppvisning. Efter tiden som uppvisningsbil köptes den av tävlingsföraren Tony Ring. Nästa ägare, som även han tävlade med bilen, ägde den 1999-2008 och 2011-2018. Nuvarande ägare köpte den av honom i maj 2018.

Aldrig vinterkörd, så rostfri. Bilen har gått ca 10.700 mil men motorn är bytt 2008. SBF vagnbok för Roadsport.

Drivlina: 1600 cc direktinsprutad med överliggande kamaxlar, 16 ventiler.

Kylvatten "re-router" för bättre kylning.

Nyare kylare, elektrisk styrd kylfläkt.

Direkt intag för insugningsluft med KN-luftfilter.

Lättat svänghjul.

Effektavgassystem i rostfritt.

Fem växlad låda med diffbromsad bakaxel.

Motorn bytt och genomgången 2008.

Injusterad på rullande landsväg 116 hkr.

Väghållning: Fjäderben med AFCO stötdämpare med inställning för justering av dämpning i bägge riktningarna och anpassade spiralfjädrar med specialtillverkade säten.

Delrinbussningar i framvagn med camber/caster justeringsbultar.

Carbotech bromsbelägg samt stålomspunna bromsledningar.

Förstärkt bottenplatta för styvare kaross.

Säkerhet: Demonterbar burbåge, SBF godkänd.

FIA godkända stolar för förare och passagerare.

FIA godkända sex-punktsbälten, förare och passagerare, original finns monterade.

Medföljer dokument med information från tidigare ägare, som tävlingskört med bilen.

Bilen är besiktigad den 29 mars 2023 och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-01 
  • Avläst mätarställning
    106 690 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Start lätt och gick bra, självklart lite stötig vid lugn körning på landsväg, det känns att den är preppad. Mycket är uppgraderat för stabilitet och väghållning samt preppad maskin. Allt förefaller fungera som det skall.

  • Skick interiör:

    Inredning i bra skick men med visst slitage efter tävlingstiden. Sparco-stolar och "snap-off" ratt.

  • Skick exteriör:

    Generellt sett i bra skick men den har sina bulor och patina från racingbanorna. På senare år har den gått på bana och landsväg men inte i aktivt tävlande. Suffletten i bra skick.

  • Skick helhet:

    En motorhistorisk intressant vagn med svensk bakgrund, för bana och gata - som nu har över 30 år bakom sig. Trots det, relativt oskadd och låga mil i bra skick, en fin klassiker som är både brukbar och körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-05-09
Ursprungsbesiktning: 1990-05-23 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-01
Senast godkända besiktning: 2023-03-29
Besiktigad tom: 2025-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

När de klassiska sportbilarna från de brittiska öarna försvann i tider av likriktning och säkerhetsaspekter, slog så Mazda till i slutet av 80-talet. Här stod helt plötsligt en liten sportvagn som var en flirt med dåtid men ändå med en framtid. Motor fram och drivning bak och en tydlig design a´la Lotus Elan med bl.a. popup lyktor, blev det en omedelbar succés. Den första versionen av Mazda MX5 (Miata) började säljas 1990. Den generation som tillverkades 1990-1997 kallas NA. Motorn var en 1596 kubikare monterad på längden med 16 ventiler och 116 hkr samt femväxlad låda. Egentligen inga fartfantomer men i en liten låg vagn räckte det mer än väl. Den var inte bara kul att köra utan och väldigt tillförlitlig vagn, utan oljedropp och otät suflett. Redan från början erbjöds även en funktionell hardtop.

Idag är MX-5 världens mest sålda sportbil och den har genom åren fått mängder av utmärkelser och Generation NA har redan uppnått kult- och samlarstatus.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hallsberg

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG