Visa alla bilder
Visa film

Fiat 500 750cc — 1958

En fantastisk och tidig Cinquecento från ursprungsåret, med svensk historik. Såväl skick som fartresurser, pockar på uppmärksamhet.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här snackar vi Fia(t) med knuff och en riktigt liten röd raket som både hörs och syns."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15804
SOLLENTUNA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Fiat 500?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här snackar vi Fia(t) med knuff och en riktigt liten röd raket som både hörs och syns."

Beskrivning

En tidig vagn med genuin svensk historik. Kom till Sverige hösten 1957 men blev registrerad som årsmodell 1958. Enligt uppgift chassi nr. 441.

Redan 1961 blev den trimmad till 650 kubik med Holly förgasare samt annan "stegning" på växellådan. Även chassisättning modifierades samt sportljuddämpare och annan instrumentering. Den skall har körts i tävlingssammanhang.

År 1978 förvärvades den av en entusiast av klassiska bilar och redan då fick nuvarande ägare provköra bilen. Den var snabb men inte helt tillförlitlig och behövde en genomgång (se foto).

Så år 2017 fick nuvarande ägare en chans att köpa bilen, då nerplockad i delar men lackerad och "färdig" för montering (se foto från reportage i Klassiker). Nu tog iordningställandet fart och under 2018-2019 genomfördes slutarbetet.

Idag en liten röd rubin med häftiga fartresurser. De ursprungliga 13 hkr är nu någonstans mellan 54-60 hkr. Blocket är original och matchingnumber men cylindrar med kolvar är 750 kubik. Nya lager, annan oljepump, större oljetråg, Abarth-kam samt en nyare Weber 34 med elmatning. Elen är nu 12 volt. Fortfarande den fyrväxlade växellådan med annan "stegning". Här går det undan...

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1957-09-30 
  • Avläst mätarställning
    31 550 km 
  • Kw / hk
    13 / 18 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart vinyl och tygmattor. 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En bil som kombinerar originalskick med en rejäl uppgradering av motor och fartresurser. Allt arbete är utfört under ledning av en Fiat-entusiast med god kännedom och kontakter, för att allt skall fungera väl. Det är en prestandamotor som behöver lite extra varv för att gå som bäst.

  • Skick interiör:

    Såväl, stolar som baksäte samt dörr och sidopaneler är nygjorda och i mycket fint skick. Golvmattorna likaså. Ratt och instrumentering är uppgraderade men i övrigt är den i trevligt originalutförande. Nyare säkerhetsbrytare för ström. Ägaren har också låtit tillverka nackskydd för säkerheten.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med likaledes fint krom, glas och fälgar samt däck. Uppgraderad baklyktor. Motorutrymmet bak och utrymmet fram, är även det i mycket fint skick. Så även underrede. Suffletten är nyare och sitter åt och är tät. Lätt att hantera.

  • Skick helhet:

    Epitetet "ulv i fårakläder" är passande i denna klassiker, som å ena sidan är en liten söt och omåttligt populär karamell från 50-talet, som framkallar leenden. Som å andra sidan, har fartresurser och ett motorljud som framkallar resande av nackhår och spända käkmuskler. Kan det bli roligare än så här...?

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-04-06
Ursprungsbesiktning: 1957-09-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1957-09-30
Senast godkända besiktning: 2018-06-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Den första generationen Fiat 500 som tillverkades åren 1936-1956 är välkänd som Topolino.

I mitten av 50-talet tog så Fiat fram efterföljaren, som fick en liknande uppbyggnad som modell 600 som introducerades 1955. Individuell hjulupphängning, självbärande kaross och svansmotor. Ett par år senare 1957 var det dags för den mindre versionen som tog upp kampen med dåtidens mikrobilar och mc/scooters som var på modet. Designer var Dante Giacosa. När 600.an hade vattenkyld svansmotor om fyra cylindrar blev det här två cylindrar och luftkylning. De första vagnarna hade 13,5 hkr och började säljas sommaren 1957. Relativt snart kom en uppgraderad version hösten 1957, som kallades Normale och fick bl.a. öppningsbara sidorutor, riktigt baksäte och hela 15 hkr. Den ursprungliga versionen fick då heta Economica. Till modellåret 1958 kom en Sport om 21 hkr.

Genom åren gjordes förändringar och uppdateringar och 1975 var eran med 500 över (för den här gången), Fiat 126 tog över scenen. Senare har ju Fiat dammat av 500-konceptet och den nya versionen tillverkas likt "hundkojan" än idag men är ju långt ifrån den enkla och robusta lilla nätta vagn, som den var i slutet på 50-talet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sollentuna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG