Visa alla bilder
Visa film

Amilcar CGS — 1927

Spännande fransman med vintage tävlingshistorik. Den härjade på isbanor och travbanor och kanske många såg den som en Bugatti, men det var just det varumärket som var en av konkurrenterna.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilens utveckling under 100 år är alltid lika spännande och tydlig när man kommer i närheten ett fordon från början av den perioden. Och det är extra roligt och tydligt när det är tävlingshistorik inblandad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15795
HASSELA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Amilcar CGS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilens utveckling under 100 år är alltid lika spännande och tydlig när man kommer i närheten ett fordon från början av den perioden. Och det är extra roligt och tydligt när det är tävlingshistorik inblandad."

Beskrivning

När den nuvarande ägaren var 10-11 år, i början på sextiotalet, var han och hans tvillingbror med sin far och hämtade bilen i delar från en vind i gamla Härnösand. Det var den på den tiden kända föraren Stephen "Steppen" Boström som sålde sin gamla tävlingsbil i delar. Han hade tänkt renovera den, men den blev inte klar och tiden försvann. En vanlig orsak och historia. Men pappan till den nuvarande ägaren fullföljde projektet och bilen renoverades under 20 år, fast den har nu stått i princip okörd i 35 år. Ägaren körde lite på gården, det är allt. Den har aldrig körts på vägen. Selander var en fiffig man som byggde både egna bilar och flygplan. Det lär finnas ett klipp från Trafikmagasinet när han sitter i en av sina bilar på torget i Sundsvall och berättar om den. Det här exemplaret kom till Sverige redan i början på 1930-talet, det finns dokumentation som berättar om registrering 1932 i alla fall. Välkänd på den internationella scenen och inom historisk racing, och vi får hoppas att den hamnar på racerbanan istället för på ett museum.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1927/1927 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    82 234 km  
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är nyligen startad med en extern bränsletank, men bilen är inte körd på vägen efter uppstarten.

  • Skick interiör:

    Sätet är klätt i ett vinyltyg, förmodligen var det skinn i original. Men det är prydligt snyggt gjort och det är vackra instrument att vila ögonen på.

  • Skick exteriör:

    Fräsch och fin lack som hållit sig väl, i klassisk blå fransk tävlingsfärg. Ekerfälgar i fint skick och vintage däck i dubbel mening, i både ålder och konstruktion.

  • Skick helhet:

    Fransk ovanlig förkrigsklassiker med en äldre fin tävlingsproveniens. Här i ett välrenoverat och välbevarat skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1984-03-21 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Amilcar var ett franskt bilmärke som grundades 1921 av Joseph Lamy och Emile Akar. Namnet "Amilcar" är en kombination av namnen på Lamy och Akar, och företaget var baserat i Saint-Denis, en förstad till Paris.

Amilcar specialiserade sig på att tillverka små sportbilar och tävlingsbilar med hög prestanda, och blev snabbt populärt bland racingentusiaster och amatörracers i Europa. Företaget hade stor framgång inom motorsport, och vann flera Grand Prix-racingevenemang under 1920-talet.

Under 1930-talet, i samband med den stora depressionen, försämrades försäljningen av Amilcar-bilar kraftigt och företaget stod inför ekonomiska svårigheter. 1937 köptes Amilcar av Hotchkiss, ett annat franskt bilmärke, och produktionen av Amilcar-bilar upphörde samma år.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG