Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV445 Pickup B4B — 1952

Vacker och unik helrenoverad PV445 pickup. Enda kända kvarvarande av 1952 års modell från Gladsax Karosseri. Stort reportage om pickupen finns i tidningen Classic Motor nr 2, februari 2025.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Endast rullat 200 mil efter helrenovering. Besiktigad och körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 APR 11:40
119 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18012
SKELLEFTEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 230 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 120 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21074
01 APR 14:44
119 000 SEK
29820
01 APR 14:05
80 000 SEK
21074
01 APR 07:50
79 000 SEK
13674
31 MAR 20:09
55 000 SEK
17601
31 MAR 12:01
43 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV445 Pickup?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Endast rullat 200 mil efter helrenovering. Besiktigad och körklar."

Beskrivning

Efter helrenovering som tog 2 000 timmar att genomföra var pickupen körklar, besiktigad och godkänd av bilprovningen i mars 2022.

Den här pickupen började sitt liv som ett leveranschassi. Volvos leveranschassi PV445 infördes 1949 som ett komplement till personbilen PV444. Leveranschassin levererades till ett antal fristående karossfirmor runt om i landet. Ett av dessa företag var Gladsax Karosseri i Simrishamn. (Formellt namn var AB Bröderna Anderssons Karosserifabrik) Där färdigställdes chassiet, med nummer 1173, till en pickup. Första ägare av pickupen var en byggnadsfirma i Kalmar. Efter ytterligare några ägare i Kalmartrakten hamnade pickupen 1974 i Sandviken. 1987 hittades pickupen av en kille vid namn Staffan. Fordonet var i ett miserabelt skick. Trots det dåliga skicket köptes pickupen. Men renoveringen fick aldrig riktig fart och 1991 såldes objektet vidare till en åkeriägare i Piteå. Staffan behöll telefonnumret till köparen och 2019 ringde han ägaren och frågade om pickupen fanns kvar. Det hade då gått 28 år men pickupen fanns kvar och fortfarande i lika dåligt skick. Det blev andra gången gillt för Stefan som köpte tillbaka objektet. Han gav sig i kast med objektet och renoverade den minutiöst. Till exempel: Av trästommen till hytten byttes 80% av detaljerna ut mot nytillverkade. Ramen blästrades och lackerades. Axlar och bromsar renoverades. Även motorn renoverades. Även det speciella materialet pegamoid som man använde att klä yttertaket och som för länge sedan upphört att tillverkas lyckades man hitta NOS. Verkstadshandböcker och instruktionsbok medföljer. Även nya vinterdäck på fälg samt dragkrok medföljer. Se ägarens kommentar för mer info.

Detta är en distansauktion. Bilder och uppgifter om bilen och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1952-01-01 
  • Avläst mätarställning
    48127 km 
  • Regnr
    EPW724 
  • Chassinummer
    4451173 
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Svart/vinröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Volvos välkända B4B motor. Fyrcylindrig radmotor på 1,4 liter med angiven effekt på 44 hk. Treväxlad manuell låda med osynkroniserad etta. Renoverade bromsar, hydrauliska trumbromsar utan bromsservo. Startar och går utan problem.

  • Skick interiör:

    Utmärk skick. Helt renoverad. Ratten i nyskick utan sprickor tog flera år att hitta. Bara en sån sak visar nivån av engagemang. Ny klädsel, nytt innertak dörrsidor, mattor. Nya glasrutor, förutom sidorutorna som är original och därigenom lite repiga.

  • Skick exteriör:

    Utmärkt skick. Helt renoverad. Reklamen på dörrarna går att ta bort utan att det syns efteråt. Se bilder.

  • Skick helhet:

    Ett fordon som sticker ut från mängden. Ett arbetsfordon från 1952 i ett skick som upplevs som nytt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-03-22
Ursprungsbesiktning: 1952-05-21 (regbes) (Ombes:19750404)
Datum i trafik första gången: 1952-01-01
Senast godkända besiktning: 2022-03-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Ägarens kommentar

Jag vet ej någon äldre PV445 som är totalrenoverad. Känd historik, så alla tidigare ägare finns nedteckande. Se artikel i Classic motor 2/2025. Den är nylackad (omlackad). Alla gummilister är nya. Motor och låda bra skick. Bromsar, hjul och däck är helt nytt. Även nya vinterdäck på fälg medföljer. Ett av vinterdäcken är reservhjul. Motorn är i originalutseende, förutom att ventilkåpan är kromad. Enda kända bristen är att motorn läker lite vid vevaxeln som är filt-tätad, detta är tyvärr ett fel som alla tidiga PV-motorer har. Medföljer bättringsfärg. Medföljer en pulverlackat dragkrok omonterad, men elen är förberedd och finns i en slinga under flaket.

Fakta om modellen

Gladsax karosseri:

Företaget grundades av bröderna Albert och August Andersson. De startade 1909 en bysmedja i byn Gladsax, en halvmil utanför Simrishamn på Österlen. Inledningsvis byggdes och reparerades olika hästfordon. Eftersom bröderna Andersson även bedrev åkeriverksamhet blev det naturligt att ägna sig åt reparationer av bilar och lastbilar. Man övergick därför till att tillverka lastbilshytter. Gladsax-hytten var ett gediget hantverk. Här fanns inga prefabricerade detaljer, allt byggdes på verkstaden. Gladsax-hytten blev ett välkänt begrepp för Sveriges åkare och var så i flera decennier. Företaget existerar än idag. Borta är dock tiden då hytter i trä byggdes. I dag utförs byggnationer på lastbilar såsom kran/tippbyggnationer, fasta flak och lastväxlare.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skellefteå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG