Visa alla bilder
Visa film

Triumph TR6 2,5L — 1973

Väl omhändertagen sportvagn med samma ägare i 23 år, i hans ägo har det körts sparsamt. Utrustade med trippel Weber.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En trevlig och pigg brittisk sportvagn från erans storhetstid. Racinggreen, svart inredning, trä och en mullrande rak sexa är markörer som skapar rätt upplevelser. Här i ett fint fungerande och användbart skick med detaljer att se över."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 APR 14:00
126 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18004
BROMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 127 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13217
31 MAR 21:51
126 000 SEK
18528
31 MAR 18:58
86 000 SEK
34374
30 MAR 10:27
85 000 SEK
33938
29 MAR 20:05
75 000 SEK
32711
29 MAR 18:30
65 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR6?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En trevlig och pigg brittisk sportvagn från erans storhetstid. Racinggreen, svart inredning, trä och en mullrande rak sexa är markörer som skapar rätt upplevelser. Här i ett fint fungerande och användbart skick med detaljer att se över."

Beskrivning

Enligt uppgift såldes denna vagn ny i USA och var då mörkblå. Den registrerades i Sverige i februari 1990 och har enligt uppgift haft sju ägare här. Nuvarande ägare förvärvade vagnen genom sitt företag 2002 och skrev över den på sig privat i juni 2023. Han är en entusiast av ädla brittiska sedaner och sportvagnar, med sex cylindrar. Vagnen har alltid stått i garage och hållits i fint körbart skick. Servad och underhållen genom känd firma för Brittiska bilar. Den är nu utrustad med tre Weberförgasare, elektrisk bränslepump samt stötdämpare av teleskoptyp. Koppling bytt och växellådan genomgången 2010. Nytt kylsystem (slangar och kylare) 2022. Bromsslangar och huvudcylinder nya 2024. Mätarställningen i miles indikerar ca 5.740 mil. Om mätaren har slagit om eller inte, är osäkert. Sista besiktning utförd UA och bilen levereras körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1990-02-09 
  • Avläst mätarställning
    35,651 Miles 
  • Regnr
    PCR632 
  • Chassinummer
    CF7243U 
  • Kw / hk
    91 / 124 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel och textilmattor i svart 
  • Färg
    Mörkgrön  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick stabilt i motor, något hög tomgång. Vid lugn provkörning i villaområde uppfattades kopplingen distinkt med en välfungerande växelmekanism. Normal gång och väghållning för modellen. Styrning och bromsar väl fungerande. Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut undertill och i hjulhus. Inga kommentarer vid senaste bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Inredning i fint originalutförande, stolar, textilmattor, dörrsidor och trädetaljer. Tillbehörs ratt och växelspaksknopp i trä. Reglage, mätare och instumentpanel i bra skick. Allt förefaller fungera. Nyare stereo. Brandsläckare.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad 2003 och fortsatt i fint och blankt skick. Finns någon liten rinning samt märke i lacken. Tonneau i fint skick. Sufflett något sliten och några knäppen trasiga. Bra fälgar med lite bruksslitage och bra däck. Glas, blankt, lister och belysningsdetaljer i bra skick för ålder.

  • Skick helhet:

    Med samma ägare i 23 år har den här vagnen uppskattats och fått adekvat omvårdnad. TR-vagnarna har ikonstatus och är kaxiga och pigga små sportvagnar från den brittiska eran. En fin klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2002-05-14
Ursprungsbesiktning: 1990-02-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-02-09
Senast godkända besiktning: 2023-05-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

- Med ålderns rätt vill jag och hustrun nu ha en rymligare och bekvämare sommarglidare, självklart blir det brittiskt.

Fakta om modellen

Efter andra världskriget kom så småningom efterfrågan och produktionen av bilar, igång igen. Många tillverkare skakade liv i förkrigskonstruktioner men allt eftersom kom nya modellserier. För den brittiska fordonsindustrin, som till viss del var konservativ, insåg man nu att den inhemska marknaden inte var nog utan det handlade om att få igång även exporthandeln. Efterfrågan på små prisvärda vagnar, gärna med en smula sportiga ambitioner ökade och industrin hängde på. Många amerikanska soldater hade dessutom fått upp ögonen för de små sportigare bilarna i Europa och här uppstod en het marknad. Även Standard med sin Triumph såg möjligheter och tog fram en ny efterkrigsversion, TR-modellerna. De kom att tillverkas mellan 1953 - 1981. Först ut var modell TR 2 en liten fräck tvåsitsig öppen roadster. Till år 1955 kom så en uppgraderad version TR3. När sedan den brittiska kulturen med mode och musik sköljde över världen, blev även de brittiska små sportbilarna glödheta. Triumph utvecklade sin TR-modell i version TR4 och TR 4A med kaross ritad av Michelotti. Än hetare blev det när modell TR5 lanserades 1967 med en rak sexa, från sedanen, modell 2000. Det var då Englands första bil med direktinsprutning, såldes i Europa. Till USA med förgasare. Redan till årsmodell 1969 kom så en uppgradering av karosserna. Tyska Karmann designade en ny front- och bakdel. Då blev det också en ny beteckning, TR6. Den kom att byggas under modellåren 1969 - 1976. Dels med Lucasinsprutning och dels med dubbla förgasare, Zenith-Stromberg (för USA-marknaden). Totalt byggdes enligt uppgift 91.850 exemplar.



TR-eran avslutades med TR 7 och 8 åren 1975 - 1981. De hade en 4-cylindrig motor respektive en V8:a men det är en annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG