Visa alla bilder
Visa film

SAAB 92B DE Luxe 764cc — 1955

Ett spännande vad man skulle kunna beskriva som ett rullande barnfind även om det var många år sedan den fick se dagens ljus igen. Därefter tre besiktningar, den senaste 2018 vilket gör att den med dagens regler är besiktningsbefriad.

Johan Ålander
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Spännande projekt som stått några år och behöver uppstartsservice igen. Men efter det är det bara att yla ut på vägarna igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 APR 12:30
25 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18060
HÄRNÖSAND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 26 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
29806
01 APR 05:59
25 000 SEK
34386
31 MAR 16:31
17 500 SEK
34386
31 MAR 16:30
15 000 SEK
5405
29 MAR 15:11
14 000 SEK
34367
29 MAR 07:53
13 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 92B DE Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Spännande projekt som stått några år och behöver uppstartsservice igen. Men efter det är det bara att yla ut på vägarna igen."

Beskrivning

Bilen köptes ny av ingenjör Märkner 1955. Bilen bytte ägare några gånger innan den köptes av några ynglingar som skulle starta en orkester. 1965 åkte de till Stockholm för att spela in sin första skiva. Orkesterns namn var Goa Gubbar och lär fortfarande ha varit verksamma i början på 2000-talet. Resan började i Växjö men fick ett abrupt slut vid Nynäs i Värnamo med ett motorfel. Eftersom motorn inte gick att reparera snabbt blev de tvungna att sälja Saaben för 200 kr till bensinmacksföreståndaren. Resan gick vidare med en begagnad Renault Dauphine köpt för 400 kr. Samtidigt köpte några ungdomar Saaben för 50 kr under förutsättning att de reparerade den samt ordnade ett ägarbyte rent formellt. Bilen gick sedan i trafik till 1969 då den ställdes in i ett garage i Värnamo. Där stod den ända fram till april 2010. Efter cirka 200 timmars, av en ny ägare, nedlagt arbete kunde den återregistreras i november 2010. Arbetet underlättades av att den knappt var angripen av rost som behövde åtgärdas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
    2011-04-17 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    SWO802 
  • Chassinummer
    14053 
  • Kw / hk
    20 / 27 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har inte körts på några år men sommaren 2024 startades motorn, se film. Då verkade det som om någon tidigare ägare hade kopplat sladdar fel vid tändningslåset så att bensinpumpen inte startade som den skulle. Detta bör ses över liksom övriga funktioner som inte kunde kontrolleras.

  • Skick interiör:

    Renoveringsbehov, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Dålig och matt lack men man får leta efter rostskador som behöver åtgärdas innan i drifttagande. Vid en snabb okulärbesiktning upptäcktes inget allvarligt.

  • Skick helhet:

    Ett gått grundskick men som behöver ses över innan bilen tas i trafik igen. Eftersom bilen vid fotograferingstillfället inte var körbar kontrollerades den endast ockulärt. Det finns ingen uppgift om att den monterade dragkroken är godkänd för annat än att montera ett cykelställ på.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-07-14
Ursprungsbesiktning: 2010-11-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2011-04-17 (541227)
Senast godkända besiktning: 2018-04-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Dessa tidiga Saabar är fulla med flyg-gener. Eftersom Saab i grunden var ett företag som tillverkade flygplan togs både ingenjörer och idéer flygplanssidan. Med god aerodynamik behövs inte en stor och tung motor med många hästkrafter. Med en liten och lätt motor med färre hästkrafter blev köregenskaperna minst lika bra, om inte till och med bättre. Konceptet visade sig hålla med lite moderniseringar ända fram till 1980.

Huvudkonstruktör och drivande kraft bakom projektet var Gunnar Ljungström. Sixten Sason stod för formgivningen. Sason som förövrigt har en diger lista över lyckade designer i sin portfolio.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Härnösand

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG