Visa alla bilder

Piaggio Vespa 50 50cc — 1970

En klassisk Vespa i ett mycket välrenoverat skick. Dessutom i "rätt" kulör.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En körklar Italienare i ett skick utöver det vanliga."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 APR 15:10
26 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18066
GÄVLE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
30 - 35 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 26 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
27453
31 MAR 19:44
26 000 SEK
33540
28 MAR 22:12
25 500 SEK
19520
28 MAR 19:01
25 000 SEK
33083
28 MAR 18:53
19 500 SEK
19520
28 MAR 18:37
18 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa 50?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En körklar Italienare i ett skick utöver det vanliga."

Beskrivning

Piaggio Vespa 50 är av italiensk härkomst och modellen lanserades 1963. Efter hundratusentals tillverkade mellan åren 1963-1982 så gick man över till en nyare modell som bland annat utrustades med automatlåda. Den här Vespan är en 50L av 1970-års modell vilket är en lite lyxigare variant med fotlister av aluminium, kromad lyktsarg och Vespa 50L emblem på bakskärmen. Just denna såldes av Stolts cykel och mopedaffär i Sandviken 1972. Nuvarande ägare köpte den i Storvik 2018. Den renoverades och blev klar 2019. Ramen blästrades och grundades med 2k epoxygrund och lackerades i orginalkulören PIA 802 Monzaröd. Motorn är också renoverad och den har fått en liten "viktkompensering" så den gör nu cirka 40 km/h. Vespan har fått 10-tumshjul istället för 9-tumshjul som är original och som gör att den ser lite bättre ut och dessutom blir den blir lite stabilare och går lite fortare. I Italien och många andra europeiska länder fick motorerna ha högre effekt och de kunde framföras helt lagligt i 60 km/h. Medföljer Vespan gör dessutom garantisedel i original, typintyg och instruktionsbok vilket tillhör ovanligheterna då dessa ofta försvunnit av olika anledningar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    15537 km 
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fungerar och beter sig som en helrenoverad Vespa ska. Den är i det närmaste nyskick man kan komma.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin omlackering i en mycket tilltalande röd kulör. Krom, fälgar och detaljer är också i ett mycket bra skick. Nya däck med bra mönsterdjup.

  • Skick helhet:

    En Piaggio i ett mycket trevligt och körklart skick. En moped för den som vill glänsa i sommar.

Fakta om modellen

Bakgrunden till Vespa var att Piaggio var tvungna att lämna flygplanstillverkningen efter andra världskriget. Ny tillverkning behövde komma till som ersättning. Enrico Piaggio hade i ett tidigt skede sett behovet av ett billigt och enkelt fortskaffningsmedel i ett Europa under återuppbyggnad.

Den första Vespan, Vespa 98, kom ut på marknaden 1946. Den hade en motor på 98 kubik och hade en toppfart upp mot 60 km i timmen. Den var konstruerad av Corradino D’Ascanio på uppdrag av Enrico Piaggio. Den skulle vara enkel, sparsam och enkel att köra. D’Ascanio hade tidigare verkat som konsult angående skoterkonstruktion och tillverkning för Ferdinando Innocenti. En första prototyp hade tagits fram av Renzo Spolti och Vittorio Casini och fått smeknamnet Paperino. Vespan fick sitt namn på grund av sin form med en bredare bakre del. När Enrico Piaggio väl såg denna utropade han "Sembra una vespa!" Den ser ut som en Vespa!" som betyder geting.

Vespan började tillverkas 1946 då 2484 exemplar lämnade fabriken och 1948 tillverkades 19 822 stycken Vespor. Produktionen växte snabbt och inom några år såldes Vespa i 114 länder och tillverkning skedde i 13 länder.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG