Visa alla bilder
Visa film

MG MGB GT Modsport/Super Saloon/Special Saloon — 1970

I en liten racingvärld en smått legendarisk racer med renrasiga rötter i England och sedermera långsamt förädlad och förvandlad med klurig kunskap, material och exklusiva delar, främst från Sverige. Tre komponenter från originalet är intakta.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nostalgiskt och tekniskt attraktiv för de på racingscenen som sett den tävla, tävlat mot den och kanske framför allt, tävlat med och mot föraren i den råa MG:n."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 APR 14:30
14 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17977
SJÖBO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 15 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
23289
01 APR 15:26
14 000 SEK
23289
01 APR 08:26
13 000 SEK
15858
01 APR 07:08
12 000 SEK
23289
28 MAR 21:18
11 000 SEK
29313
28 MAR 18:30
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG MGB GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nostalgiskt och tekniskt attraktiv för de på racingscenen som sett den tävla, tävlat mot den och kanske framför allt, tävlat med och mot föraren i den råa MG:n."

Beskrivning

Den började sitt liv som en vanlig MGB GT och har inte slutat som racerbil, den har bara stannat av lite. En bil som byggdes och utvecklades kontinuerligt av Finspångsmannen Ola Johansson och har tävlat i klasserna Modsport, Special Saloon och Super Saloon på åttio- och nittiotalet, och i den här senaste skepnaden körde han bilen ända fram till 2008. Trots att den inte har varit i trafik sedan 1988 – och aldrig kan vara i trafik igen – har bilen fortsatt en registrering med alla ägarbyten noterade. Med bilen följer en pärm fylld av startlistor, resultatlistor, vagnbok, tidningsklipp och annan historisk dokumentation. Det enda som är kvar från originalbilen är taket, kopplingscylindern och styrväxeln. Den här bilen är lika mycket föraren/konstruktören/ägaren Ola Johansson som bilens tävlingshistorik. En eventuell köpare får numret med sig till Olas mekaniker och samarbetspartner i byggandet. Att ha kontakt med honom är livsviktigt för motorns väl och ve om och när den ska startas efter ett längre stillestånd. Det rekommenderas starkt till en ny ägare att följa det rådet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-05-22 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    FHC434 
  • Chassinummer
    205332 
  • Kw / hk
    68 / 92 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är i grunden en Volvo B230. En vevaxel från Farndon Racing med längre slag ger en total volym på 2 640 cm3. Porsche-profilen Jaan Tolli ordnade fram Mahle-kolvar från Porsches utvecklingsdelning och de sitter i sin tur fast i vevstakar från internationellt högt ansedda svenska AutoVerdi. Svänghjul, remskivor, torrsump är av egen konstruktion. Hela insuget med ett slidmatat spjällhus är en kopierad konstruktion från en Hart F2-motor. Kenneths Motor i Motala har bearbetat toppen från en Volvo 16V med egenkonstruerade kammar och setup. Enligt protokoll från en bänkkörning ger motorn drygt 350 hk. Porschebromsar runt om, 928 fram och 911 bak. Getrag-låda Volvo Grupp A med kopplingskåpa i magnesium från Volvo Motorsport. Mest troligt också en Volvo Motorsport aluminiumdiff. För en rätt köpare kan enbart Volvo Motorsport-delarna vara värda motsvarande bilens reservationspris – och det blir tydligt när någon budar till eller över det priset.

  • Skick interiör:

    Funktionell och lite sliten raceinteriör, det är ingen finfinish. I pärmen finns dokumentation om burbågen, stol och bälten är för gamla för att tävla med idag.

  • Skick exteriör:

    Bilen är byggd på en rörram och gjutformarna till karossen följer med. Den har varit blå en gång i tiden och hela fronten monteras av som en enhet liksom vinge och baklucka i ett stycke. Längst fram på taket finns lyft- och dragkrokar fästa i burbågen. Användes både för bärgning och för lyft av bilen i verkstaden. Bilen rullade på BBS 18" skodda med slicks, men de hjulen behöll tyvärr den förra ägaren. Idag sitter regndäcken på 17" BBS monterade på bilen.

  • Skick helhet:

    En racepensionerad racerbil som fortfarande säkert har mycket att ge som en rolig bandagsbil, timeattackbil eller som glad deltagare på klubbracingnivå. Och kanske också i sin gamla klass Modsport i Sportvagnsserien.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1979-11-06
Ursprungsbesiktning: 1970-05-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1970-05-22
Senast godkända besiktning: 1979-09-17
Besiktigad tom: 1980-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 12

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sjöbo

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG